در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بالای ۱۰۰ هزار خودروی غیرمجاز به کشور وارد شده است/ ورود خودرو به کشور پرواز مگس نیست که کسی آن را نبیند

گفت‌وگوی ویژه

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع ابهامات ثبت سفارش و واردات خودرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابهامات ثبت سفارش و واردات خودرو موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 13 تیر ماه بود که با حضور امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی و محسن جلواتی قائم مقام اجرایی دیده بان عدالت و شفافیت برگزار شد.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه اظهار کرد: بحث خودرو بسیار پیچیده است و بنده در دوران قبل مجلس نیز به این مسئله ورود داشته و در این دوره نیز به صورت کامل و تخصصی به این امر ورود پیدا کرده و در فراکسیون علت این امر رصد شده است.

وی افزود: مبحث واردات غیر مجاز خودرو از طریق فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام شد و گفتیم که تعداد ۵۳۰۰ خودرو وارد شده، اما آقایان زیر بار نرفتند، بعد از آن نیز مدعی شدیم که شش هزار و 481 خودرو به صورت غیر مجاز وارد شده که باز هم توسط برخی تکذیب شد و گفتند که چنین مسئله‌ای صحت ندارد.

بالای ۱۰۰ هزار خودروی غیرمجاز به کشور وارد شده است

خجسته تصریح کرد: بعد از این جریان تعداد خودرو‌های وارداتی غیر مجاز به پانزده هزار و بعد از آن به ۳۴ هزار رسید و اکنون نیز بالای ۱۰۰ هزار خودرو بنابر اذعان دستگاه‌های دولتی و امنیتی به کشور وارد شده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که اعلام شد که شش ماه سفارشی ثبت نمی شود در واقع شروع سناریویی جدید بود، چرا که خودرو‌های لوکس خارجی چهار الی پنج خانواده به کشور وارد و دپو شد و کسانی که خودرو هایشان دپو شده بود به دلیل تعلیق مدت زمان ثبت سفارش توانستند خودروهایشان را بفروشند.

وی ادامه داد: در همین برهه زمانی، به مدت ۹ شب از ساعت ۲ تا ۴ صبح سامانه باز و ۳۴ هزار خودرو ثبت شد، حال سوال پیش می‌آید که چه کسانی این تعداد خودرو را ثبت کرده‌اند؟ البته ما می‌دانیم و مسئولان باید پاسخگو باشند چرا که شفاف سازی در راس کار ما قرار دارد.

خجسته تاکید کرد:۶۴۸۱ خودرو وارد شده که آقایان تکذیب کردند، اما بنده اسناد این ادعا را در دست دارم، برخی دوستان گفتند که سامانه هک شده است، اما چنین نبوده و خودرو‌ها به صورت غیر متعارف ثبت شده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: یک فرد معمولی که معلم یا کارگر است قادر به انجام چنین کاری نیست، پس ثبت کنندگان این سفارش ها یک شبکه هستند و وقتی ما اعتراض کردیم فضای تندی را شکل دادند، اما مدارک کافی موجود است.

در ادامه برنامه محسن جلواتی قائم‌مقام دیده‌بان عدالت و شفافیت اظهار کرد: باید مقداری به عقب بازگردیم؛ ما در دیده بان عدالت و شفافیت ۳ کارگروه خودرو، قاچاق و گمرک و بانک را درکیر این مساله کردیم، چرا که این سه مجموعه با هم سبب تحقق این پروسه می شوند.

وی افزود: لازم است تا ابتدا در سازمان توسعه و تجارت ثبت سفارش انجام گیرد و بعد ارز تخصیص پیدا کند و پس از آن واردات صورت بگیرد.

در مدت ۹ روز، ۳۴ هزار خودرو توسط مراکزی غیر از ۲۷ نمایندگی مجاز ثبت سفارش کرده اند

قائم مقام دیده بان عدالت و شفافیت خاطر نشان کرد: معاون اول رئیس جمهور در سال ۹۵ به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد که از سیزدهم بهمن ماه سال ۹۵ واردات خودرو به جز نمایندگی ها ممنوع تلقی می شود. در مدت ۹ روز ۳۴ هزار خودرو توسط مراکزی غیر از ۲۷ نمایندگی مجاز ثبت سفارش کرده اند.

جلواتی بیان کرد: سازمان توسعه و تجارت ادعا می کند که ثبت سفارش ها به صورت خودکارشناسی بوده است و گفته شده که ۳۴ هزار خودرو بایگانی و غیر فعال شده، حال این سوال پیش می آید که چرا این ثبت سفارش خودروها به جای بایگانی، حذف نشده اند تا بعدا نتوان از آن استفاده کرد؟

در ادامه برنامه علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت در تماسی تلفنی گفت: طی مدت زمان ده روز، سامانه به صورت خودکار شناسی تنظیم بوده و در آن دوره ابهامی درباره دستور جهانگیری وجود داشت که آیا نماینده های رسمی صرفا می توانند سفارش خود را ثبت کنند یا افرادی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند و وقتی که از وزیر اقتصاد استعلام شد، ایشان گفتند که تنها نمایندگی های رسمی مجاز به ثبت سفارش هستند.

وی ادامه داد: حدود ۱۶ الی ۱۷ نمایندگی رسمی می توانستند ثبت سفارش انجام دهند، اما ۳۴ هزار خودرو همانطور که آقای جلواتی گفتند به صورت غیر فعال درآمده است، اما در یکی از مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور اظهار شد که هزار و خورده ای از این خودرو ها از گمرک ترخیص شده که کاملا غیر قانونی است.

علی آبادی خاطر نشان کرد:شش هزارو 481 دستگاه خودرو توسط حراست وزارت خانه بررسی شده و مشخص شد که ثبت سفارش های آنها غیر ضابطه مند است که از این رقم تعدادی از سفارش ها اصالت داشته، اما واریز کارمزد آن غیر مجاز بوده است و ما بلافاصله به سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کنندگان اطلاع دادیم.

خجسته در واکنش به اظهارات علی آبادی گفت: مگر از روز اول دستگاه حراست وجود نداشت؟ چرا از روزی که ما مصاحبه کردیم و حرفهایمان تکذیب شد حراست وزاتخانه اقدامی انجام نداد؟

علی آبادی در پاسخ به خجسته گفت: آقای خجسته ما طی نامه ای رسمی گزارشمان را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

خجسته بیان کرد: بنده به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد حجمه قرار گرفته و دروغگو خطاب شدم!

علی آبادی افزود:صراحتا اعلام می کنم که تکذیبی در کار نبوده است و ما سه نامه رسمی به سازمان تعزیرات حکومتی نوشتیم.

جلواتی در واکنش به صحبت های علی آبادی تصریح کرد: شما گفتید که در ابلاغیه اقای جهانگیری تشکیک وجود داشته! شما استحضار دارید که ۲۷ شرکت به صورت رسمی توسط شخص معاون اول رئیس جمهور اعلام شد و اقداماتی که سازمان توسعه تجارت انجام داده اند از اواخر دی ماه سال ۹۶ بوده است، در حالیکه ممنوعیت ثبت سفارش از بیست و ششم تیرماه سال مذکور صورت گرفته و این سوال پیش می آید که آیا سازمان توسعه تجارت این مسائل را رصد نمی کرد که طی ۶ ماه چه اتفاقاتی می افتد و بعدا حراست متوجه شده؟ به نظر می رسد که افرادی در این کار دخل و تصرف داشته اند با آنها در سازمان توسعه تجارت برخوردی صورت گرفته و یا خیر؟

ورود خودرو به کشور پرواز مگس نیست که کسی آن را نبیند

علی آبادی در پاسخ به جلواتی گفت: این سامانه تنها برای سفارش خودرو تعریف نشده و مواردی که به نظر می رسید ممکن است اشکال قانونی داشته باشد، بلافاصله با مرکز حراست و شرکت پیمانکار در میان گذاشتیم و نهایتا سبب شد تا این سامانه بیشتر رصد شود و در جریان بررسی ها به ۶۴۸۱ ثبت سفارش خودرو پی بردند، قبل از ۲۸ تیر سال ۹۶ ثبت سفارش قانونی داشتیم، بنابراین از محل ثبت سفارش های قانونی به صورت مداوم از گمرک خودرو ترخیص می شد .

وی گفت: زمانی که گمرک از ما استعلام به عمل آورد، گفتیم که از ۲۸تیر ۹۶ تا نهم بهمن هیج گونه ثبت سفارش صورت نگرفته است.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس با اشاره به اینکه از راه های غیر رسمی از طریق گمرک خودرو وارد کشور شده که مستندات آن را در کمیسیون داریم و تمام موارد و مستندات را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد گفت: ورود خودرو به کشور پرواز مگس نیست که کسی آن را نبیند.

وی با اشاره به اینکه همه فرآیندهای ثبت سفارش در اختیار گمرک و وزارت صمت است، لذا با امضای ۵۰ نماینده تحقیق و تفحص در این رابطه آغاز خواهد شد افزود: شفافیت باید در کشور عمومی باشد سامانه نیما کار خوبی بود که انجام شد ولی بهره برداری بدی از آن شد.

خجسته با اشاره به اینکه سامانه نیما در جهت شفاف‌سازی صادرات واردات بود تا در نهایت بتوانیم از تولید حمایت کنیم اظهار کرد: قطعات خودرو وارد کشور شده، اما به صورت آزاد قیمت گذاری صورت می گیرد و از سوی دیگر تعداد زیادی ال سی باز شده و واردات کالا به صورت صوری انجام شده است.

متخلفین در حوزه خودرو از داخل خود معاونت مربوطه بوده اند

سید علی حسینی حراست وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه باید با شفافیت جلوی تخلفات گرفته شود افزود: متخلفین در حوزه خودرو از داخل خود معاونت مربوطه بوده اند.

وی با بیان اینکه با ورود به سامانه ثبت سفارش شرکت های نمایندگی، شرکت های واردکننده و افراد واردکننده را شناسایی و اسامی آنها را به گمرک، سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم، خاطرنشان کرد: عملیات ترخیص 4 هزار و 500 خودرو از مجموع 6 هزار و 481 خودرو ثبت سفارش شده غیرقانونی در گمرکات متوقف شده است و پرونده 1900 خودروی که وارد شده، در حال پیگیری است.

حسینی با اشاره به اینکه160 آی پی مربوط به متخلفین بوده است، گفت: اسامی را به وزارت اطلاعات داده ایم و وزارت اطلاعات آنها را شناسایی کرده است.

علی معقولی مدیر کل مرکز واردات گمرک در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه شش هزار و 481 دستگاه خودرو به صورت نامتعارف ثبت سفارش شده و به گمرکات ابلاغ شده است تا تمام ثبت سفارش ها متوقف و حتی مرجوع نشوند گفت: در این خصوص ما اقدامات اولیه قضائی را انجام داده ايم .

وی تصریح کرد : ۱۹۰۰ خودروی ترخیص شده دارای تمام ضوابط فنی بوده است، لذا در تمام موارد حقوق گمرکی، عوارض و مالیات آنها پرداخت شده است.

آنوش رحام دبیر شورای عالی اطلاع رسانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از این گفتگو طی تماس تلفنی گفت: وزارت صنعت ، معدن و تجارت متولی ۴۵ درصد gdp کشور است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته ثبت سفارش به صورت کاغذی انجام می شد، لذا تخلفات به صورت کاغذی بود، اما با آمدن سامانه های برخط تخلفات شناسایی می شود عنوان کرد: اساسا ثبت سفارش تبدیل به واردات نمی‌شود.

رحام با بیان اینکه حراست وزارت صنعت آی پی هایی را که در سامانه بوده را در اختیار وزارت اطلاعات قرار داده تا تخلفات مورد رسیدگی قرار بگیرد گفت: ثبت سفارش الزاماً واردات محسوب نمی شود، بلکه تامین ارز واردات است ، ما مشکلی با معرفی لیست تامین شده ارز نداریم.

باید اعتماد را به مردم برگردانیم

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص موضوع ثبت سفارش انجام شده ابتدا با گزارشاتی که به حراست وزارتخانه مبنی بر وجود برخی از تخلفات و ثبت سفارش های شائبه دار اعلام و دستور پیگیری صادر شد، تعدادی از متخلفان شناسایی شدند.

وی عنوان کرد: سازمان تعزیرات وارد کننده هایی که آی پی های آنها مشخص شده را در مرحله رسیدگی قرار داده است و پرونده در مراحل نهایی قرار دارد نتیجه کامل آن را می توان از وزارت اطلاعات پیگیری کرد.

خجسته در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مردم از دستگاه ها انتظار شفافیت و شفاف سازی را دارند گفت: چرا قیمت ماشین های خارجی دو برابر شده است، باید اعتماد را به مردم برگردانیم.

جلواتی با اشاره به اینکه در لیست6 هزار و481 خودرو اسامی تعداد زیادی از نمایندگی های مجاز هم به چشم می خورد گفت: از تاریخ4/28 ثبت سفارش ممنوع اعلام شده، اما در یکی از گمرکات با تعهد ثبتی ترخیص صورت گرفته است، افرادی که در این زمینه تخلف کرده اند باید به اطلاع عموم برسد لذا مردم باید اطمینان خاطر پیدا کنند و مطمئن باشند که اگر در دستگاهی تخلفی انجام شده قطعا با متخلفین برخورد انجام می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۷ ۱۴ تير ۱۳۹۷
خودروهای داخلی باید ارزون و با کیفیت شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ تير ۱۳۹۷
100 هزار خودروی غیر مجاز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ تير ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره چی میشه گفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۰۸ ۱۴ تير ۱۳۹۷
باید با متخلفان به شدت برخورد شه
آخرین اخبار