به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیش از ۱۰ روز از انتشار لیست ناقص خبرنگاران دریافت کننده آرم طرح ترافیک میگذرد. قرار بود شهرداری تهران در این زمینه شفاف سازی کند و به تمام شائبهها پایان دهد، ولی تاکنون هیچ ارادهای در مدیران شهرداری برای شفاف سازی کامل لیست دیده نمیشود و یکی از مسئولان شهری میگوید اگر لیست کامل منتشر شود موضوع سهم خواهی پیش میآید.
حاشیههای طرح جدید ترافیک تمامی ندارد و عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نشان میدهد که این معاونت نزدیک به ده ماه است که برای تدوین و تصویب و در نهایت اجرای کامل آن، حوزه معاونتی خود را درگیر کرده، اما با این وجود نیز نتوانسته آنچنان که باید و شاید مطالبات شهروندان را پاسخ دهد.
در این میان ارائه سهمیه ترافیک خبرنگاران همچنان با، اما و اگرهایی همراه است. پس از نزدیک به دو ماه از اجرای طرح ترافیک یعنی از میانه اردیبهشت ماه، در نهایت هفته گذشته بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک تحت فشار افکار عمومی و رسانهها مجبور شد تا لیست کسانی که از سهمیه خبرنگاری برخوردار شده اند، منتشر کنند، اما در حالیکه همه در انتظار لیست کامل بودند، این لیست به صورت ناقص منتشر شد.
در لیستی که شهرداری بر روی سایت شفافیت خود قرار داد، نام ۲۲۴۰ نفر به عنوان خبرنگار مشمول سهمیه طرح ترافیک اعلام شد، ولی در کنار نام و نام خانوادگی افراد هیچ نشانی از رسانه محل فعالیت دیده نمیشد. این در حالی بود که شهرداری در زمان ثبت نام خبرنگاران شرایطی را از جمله معرفی نامه از رسانه محل فعالیت و ده اثر منتشر شده از آنها به عنوان بخشی از مدارک درخواست کرده بود.
عدم درج نام رسانه محل فعالیت افراد مشمول سهمیه در حالی بود که در میان اسامی انتشار یافته از نمایندگان مجلس تا کارمندان شهرداری حضور داشتند. این اقدام معاونت حمل و نقل و ترافیک با انتقادات اعضای شورای شهر اصلاح طلب پنجم روبه رو شد.
ناهید خداکرمی، عضو شورای پنجم تهران در همین زمینه گفت: «در این لیست اصلاً مشخص نیست که خبرنگاری که اسمش آمده برای کدام رسانه است. برخی از نمایندههای مجلس و فرزندانشان آرم طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کردهاند. این کار درست نیست این طرح قرار بود برای خبرنگاران باشد، آن مسئولی که پشت میز مینشیند نیاز به طرح ترافیک ندارد.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخی از نمایندههای مجلس و فرزندانشان آرم طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کردهاند، گفت: این کار درست نیست این طرح قرار بود برای خبرنگاران باشد، آن مسئولی که پشت میز مینشیند و راننده شخصی دارد، نیاز به طرح ترافیک ندارد.
معاونت حمل و نقل ترافیک و سازمان ترافیک شهرداری طبق مصوبه شورا و دستورالعمل اجرایی عوارض، باید نام خبرنگاران به اضافه نام رسانهشان را منتشر میکرد، ولی این کار صورت نگرفت و برخلاف نمصوبه عمل کردند.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در گفتگو با فارس با بیان اینکه طبق قانون باید اسامی خبرنگاران و رسانههای آنها اعلام شود، گفت: این کار با تأخیر انجام شد و مدت زیادی طول کشید تا معاونت یک لیست ناقص را منتشر کند. این مسئله باعث افزایش ابهامات شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه یک ماه قبل نامه زدیم و از شهرداری درخواست کردیم که سریعتر اسامی خبرنگارانی که آرم طرح ترافیک دریافت کردهاند را برای شورا ارسال کند، گفت:، اما شهرداری پاسخی نداد. شهرداری تخلف کرده و قطعا این موضوع را پیگیری میکنیم.
علیخانی با تأکید بر این موضوع باید علت کار این شهرداری مشخص شود، گفت: به نظر میرسد ابهامات زیاد است و تبعیضاتی صورت گرفته که شهرداری از انتشار اسامی رسانهها هراس دارد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدا معاونت حمل و نقل ترافیک با تخصیص آرم طرح ترافیک خبرنگاری مشکل داشت، گفت: مسئولین معاونت اعلام میکردند که این کار رانت است و مشکل دارد و هر کسی که به طرح جدید ترافیک اعتراض دارد به این دلیل است که رانتش قطع شده است.
علیخانی گفت: ما به مسئولین معاونت اعتماد کردیم، ولی مصوب کردیم که اسامی را منتشر کند، به نظر میرسد چیزی که آنها ادعا میکردند، در عمل محقق نشده و مبارزه با رانت نداشتهاند و نتوانستند در این زمینه کاری کنند وگرنه دلیلی نداشت که لیست را این چنین منتشر کند.
هرچند پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در ابتدای تدوین طرح جدید ترافیک مدعی شده بود که این طرح برای جلوگیری از رانت قرار است اجرایی شود، اما سازوکارهایی که وی و همکارانش در نظر گرفتند خود به محل جدیدی برای رانت و سهم خواهیها تبدیل شده است. اگر از ماجرای فروش طرح ترافیک با قیمتهایی تا ۱۰ میلیون تومان در سایتهای تبلیغاتی بگذریم، تخصیص آن به برخی از مقامات دقیقا بر خلاف ادعاهای پورسید آقایی است.
شهربانو امانی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در واکنش به این اقدام شهرداری خواهان پاسخگویی شده است: «مگر مسئولان و مقامات صاحب رسانه هستند که از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری استفاده کردهاند، باید پاسخگو باشند. نمایندگان مجلس همه ماشینهای سازمانی دارند که مسئولیت تردد آنها را برعهده دارد که دارای طرح ترافیک است لذا معتقدم مجلس و مقامات میتوانند هزینه ورود به طرح ترافیک را از جیب مبارک پرداخت کنند.
بیشتر بخوانید:کدامیک از مسئولان سیاسی و فرزندانشان سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری گرفتند؟+ اسامی
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران نیز خواهان توضیح مسئولان شهرداری به دلیل عدم اعلام نام رسانههایی شده که سهمیه به خبرنگاران آنها تعلق گرفته است: «معاونت حمل ونقل ترافیک باید اسامی دریافتکنندگان آرم طرح ترافیک و رسانهها را اعلام کنند. این طرح به نام خبرنگاران است و نباید بچههای نمایندگان مجلس یا فرزندان مسئولان نشریهها این طرح را دریافت کنند.
به هر حال آنچه در کنار اقدام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران جهت شفاف سازی بیشتر سهمیه طرح جدید ترافیک خبرنگاران شاهد هستیم که در جای خود قابل تقدیر است، اما بی توجهی به جزئیات حیاتی این شفاف سازی میتواند باعث ایجاد رانت و سواستفاده برخی از این سهمیهها شود. سواستفادهای که حتی برخی از اعضای شورای شهر از نمایندگان و کسانی که به ناحق از این سهیمه برخوردار شده اند، درخواست بازگرداندن آن را کرده اند. حال این سوال پیش میآید که چرا اصولا میبایست در ابتدا این طرح به چنین افرادی تعلق گیرد که با گذشت چهارماه از سال قصد بازخواست و بازگردان آن پیش بیاید!
منبع:فارس
انتهای پیام/