به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح برقی سازی و ارتقای راهآهن گرمسار به اینچه برون به طول 495 کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرحهای با اهمیت در توسعه روابط کشور ایران و روسیه تعریف شده و با تصویب هیئت وزیران در دستور کار راهآهن قرار گرفته است.
در همین راستا شرکت راهآهن بینالملل روسیه از سوی دولت این کشور به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راهآهن ایران معرفی شده و مقرر گردید 15 درصد از هزینههای طرح از محل منابعی داخلی کشور 85 درصد از محل وام دریافتی روسیه تامین گردد.
این طرح شامل بستههای کاری برقی سازی مسیر، تامین لوکوموتیوهای برقی،ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لوکوموتیو، اصلاح مسیر، سازههای فنی و تونلها، توسعه خطوط ایستگاهها ارتقا سیستم علائم و ارتباط و تامین ماشینآلات و نگهداری شبکه برق است.
بر اساس این گزارش ؛ توسعه صادرات و واردات ،افزایش درآمد ارزی ،کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی، افزایش تناژ حمل بار و ظرفیت جابجایی مسافر ،افزایش سرعت بهرهبردرای، کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر و هزینههای بهرهبرداری ، تعمیر و نگهداری از اهداف اقتصادی این پروژه است.
مهمترین پروژههای راهآهن در حوزه فنی و زیر بنایی عبارت است است برقی سازی راهآهن دو خطه تهران – مشهد برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون، واگذاری ردیف طرح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال جاری برای پروژههای خط دوم و برقی سازی راهآهن دو خطه کردن تهران،- میانه و میانه – تبریز احداث خط دوم و برقی سازی قم – اراک ،تهران، همدان- سنندج، اصفهان – اهواز وبرقی سازی قطار حومهای تهران- ورامین- پیشوا و گرمسار است.
بر اساس این گزارش واگذاری 15 درصد پیش پرداخت فاینانس(چین) پروژه برقی سازی راهآهن تهران- مشهد و آغاز عملیات مطالعات طراحی و اجرای پروژه ، واگذاری 15 درصد پیش پرداخت فاینانس ( روسیه) پروژه برقی سازی گرمسار اینچه برون در ابتدای سال 20198 از مهمترین برنامههای راه آهن به شمار میرود.
انتهای پیام/