در مراسمی از ۱۳ هنرمند استان قزوین که موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا‌های صنایع دستی در چهارمین دوره داوری شده بودند، در استانداری تجلیل شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ حضرتی‌ها مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این مراسم گفت: تا کنون در استان ۸۱ هنرمند نشان ملی مرغوبیت کالا دریافت کرده اند.

حضرتی‌ها اضافه کرد: قزوین با این تعداد هنرمند که دارای نشان ملی مرغوبیت است جزو استان‌های طراز اول کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کارآفرینی و اشتغال در حوزه صنایع دستی را زنان سرپرست خانوار عهده دار هستند از استاندار خواست از صنایع دستی حمایت کند تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم.

حضرتی‌ها اضافه کرد: اگر چه از بناها‌های تاریخی برای کارگاه هنرمندان استفاده می‌شود، ولی برخی به دلیل مرمت نیاز به بازسازی دارند که این موضوع، مشکلاتی را برای برخی از هنرمندان به وجود آورده است.

مدیر کل میراث فرهنگی به شکایت اتاق اصناف که اصرار داشتند صنایع دستی در صنف لوازم خانگی قرار بگیرد اشاره کرد و گفت:: با پیگیری‌های انجام شده اشتغال در صنایع دستی و گردشگری جدا و احکام و قانون آن هم ابلاغ شد، ولی باز شاهد پلمب برخی کارگاه‌ها هستیم که احساس نداشتن امنیت را در صنعتگران ایجاد می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی با بیان اینکه صنایع دستی صرفا تولید سنت کهن نیست، افزود : هنرمندان محصولی تولید می‌کنند که پاسخ گوی نیاز و ذائقه مردم است.

حضرتی‌ها، محدودیت بازار و عرضه محصولات را از مشکلات هنرمندان بیان کرد و گفت: ایجاد فضایی به عنوان بازار صنایع دستی و سوغات قزوین در کنار عوارضی‌ها هم می‌تواند در معرفی استان و هم در فروش محصولات موثر باشد.

وی افزود: اگر حوزه آی تی استانداری کمک کند تا بازار الکترونیکی شکل بگیرد علاوه بر اینکه دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود امکان معرفی محصول به خارج از کشورفراهم خواهد شد.

استاندار قزوین هم در این مراسم با بیان اینکه اثر هنری را به خاطر دقت و کار هنری خریداری می‌کنند گفت: داشتن اصالت فرهنگی و ملی هم یکی ازویژگی‌های اثر هنری است.

زاهدی با اشاره به اینکه کشور‌های زیادی در صنعت و کشاورزی جلوتر از ایران هستند ، اضافه کرد: جایی که می‌توانیم هویت را در جهانی شدن حفظ کنیم فرهنگ است و بخش عمده‌ای از آن به صنایع دستی بر می‌گردد.

استاندار با بیان اینکه صنایع دستی نیاز به تداوم دارد گفت: این تداوم نیاز به آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص و جوان دارد.

زاهدی اضافه کرد: با توجه به اینکه ذائقه‌ها مدام در حال تغییر است نوآوری با حفظ اصالت اثر هنری می‌تواند موجب تداوم صنایع دستی شود.

وی افزود: باید روی کالایی کار کرد که ریشه در فرهنگ داشته باشد.

استاندار گفت: در آینده نمایشگاهی استاندارد در قزوین ساخته خواهد شد که بخشی از آن برای حضور دائمی صنایع دستی اختصاص داده می‌شود.

زاهدی با بیان اینکه می‌توان سالی دوبار نمایشگاه دائمی فعلی را در اختیار صنایع دستی قرار داد، افزود: امکان حضور صنایع دستی در نمایشگاه‌ها و فرهنگسرا‌های تهران فراهم است.

وی برای حمایت از هنرمندان گفت: صنایع دستی می‌تواند در کنار همایش‌های استانی یک نمایشگاه برگزار کند.

استاندار افزود: همچنین استانداری، بازار الکترونیک را طراحی خواهد کرد تا هنرمندان بتوانند محصولات خود را به خوبی معرفی و به فروش برسانند.

انتهای پیام/

قدردانی از سیزده هنرمند در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.