رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد درباره تدوین پیمان جدید نفتا میان این کشور با کانادا و مکزیک پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره تصمیم خواهد گرفت.

ترامپ تصمیم‌گیری درباره پیمان نفتا را به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره موکول کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان بی سی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد قصد دارد تا تصمیم‌گیری برای یک پیمان جدید نفتا، قراداد تجارت آزاد آمریکا با کشورهای مکزیک و کانادا، را به بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره موکول کند. 

ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس اعلام کرد: من می‌توانم همین فردا پیمان نفتا را امضاء کنم اما من از این پیمان راضی نیستم. من می‌خواهم آن را تبدیل به پیمانی عادلانه‌تر کنم. تصمیم دارم برای اقدام در این خصوص تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره صبر کنم. ما یک انتخابات در پیش داریم. که به نظر من بسیار جالب خواهد بود. به اعتقاد من انتخاباتی خوب را پیش رو داریم.

او همچنین در اظهارات خود تهدید به اعمال تعرفه گمرکی جدید بر واردات خودرو کرد و افزود: می‌خواهم بر خودروهای وارداتی آنها به آمریکا مالیات وضع کنم و این مالیات بسیار بزرگ خواهد بود.

با این حال رئیس جمهور آمریکا به فاکس بیزنس اعلام کرد: من عاشق تجارت آزاد هستم. من در زمان حضور در نشست سران گروه هفت اعلام کردم هیچکس مالیات بیشتری نمی‌پردازد و شما هم موانع تجاری خود را کاهش می‌دهید. رفع موانع تجاری در مقابل رفع مالیات. 

رئیس جمهور آمریکا بارها با انتقاد از پیمان نفتا، آن را بدترین پیمان تجاری تا به امروز نامید. این مناقشات به طور کلی انعکاس دهنده شک و تردیدهای زیاد ترامپ درباره توافقات تجاری است؛ زیرا رئیس جمهور آمریکا بارها با اشاره به کسری تجاری آمریکا آن را مدرکی دال بر این دانست که بزرگترین اقتصاد دنیا به نحوی نظامند از سوی شرکای تجاری خود در شرایطی نامناسب قرار گرفته است.

تنش‌های تجاری موجود سبب افزایش نوسانات در بازارهای مالی شد به طوری که هفته گذشته ارزش سهام آمریکا در این بازارها بیش از یک درصد کاهش نشان داد. به دنبال افزایش نااطمینانی در بازار ناشی از تنش‌های تجاری میان این کشورها سهام اروپا و آسیا نیز به طور گسترده‌ای با کاهش روبرو شد.

به دنبال اعمال تعرفه‌ سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از مکزیک و کانادا، تنش‌های تجاری میان سه کشور عضو پیمان نفتا افزایش یافت. این دو کشور نیز در واکنش به اقدام تعرفه‌ای واشنگتن بر کالاهای صادراتی آمریکا تعرفه وضع کردند. مناقشات جدید تجاری میان طرفین دستیابی به یک توافق جدید میان این سه کشور آمریکای شمالی را مشکل ساخته است.

ترامپ همچنین در این مصاحبه به انتقاد از سازمان اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، و قیمت نفت پرداخت و این سازمان را متهم به دستکاری قیمت‌ها کرد. او در این باره گفت: اوپک در حال دست‌کاری قیمت‌ها است و بهتر است آنها این کار را متوقف کنند زیرا ما از آن کشورها، بسیاری از آن کشورها، حفاظت می‌کنیم.

اعضای اوپک در نشست ماه گذشته خود اعلام کردند که میزان تولیدات نفتی خود را، بدون اشاره به مقدار آن، افزایش خواهند داد. پیش از آن نشست ترامپ این کارتل بین‌المللی نفتی را برای افزایش قابل توجه تولیدات خود ترغیب کرد.

پیمان نفتا در سال 1993 میان آمریکا، کانادا و مکزیک به امضاء رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار