در این جلسه که به ارائه «طرح توجیهی ایجاد درس نظریهپردازی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور» اختصاص داشت، سردار قنداقی نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی، بهعنوان تدوینکننده این طرح گفت: اگر نظریهپردازی نباشد تولید علم و بهتبع آن تمدن سازی هم نخواهیم داشت.
وی افزود: هدف از ارائه این مبحث و ایجاد این سرفصل درسی صرفاً طرح و تبیین اهمیت نظریهپردازی علمی است.
سردار قنداقی ادامه داد: به نظر میرسد توجه بیش از حد به روششناسی، نظریهپردازی را به حاشیه برده است.
نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: در حوزه اهمیت و ضرورت این درس میتوان گفت: نظریه صورت نهایی علم است و علم در رقابت بین نظریات تولید میشود.
وی گفت: در طول یکصد سال اخیر که از شکلگیری دولت مدرن در کشور ما میگذرد، با توجه به سیطره غربیها به این روند کشور حاشیه و پیرو غرب تعریف شده و نظام علمی کشور هم از این نظریه متأثر بوده است.
سردار قنداقی افزود: در فرآیند اجرایی شدن نیز باید تألیف کتب درسی، اجرای دورههای آموزشی کوتاهمدت و ضمن خدمت و طرح موضوع در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.
پس از ارائه نظرات اعضا، حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: گزارش ۵ شورای تخصصی ذیل دبیرخانه از بررسی نظرات علمی شده در تألیفات اساتید رشتههای مختلف پردازششده و در اختیار قرار گیرد.
وی افزود: راهکارهای ارائه شده باید در چارچوب مقدورات و امکانات باشد.
دهقانی فیروزآبادی، رئیس کرسی علوم اجتماعی هم در این زمینه گفت: جایگاه معرفتی این موضوع به بحث فرانظریه یا نظریه در مورد نظریهپردازی اختصاص دارد.
وی افزود: باید بررسی شود آیا نظریهپردازی قابل آموزش است یا خیر؟!
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: فرانظریات مختلف با توجه به مکاتب متعدد علمی رایج شکلگرفتهاند که باید بر این فرانظریات تسلط کافی ایجاد شود.
پس از ارائه نظرات اعضا، آیتالله رشاد نیز طی سخنانی گفت: این موضوع اگر بخواهد در سطح دانشگاههای کشور مطرح شود به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد.
وی افزود: به همین منظور باید این موضوع با تعیین هدف مشخص به صورت یک طرح متقن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد یک فهم صحیح و جرأت دادن به دانشجو برای نظریهپردازی بسیار مهم است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برای نظریهپردازی در کنار نبوغ علمی زحمت و تلاش نیز لازم است.
دانشجوی دکتری باید به سمت پژوهش سوق پیدا کند
وی افزود: مقطع دکتری باید به سمت پژوهش و تحقیق جهتگیری کند و در این زمینه احساس اعتماد به نفس نیز لازم است و دانشجو باید بداند که در تمدن اسلامی چه پیشینه علمی درخشانی وجود دارد.
پس از ارائه این طرح، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شامل آموزش نظریهپردازی و روششناسی علمی از مقاطع تحصیلی پایین، توجه بیشتر به مباحث مبنایی در سرفصلهای درسی علوم انسانی، ارتباط بین نظریهپردازی و فلسفه تعلیم و تربیت، تقویت تفکرات خلاق و نوآورانه از مقطع آموزشوپرورش، مقید نبودن این سرفصل درسی به برخی ضوابط و مقررات رایج در آموزش عالی، تلفیق بین تجارب حرفهای و دانش نظری، نظرخواهی از نظریهپردازان موفق در تدوین سرفصلهای این درس و ساختارشکنی از برخی روشهای علمی رایج است.
انتهای پیام/