حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تهیه فهرست لوازم پزشکی با قابلیت بازفرآوری/ تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد، استریل می‌شوند

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به خبر بخشنامه کثیف وزارت بهداشت در خصوص استفاده مجدد از لوازم یک بار مصرف در اتاق عمل گفت: این بخشنامه مربوط به  استفاده مجدد از وسایل پزشکی چندبار مصرف در بیمارستان  هاست که از سال‌ها قبل در بیمارستان‌های اروپا و آمریکا هم انجام می‌شود.

وی افزود: تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، اتیلن اکساید و پلاسما استریل شده و قابلیت استفاده مجدد دارد و جای نگرانی نیست.

 جان بابایی با بیان اینکه استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد، تصریح کرد: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جایی که شرکت‌های بینابینی مانند شرکت‌های ثالثیه با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می‌کنند و دوباره مورد مصرف قرار می‌دهند.

پریدار: وزارت بهداشت به جز آمبولانس و خودروهای امدادی خودروی خارجی دیگری وارد نمی‌کند

بانک مرکزی در ادامه انتشار فهرست شرکت‌هایی که از ابتدای سال جاری، پس از ثبت سفارش در سامانه سازمان توسعه تجارت (نیما)، ارز به نرخ رسمی دریافت کرده اند، در راستای شفافیت اطلاعاتی، اسامی و اطلاعات مربوط به دستگاه‌ها و شرکت هاى واردکننده خودرو دریافت کننده ارز دولتی را منتشر کرد.

این بانک به شرکت‌های واردکننده که از سوی دستگاه‌های ذیربط معرفی و تشریفات قانونی ثبت سفارش را انجام می‌دهند، ارز مورد نیاز را تخصیص داده و تامین می‌کند.

در ليست فهرست واردكنندگان خودرو با ارز دولتی وزارت بهداشت با بيش از ١٨ ميليون يورو صدر نشین است و به همین دلیل در فضاى مجازى اخبارى مبنى بر واردات خودرو شخصی لوکس در  وزارت بهداشت پخش شده است و در پى انتشار این خبر باشگاه خبرنگاران جوان صحت و سقم موضوع را معاونت توسعه و منابع وزارت بهداشت جویا شد.

مصطفى پریدار قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در این خصوص گفت: ارز دریافتى وزارت بهداشت مربوط به خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس کمک دار براى مناطق کوهستانى، برف خیز و صعب العبور است که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

مشهورترین محصولات تراریخته دنیا و ایران/ شرط درج برچسب تراریخته روی محصولات غذایى

مهرناز خیراندیش به عنوان مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: قوانين ملى و بين المللى در زمينه محصولات تراريخته وجود دارد و محصولات تراريخته بر اساس تمام دستورالعمل ها ، قوانين و اسناد بالادستى مجوز ورود به كشور دريافت مى‌كنند.

وى با اشاره به مشهورترين محصولات تراريخته در دنيا و ايران گفت: ذرت، كلزا، سويا و پنبه دانه مشهورترين محصولات تراريخته هستند و اين دانه ها و محصولات فرآورى شده حاصله از آنها بر اساس قوانين و دستورالعمل ها راستى آزمايى مى شوند و مخاطرات احتمالى آنها بررسى مى شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته محصولات ديگرى نيز از جمله پاپايا، گوجه فرنگى ، سيب زمينى. و بادنجان نوع تراريخته دارند و در صورتى كه بخواهند وارد كشور بشوند بررسى تراريختگى روى آنها انجام مى شود.

خيرانديش با اشاره به برچسب گذارى محصولات تراريخته در كشور بيان كرد: برچسب گذارى محصولات تراريخته طبق ضابطه اداره كل غذا بر اساس حدآستانه آئين نامه مصوب هيئت دولت ٢ درصد تعيين شده است و طبق آن ارزيابى آزمايشگاهى و شناسايى كمى محصولات انجام و محصولات كه ژنومشان بيشتر از ٢ درصد تغير ژنتيكى يافته باشد، بايد برچسب تراريخته روى آنها درج شود.

برای مقابله با تحریم‌های احتمالی دارو آماده ایم/ همکاری ایران و سوئیس در درمان بیماری‌های صعب العلاج

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت  که به همراه رئیس جمهوری و هیئتی بلندپایه در سوئیس حضور دارد، در تشریح دستاوردهای این سفر در حوزه پزشکی گفت: سند همکاری جامع بین ایران و سوئیس در حوزه پزشکی به امضا رسید که در خصوص آموزش، همکاری های موثر مراکز پژوهشی و توسعه روابط تجاری که عمدتا مشمول غذا، دارو، لوازم آرایشی و تجهیزات پزشکی بود، متمرکز است.

وی در ادامه افزود: ایران و سوئیس دستیابی به فناوری های نوین و راه های درمان و تشخیص بیماری های صعب العلاج در زمینه های مخلتلف نیز همکاری خواهد داشت.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص اقدامات دولت برای مقابله با تحریم های احتمالی دارو نیز گفت: در گذشته نیز اعلام شده بود که دارو مشمول تحریم نشده است و در واقع این گونه نبود و اگرچه به ظاهر تحریم مشمول دارو، غذا و مواد مرتبط با این حوزه نیست اما تجربه گذشته نیز ثابت می کند این حوزه ها را هم در بر می گیرد و محدودیت های مالی ناشی از فروش نفت و فرآورده های نفتی بر این بخش تاثیرگذار است. 

وزیر بهداشت یادآور شد: در این خصوص با مذاکراتی که بین سران دو کشور ایران و سوئیس انجام شد قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی در این باره تشکیل شود و پیش بینی می کنیم تا با این کمیسیون از مشکلات احتمالی در این زمینه پیشگیری شود و شاهد مشکلی در این زمینه نباشیم.

کلاهبرداری از مردم با نام کارت بیمه هوشمند سلامت/ ارجاع ۵ پرونده به مراجع قضایی

مهدی نوروزیان مدیر کل دفتر ازریابی عملکرد و رسیدگی به شکایات  بیمه سلامت اظهار کرد: اخیرا برخی افراد حقیقی یا حقوقی از نام بیمه سلامت سوء استفاده می‌کنند و به بهانه اعطای کارت بیمه هوشمند  سلامت مبالغی را از مردم دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد بیمه سلامت خدمت جدیدی برای بیمه شدگان در نظر گیرد، این مسئله را از طریق سایت و یا خبرگزاری‌ها به اطلاع عموم می‌رساند.

مدیر کل دفتر ازریابی عملکرد و رسیدگی به شکایات  بیمه سلامت با اشاره به اینکه هرگونه تماس برای صدور کارت بیمه هوشمند سلامت و دریافت وجه، خلاف مقررات است، افزود: سازمان بیمه سلامت هرگونه تخلف و سوء استفاده از نام این سازمان را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

برگزاری آموزش های قبل از ازدواج  در مراکز بهداشتی/ افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان‌های روانی

محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت در حوزه آسیب‌های اجتماعی خدمات مهمی را انجام داده است و رفع  اختلالات روانی و مشکلات اجتماعی از نظر وزارت بهداشت اولویت دارد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به  مسائل اجتماعی ورود پیدا کرده است تا بتواند اقداماتی موثر را در زمینه پیشگیری از آسیب‌های مختلف اجتماعی انجام دهد.

ایازی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از طلاق تاکید کرد: معاونت فرهنگی و  اجتماعی وزارت بهداشت در راستای کاهش آمار طلاق آموزش‌های قبل از ازدواج را به مدت 6 ساعت در مراکز بهداشتی ویژه زوج‌های جوان برگزار می‌کند و خوشبختانه این طرح موفق بوده است.معاون اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها گفت: حدود 11 میلیون حاشیه نشین  داریم که خوشبختانه موفق شدیم مراکز جامع سلامت را راه‌اندازی و روانشناس و روانپزشک و پزشک را در این مراکز حضوری فعال دارند.

الزام ارائه فاکتور فروش در تمام داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی

سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را مبنی بر لزوم  ارایه فاکتور فروش ممهور به مهر زنده برای شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی صادر کرده است.

متن بخشنامه سازمان غذا و دارو به شرح زیر است:

نظر به الزامی بودن صدور فاکتور رسمی ( ممهور به مهر زنده، آدرس مشخص و...) برای عرضه خرد یا کلان تمامی کالاها من جمله کالاهای سلامت محور و بطور اخص فرآورده های دارویی و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در کلیه شرکتها، واحدهای صنفی و داروخانه های سطح کشور، به استحضار می رساند کلیه داروخانه ها و واحد‌های صنفی مربوطه موظف به ارایه فاکتور فروش ممهور به مهر زنده که در آن نوع و شکل اقلام، تعداد و قیمت دارو یا

ملزومات پزشکی درج شده است می باشند.

علت مسمومیت ۱۷۰ نفر با آب در جنوب ایران اعلام شد

جنیدی رئیس دفتر سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: به دلیل شکستگی لوله آب شبکه آبرسانی در برخی روستاهای جنوب کشور ۱۷۰ نفر دچار مسمومیت با آب آلوده شدند.

در حال حاضر ۷۹ نفر از مسمومان شهرک شهید رایگان و روستاهای سه تلون، کبوتری و سرتنگ رامهرمز در مراکز درمانی اهواز بستری هستند و سایر مسمومان  هم پس از دریافت خدمات مرخص  شدند.

تذکر وزیربهداشت به وزارت صمت برای حمایت از یک شرکت دخانیاتی 

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمایت مالی شرکت بین المللی فیلیپ موریس (PMI) از ایجاد بنیاد دنیای بدون دخانیات، اظهار کرد: این شرکت از طریق تلاش برای برقراری ارتباط و اخذ حمایت سیاست-گذاران، مقامات عالی رتبه و فعالين كنترل دخانيات کشورهای جهان، درصدد است تا در حوزه سیاستگذاری چارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات رخنه کند. این در حالی است که مطابق ماده 3/5 کنوانسیون کنترل دخانیات که 181 کشور جهان عضو آن می باشند، اعضاء، متعهد شده اند که در تدوين و اجرای سياست های سلامت كه به كنترل دخانيات مربوط می شود، طوری عمل كنند كه از این سياست ها در مقابل منافع مالی و ديگر منافع واگذار شده به صنعت دخانيات حفاظت شود.

وزیر بهداشت در این نامه تصریح کرد: صنایع مذکور به دلیل تضاد منافع با بخش سلامت همواره برای ایفای نقش «مسئولیت اجتماعی مشارکتی» (CSR) از طریق ارائه طرح های حامی سلامت و کمک به سازمان های دیگر در صدد هستند تا از عاملی در ایجاد بیماری و ناتوانی و مرگ 7 میلیون نفر در جهان به نهادی فعال در ایجاد رفاه و رضایتمندی اجتماعی تغییر چهره دهند و این رویکرد کاملا با الزامات و روح کنوانسیون کنترل دخانیات و قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مغايرت دارد.

هاشمی در این نامه با اشاره به ترفندهای جدید صنعت مذکور در عرضه محصولات دخانی، بیان داشت: در همین راستا و بر اساس شواهد موجود، صاحبان صنایع دخانی همواره برای فرار از قوانین سختگیرانه دولت ها که در جهت ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و اطلاع رسانی در مورد مضرات مصرف دخانیات وضع شده است و حفظ وابستگی مصرف کنندگان محصولات دخانی، نسبت به تولید و معرفی محصولات دخانی جدید به منظور دستیابی به اهداف و منافع خود و گسترش بازار مصرف اقدام نموده اند. یکی از جدیدترین ترفندهای صنعت مذکور عرضه محصولی به نام IQOS است که با ادعای حرارت دادن تنباکو و عدم سوختن آن (Heat Not Burn)، نسبت به ترویج این محصولات مبنی بر بی خطر بودن این محصولات اقدام نموده اند. اين درحالی است كه سازمان جهانی بهداشت با رد ادعای بی خطر بودن اينگونه محصولات، توليد آن را ترفندی از سوی صنايع دخانی برای اغوای افكار عمومی در ترويج مصرف دخانيات اعلام نموده است.

آمادگی ایران برای انتقال دانش در حوزه سلول درمانی به سوریه

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشتدر دیدار با عاطف النداف، وزیر آموزش عالی سوریه، به ارتباطات وسیع ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: امیدواریم در حوزه علوم پزشکی بتوانیم ارتباط‌های هر ۲ کشور را گسترش دهیم و جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که در حوزه‌های مورد نیاز سوریه در علوم پزشکی به این کشور کمک کند.وی به لطماتی که دانشگاه‌های سوریه در طی دوران مقاومت این کشور دیده اند اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم تا تجربیات و دانش لازم را جهت احیای دانشگاه‌های سوریه در اختیار این کشور بگذاریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تجارب کشور ایران در توسعه علوم نوین سخن گفت و ادامه داد: برخی خدمات مانند پیوند اعضا و سلول درمانی می‌تواند بستر‌های ارتقای کشور سوریه در علوم پزشکی را فراهم کند و باتوجه به اینکه این دانش در ایران وجود دارد آمادگی داریم تا با تبادل استاد و دانشجو در این زمینه‌ها به این کشور کمک کنیم.

وی به امکانات ایجاد شده در زمینه آموزش مجازی علوم پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای برگزاری دوره‌های مجازی مشترک بین ۲ کشور نیز وجود دارد که می‌توان از این بستر برای ارائه آموزش‌های لازم کشور سوریه به صورت دوره‌های کوتاه مدت یا بلندمدت استفاده کرد.

وی از سفر اخیر هیئت وزارت بهداشت ایران و رایزنی‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی سخن گفت و افزود: امیدوار هستیم بتوانیم با بورسیه کردن دانشجویان سوری برای تحصیل در ایران و برگزاری دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت مشترک نیاز‌های کشورمان در حوزه علوم پزشکی را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار