سفیر سابق ایران در دمشق گفت: کاهش هزینه ارزی سفر‌های خارجی یک حرکت ملی برای خنثی‌سازی طرح‌های آمریکا علیه ایران است.

ازمحمد رضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای کاهش سفرهای خارجی، اظهار کرد: در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی ایران از طرف نظام سلطه در زمینه اقتصادی مورد هدف قرار گرفته برای مقابله با این رویکردهای خصمانه قاعدتا باید یکسری اقدامات و دستورالعمل‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار بگیرد.

سفیر سابق ایران در دمشق بیان کرد: از جمله این اقدامات نقشه راهی  است که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در رابطه با ضرورت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های دلاری و ارزی از سوی موسسات و نهادها و سازمان‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این چارچوب، مخاطب دستورالعمل یاده شده برای کاهش هزینه های ارزی تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف اعم از بخش خصوصی و دولتی است، که در واقع  یک حرکت و  بسیج ملی در قبال خنثی سازی طرح‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

شیبانی افزود: این تصمیم موسسات و سازمان‌هایی را در بر می‌گیرد که هزینه‌های ارزی و دلاری بالایی دارند، بدون اینکه بازدهی و فرآیند مثبتی را  از خود بر جای بگذارند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به عنوان متولی امور کشور و نظام در ارتباط با خارج از مرزها محسوب می شود، اضافه کرد:  این وزارتخانه نهادی است که  بودجه‌ ارزی به آن اختصاص داده می‌شود، لذا  تمام تلاش خود را مبذول داشته  تا  از هزینه‌های بی‌رویه  و یا کارهایی که  دستاورد و نتایج متناسب با حجم هزینه‌های انجام شده را ندارد، جلوگیری کند.

سفیر سابق ایران در سوریه گفت: سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که اولویت‌های کاری‌شان می‌تواند به داخل کشور منتقل شود به جای اینکه در خارج از کشور به دنبال تأمین اهداف و رویکردهای خودشان باشند، می توانند با توجه به دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی از توانمندی های داخلی بهره برداری کنند.

وی  اضافه کرد: اگر این رویکرد را در دستور کار قرار دهیم، بسیاری از سفرهای خارجی که از سوی زیرمجموعه‌های وزارتخانه‌های صنعتی و اقتصادی کشور انجام می‌شود، می‌تواند در چارچوب این توصیه کاهش پیدا کند و صرفه‌جویی مورد نظر صورت بگیرد.

شیبانی در پایان خاطر نشان کرد: در عین حال که متولیان وزارت خارجه باید رویکرد کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار بدهند و نباید از فعالیت و  تکاپو در حوزه دیپلماسی به خصوص در بخش  فرهنگی غافل شوند.

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر امسال با تأکید بر اینکه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همه دستگاههای حاکمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آحاد مردم نیز برای مقابله با این توطئه وظایفی دارند، افزودند: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد، «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» است.

ایشان، دست اندرکاران تجارت و بازرگانی خارجی را نیز به پرهیز از واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که مشابه داخلی دارند، توصیه مؤکد کردند و گفتند: یکی از عادت‌هایی که میان برخی از مردم رواج دارد و باید کنار گذاشته شود، سفرهای تفریحی و غیرضروری به خارج از کشور است.


انتهای پیام/

وزارت خارجه باید در سفرهای خارجی از اسراف و تبذیر جلوگیری کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۷
ما باید جلوی خروج ارز را از کشور چه از طریق واردات بی رویه یا سفرهای غیر ضروری به کشورهای خارجی بگیریم
آخرین اخبار