نشریه نیشن در مطلبی نوشت سال‌ها مقامات آمریکایی در یاغی خواندن کشور‌های دیگر از یکدیگر سبقت گرفتند، حال آن که اکنون این عنوان بیش از همه برازندۀ کشورشان است.

اقدامات اخلال‌گرایانه آمریکا آن را به کشوری یاغی تبدیل کرده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نیشن نوشت: ­مقامات و سیاستمداران آمریکایی که سال‌ها در مورد اینکه کشور‌های دیگر را "یاغی" بخوانند از یکدیگر سبقت گرفته اند، باید بدانند که این کلمات اکنون به طور فزاینده‌ای به کشور آن‌ها اطلاق می‌شود.

این نشریه تایلندی در مطلبی نوشت: رابرت کاگان، مورخ نومحافظه کار در اندیشکده آمریکایی " بروکینگز"، چهاردهم مه در سرمقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت مردم تصور می‌کنند سیاست خارجی آمریکا یکی از این دو مسیر را طی می‌کند: مدافع اصلی نظم بین المللی از زمان جنگ دوم جهانی یا خارج شدن از تعهد خارجی، کاهش مسئولیت‌های بین المللی و درونگرایی.

کاگان با استناد به سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص تجارت، ایران و چند حوزه دیگر نوشت: «مشخص شده است گزینه سومی وجود دارد و آن عبارتست از آمریکا به عنوان یک یاغی. ترامپ نه تنها از نظم جهان لیبرال غفلت می‌کند، بلکه دیگران را برای بدست آوردن منافع اندک می‌دوشد».

نگارنده این مطلب در ادامه افزود: «کلمات "کشور یاغی" بار‌ها به ذهن من رسیده است و موارد آن عبارت بوده اند از هنگامی که آمریکا در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر به عراق و افغانستان حمله کرد، زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، تعداد حملات با هواپیما‌های بدون سرنشین به کشور‌های مستقل را به میزان چشمگیری تشدید کرد، زمانی که ترامپ دستور حملات با موشک کروز به سوریه را در سال گذشته صادر کرد یا اکنون که آمریکا به بیش از نیم قرن محاصره کوبا ادامه می‌دهد».

فهرستی از اقدامات وحشتناک ترامپ عبارتند از: خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، یونسکو و توافق هسته‌ای ایران، قطع کمک مالی به سازمان ملل و تهدید به وضع تعرفه‌های بیشتر در خصوص واردات و رها کردن توافق‌های تجاری با شرکای مهم تجاری آمریکا.

آمریکا هفته گذشته اعلام کرد از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج می‌شود و این تازه‌ترین مورد از چنین اقدامات واشنگتن به شمار می‌رود.

 مری رابینسون، نماینده ویژه سابق سازمان ملل در خصوص تغییر آب و هوایی، سال گذشته گفت: خروج آمریکا از معاهده پاریس آن را به کشوری یاغی در عرصه بین المللی تبدیل می‌کند. جوزف استیگلیتس، برنده جایزه صلح نوبل، هم در مقاله‌ای تحت عنوان: "آمریکا یک قدم به کشوری یاغی نزدیک‌تر شده است" از ترامپ انتقاد کرد.

پیتر هارتچر، سردبیر بخش سیاسی و بین الملل روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، نهم مه در مقاله‌ای از ترامپ به سبب خروج از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد. 

در ادامه این مطلب در خصوص تهدید تازه‌ای که روز سه شنبه صادر و بر اساس آن اعلام شد دولت‌هایی که واردات نفت از ایران را تا چهارم نوامبر به طور کامل قطع نکنند با تحریم‌ها روبرو می‌شوند آمده است: چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه و ایتالیا جزوء بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و آمریکا اکنون در حالی که انحصار نظام مالی جهان را در اختیار دارد، می‌خواهد کشور‌های دیگر را وادار به تبعیت از قوانین تدوین شده آمریکا کند. این در حالی است که این قوانین با قوانین شورای امنیت سازمان ملل در تضاد قرار دارند.

ادوارد آلن، محقق ارشد در "شورای روابط خارجی"، هفته گذشته این استدلال را مطرح کرد که کنگره، جامعه تجاری، کشاورزان و مردم، ترامپ را سر عقل می‌آورند.

در انتهای این مطلب آمده است: اما تا زمانی که این پیش بینی محقق شود کلمات "کشور یاغی" همچنان می‌تواند آمریکای ترامپ را به لطف اقدامات متعدد مختل کننده اش، توصیف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار