مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ساماندهی و مرمت "چاه‌خانه وسط" در باغستان سنتی قزوین خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مرمت چاه‌خانه محل میان سامان”لوته“ معروف به "چاه‌خانه وسط"  در جنوب راه آهن قزوین که همچنان با کاربری قدیم خود فعالیت دارد، از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شده است.

حضرتی افزود: در طرح ساماندهی و مرمت این بنا اقدام‌های مرمتی، چون دوخت و دوز ترک‌های جداره‌ها، استحکام بخشی تویزه‌های فرسوده، هره‌چینی بام، تسطیح و شیب بندی بام، آجر فرش بام، پاکسازی جداره‌های داخلی چاه‌خانه، آجر فرش کف و ساماندهی محوطه چاه‌خانه با هزینه ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل در حال انجام است.

حضرتی قدمت بنای چاه خانه‌های فعلی در باغستانی سنتی قزوین را متعلق به دوره صفوی تا پهلوی دانست و گفت: از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ چاه‌خانه‌ای که در باغات سنتی پیرامون شهر قزوین وجود دارد، در حال حاضر کمتر از یک دهم آن باقی مانده است و مابقی به طور کامل تخریب یا نیمه ویران شده‌اند.

فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل انبار وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری به ویژه در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/

مرمت "چاه‌خانه وسط" در باغستان سنتی قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار