صدر اعظم آلمان برای خارج شدن از بحران سیاسی عمیقی که درباره مسئله مهاجران در آن گرفتار شده است، فرصت زیادی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و جناح راست افراطی ائتلاف دولتی حاکم بر آلمان روز دوشنبه آخرین بار تلاش خواهند کرد مناقشه‌ای سیاسی را که به علت اختلاف احزاب بر سر مسئله مهاجران شکل گرفته و دولت ائتلافی آلمان را با خطر سقوط مواجه کرده است، حل و فصل کنند.

رویارویی آشکار دو حزب بزرگ حاضر در ائتلاف دولتی آلمان زمانی شکل گرفت که هورست سیهوفر، رهبر اتحادیه سوسیال مسیحی و وزیر کشور آلمان طرحی را در خصوص بستن مرز‌های آلمان به روی متقاضیان پناهندگی که پیش از این در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا ثبت نام کرده اند، ارائه نمود اما با مخالفت صریح آنگلا مرکل روبرو شد.

در واقع محور این زورآزمایی را سیاستی تشکیل می‌دهد که آنگلا مرکل در قبال متقاضیان پناهندگی در پیش گرفته است و حزب بسیار محافظه کار " اتحادیه سوسیال مسیحی " بایرن که از اعضای ائتلاف دولتی شکننده آلمان (مارس گذشته پس از تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوان مرکل با احزاب و تشکل‌های مختلف تشکیل شد) محسوب می‌شود، می‌خواهد به هر قیمتی که شده است آن را تشدید کند.

هورست سیهوفر، رئیس این تشکل سیاسی آلمان که از قضا وزیر کشور آلمان نیز هست، رهبری مبارزه در این عرصه را به دست گرفته است. او روز یکشنبه در نشست اتحادیه سوسیال مسیحی در شهر بایرن که حدود ۱۰ ساعت طول کشید، پیشنهاد کرد در برابر بن‌بستی که با آن مواجه شده است از دو سمت خود کناره گیری کند.

قرار است بعد از ظهر روز دوشنبه به عنوان آخرین بخت برای برون رفت از بحران کنونی، مذاکرات و رایزنی‌های دیگری در سطوح بسیار بالا میان اعضای اتحادیه سوسیال مسیحی وابسته به هورست سیهوفر و اتحادیه مسیحی دموکرات آلمان وابسته به آنگلا مرکل صورت گیرد به امید این که بلکه به گفته وزیر کشور آلمان توافقی در این زمینه حاصل گردد.

اختلاف نظر احزاب و تشکل‌های سیاسی آلمان بر سر نحوه برخورد با مهاجران و متقاضیان پناهندگی که خود را به آلمان می‌رسانند در حالی که پیش از آن در یکی دیگر از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ثبت نام کرده اند، عامل اصلی شکل گیری بحران کنونی است. وزیر کشور آلمان خواستار آن است که این افراد از مرز‌های آلمان رانده شوند، اما آنگلا مرکل با تاکید بر این که ممکن است چنین کاری در کل اروپا " اثر دومینو " (زنجیره‌وار) ایجاد کند، با آن مخالفت کرده است. مرکل از تکرار بحران گسترده آوارگان که سه سال پیش گریبان اروپا را گرفت، بیم دارد. سال دو هزار و پانزده هجوم آوارگان به اروپا به اوج رسید و منابع رسمی از ورود بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی از راه‌های مختلف به اروپا خبر دادند. این شرایط اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا مارس سال دو هزار و شانزده به منظور بازگرداندن آوارگان به کشور‌های متبوع شان، توافق نامه‌ای با دولت ترکیه منعقد کند.

آلمان در سال‌های اخیر در میان کشور‌های اروپایی بیشترین شمار آوارگان و پناهجویان را از کشور‌های خاورمیانه پذیرش کرده است. بدبینی آلمان‌ها نسبت به آوارگان و سیاست در‌های باز که آنگلا مرکل به اجرا گذاشت و راه را برای ورود صد‌ها هزار آواره به آلمان باز کرد، موجب کاهش محبوبیت حزب دموکرات مسیحی و خود مرکل شده است.  

سیهوفر در برابر رهبران حزب خود سه سناریو را برای پایان دادن به بن بست کنونی برشمرد. او تصریح کرد یا ممکن است موضع خود را با خواسته‌های صدر اعظم منطبق سازد؛ یا اعتراضات و مخالفت‌های مرکل را نادیده بگیرد و کاملا به اختیار و اراده خود دستور راندن مهاجران را از مرز‌های آلمان صادر کند (اقدامی که به برکناری او و متعاقبا فروپاشی دولت ائتلافی آلمان منجر خواهد شد) یا این که از سمت خود استعفا کند. 

در عین حال کناره گیری هورست سیهوفر از وزارت کشور آلمان می‌تواند به طور بالقوه پیامد‌های وخیمی برای آینده دولت آلمان به همراه داشته باشد؛ بنابراین مسئله کنونی این است که آیا پس از استعفای سیهوفر از وزارت کشور آلمان، حزب سیاسی او نیز ائتلاف دولتی تحت هدایت مرکل را ترک خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد صدر اعظم آلمان از اکثریت کرسی‌های تحت اختیار خود در مجلس نمایندگان آلمان محروم خواهد گشت و بدون تردید به برگزاری انتخابات زودهنگام متوسل خواهد گشت.

اما این احتمال هم وجود دارد که اتحادیه سوسیال مسیحی به جایگزین کردن سیهوفر که در این اواخر روابطش با آنگلا مرکل به شدت تیره و تار شده است، بسنده کند و فرد انعطاف پذیرتر و ملایم‌تری را به جای او معرفی نماید.

در هر صورت در رایزنی‌های روز دوشنبه پیدا کردن یک زمینه تفاهم میان دو حزب آلمانی که مدت‌ها با یکدیگر متحد بوده، اما اکنون به رقیب آشکار برای هم تبدیل شده اند، کار آسانی نخواهد بود، چرا که آنگلا مرکل همچنان بر مواضع خود سماجت می‌ورزد. مرکل یکشنبه شب در برلین توانست حمایت تقریبا همه نهاد‌های اداره کننده حزب خود یعنی اتحادیه مسیحی دموکرات را جلب کند و بر مخالفت خود با هرگونه تصمیم یک جانبه در خصوص مهاجران تاکید کند.

آنگلا مرکل بر این عقیده است که در رابطه با حق پناهندگی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا لازم است که قوانین و معیار‌های مشترکی در این اتحادیه تصویب و به اجرا گذاشته شود. او همچنین موافقت خود را با تشکیل پلیس مرزی اروپا و ایجاد آژانس مهاجرت اروپا که مسئولیت ارزیابی تقاضا‌های پناهندگی را بر عهده خواهد داشت، اعلام کرده و گفته است از یک سیستم انعطاف‌پذیر در زمینه مهاجرت و پناهندگی حمایت می‌کند، سیستمی که به موجب آن اگر برخی کشور‌های اتحادیه اروپا مخالف پذیرش مهاجران در خاک خود هستند، می‌توانند در ازای مشارکت و همکاری در دیگر زمینه‌ها از الزامات موجود در زمینه پذیرش مهاجران معاف شوند.

انتهای پیام/

اختلافات گسترده درباره مسئله مهاجران در دولت آلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار