شهردار اصفهان گفت: اصفهان با 14 شهر خواهرخوانده است كه بايد از اين فرصت و ظرفيت در رونق بازار فرش استفاده كند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قدرت الله نوروزی در بیست و نهمین جلسه از سلسله نشست های هم انديشي «اصفهان فردا»  که با حضور فعالان حوزه فرش دستباف برگزار شد، با بيان اينكه چهار سبک بافندگی اصفهان ثبت جهانی شده كه اين موضوع بسيار جای خوشحالی دارد، تصريح كرد: صنعت فرش در رونق كسب و كار بسيار اثر گذار است. امروز تهديدهاي خارجي كار را در عرصه شهري با مشكل مواجه كرده اما در مقابل، برخي توليدات ملي اين تهديدها را به فرصت تبديل مي كند. تحریم ها و افزایش نرخ ارز هر چند مشکلاتی به دنبال خواهد داشت، اما موجب بهبود وضعیت درآمد تولیدات ملی شده و این فرصت خوبی برای ارز آوری است.   

وی با بيان اينكه عقد خواهرخواندگی عقد میان دو شهر و محل اعتماد و فرصت طلایی برای شهرها است كه بايد از آن استفاده شود، گفت: اين خواهرخواندگي ها كه توسط شهرداري ها اجرا مي شود فرصتي طلايي براي تعامل ميان شهرها فارغ از مناسبات رسمي است. اصفهان نيز با 14 شهر خواهرخوانده است كه بايد  از اين فرصت و ظرفيت در رونق بازار فرش استفاده كند.

شهردار اصفهان اضافه كرد: در سفر فرانسه و لهستان تعاملات خوبي در بخش هاي مختلف به ويژه در برگزاري نمايشگاه هاي مشترك شكل گرفت كه بايد از اين فرصت براي معرفي فرش اصفهان استفاده كرد. فرش يك كالاي فرهنگي و پيام آور است. فرش، يك پل است و ما به دنبال پل ها هستيم. به عنوان نمونه در زمان وزیر اسبق آموزش و پرورش فرشی ايراني به سازمان یونسکو اهدا شده بود که در زمان حضور رؤسای جمهور کشورها در يونسكو پهن می‌شود و این بهترین تبلیغ برای ایران و فرهنگ آن است.

نوروزي افزود: بايد از طريق تعامل کاری کنیم كه هنر دست فعالان حوزه فرش در معرض نمایش دائمی همگان باشد، شهرداری هم در این مسیر تسهیل ‌گر و حامی خواهد بود.

وي با بيان اينكه شهر جهاني اصفهان داراي ملزوماتي است، تاكيد كرد: برخي افتخار مي كنند كه مديران قبلي شهرداري هيچ سفر خارجي نرفته اند. اين در حاليست كه لازمه شهر جهاني ارتباط و تعامل با شهرهاي ديگر دنياست. اين سفرها ابزار مناسبي براي معرفي هر چه بهتر شهر اصفهان فراهم مي كند. به طور مثال اصفهان در شهر كراكوف به عنوان يكي از شهرهاي خلاق جهان حضور يافت و ما در آنجا از هنرهاي اصفهان از جمله هنر فرش هنرمندان اين شهر صحبت كرديم. اين در حاليست كه برخي تنگ نظرانه مانع استفاده از فرصت هاي پيش رو براي معرفي هر چه بيشتر ظرفيت هاي هنري و فرهنگي اصفهان مي شوند. برخي اين فرصتها را مي سوزانند در حاليكه برخي از روياهاي ما براي شهر اصفهان از طريق همين تعاملات حل مي شود.  

شهردار اصفهان بيان داشت: ديدن و استفاده از آثار تاريخي اصفهان بدون در صف ايستادن و پرداخت هزينه ميسر مي شود اين در حاليست كه براي ديدن آثار تاريخي و مراكز فرهنگي در اروپا مانند موزه بايد هزينه بسياري پرداخته و ساعت ها در صف بمانيم. ترافيك در كشورهاي اروپايي به جاي اينكه در خيابان ها باشد در موزه هاست. موزه ها در كشورهاي اروپايي مركز توليد ثروت است. ما همواره مدعي پاسداري از ميراث خود هستيم كه البته هيچگاه نيز به درستي اين پاسداري را انجام نداده ايم. وضع موزه هاي ما متروكه و غمناك است در حاليكه بايد منبع توليد ثروت باشد. بايد ببينيم چگونه مي توان كاري كرد كه ميراث ساز باشيم و سيصد سال ديگر بگويند چنين ميراثي در اين دوره ساخته شده است.

وي با بيان اينكه مذاكراتي براي در اختيار گرفتن كارخانه ريسباف و تبديل آن به موزه با وزير راه و شهرسازي داشته ايم، ‌تصريح كرد: بايد با تبديل اين مكان به يك موزه بزرگ همه اصفهان و هنرهاي آن از جمله فرش به نمايش گذاشته شود. قول هايي در اين خصوص داده شده كه براي تحقق آن در تلاش هستيم.

نوروزي با اشاره به رويداد تبریز ۰۱۸ ۲ گفت: برای رونق گردشگری اصفهان و تبریز، تفاهم نامه ای بسته شد که اولین قدم آن در مراسم بزرگداشت صائب تبریزی برداشته شد و در مذاكره با مديريت شهري تبريز، موضوع فرش نيز از دغدغه هاي ما بود.  

وي با اشاره به روز نكوداشت اصفهان كه قرار است در آذر ماه برگزار شود، افزود: فعالان حوزه فرش بايد برنامه ريزي هاي لازم را براي بهره بردن از اين فرصت انجام دهند و شهرداري نيز در اين مسير آمادگي لازم را براي حمايت دارد.  

شهردار اصفهان همچنين اعلام كرد: پيشنهاد مي كنم هيأتي چند نفره از فعالان فرش با هزينه مديريت شهري به يونسكو اعزام شوند و چگونگي حضور فرش ايران در بازارهاي بين المللي و از طريق يونسكو را بررسي كنند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.