ترانزیت کالا از کشور‌های آسیای میانه از مرز ریلی سرخس در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۲۱ درصدی ترانزیت کالا از کشور‌های آسیای میانهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  مدیرکل راه آهن خراسان گفت: در فصل بهار 403 هزارتن کالای ترانزیتی از مبادی کشور‌های آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد و به مبادی خروجی ریلی کشور به ویژه بندرعباس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 121 درصد رشد داشته است.

هادی ضیایی مهر افزود: فعال‌ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس- بندر عباس است که در سال جاری سهم 95 درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به مزایای ویژه حمل و نقل ریلی، رشد این صنعت همواره سبب کاهش تردد کامیون از سطح جاده می‌شود بطوری که میزان تناژ ترانزیتی ورودی از مرز سرخس سبب کاهش 18 هزار دستگاه کامیون از سطح جاده شده که باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، آلودگی محیط زیست و ... می‌شود.

 مدیرکل راه آهن خراسان گفت:راه اندازی و استمرار قطار‌های برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندر عباس از یک هفته به 53 ساعت از عوامل افزایش ترانزیت ریلی مرز سرخس در سال جاری بوده است.

ضیایی مهر افزود: محور ترانزیتی ریلی سرخس در این مدت توانسته سهم 91 درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد.

وی  تاکید کرد: عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت گوگرد ترانزیتی ، کود شیمیایی ، و سایر کالا‌های ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش آلومینیوم بوده و عمده مبادی بارگیری کالا‌های ترانزیتی، کشور‌های ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستان بوده است.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: در بازه زمانی مذکور 18 هزار تن کالا‌های ترانزیتی از بندر عباس و ترکیه به مقاصد کشور‌های آسیای میانه حمل گردیده که عمدتا حمل و نقل کانتینری بوده است.

ضیایی مهر افزود: با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی کشور، می‌توان فرصت‌ها و مزیت‌های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت و البته بهره برداری درست و به موقع از این فرصت‌ها و همچنین انجام سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گستردۀ همزمان می‌تواند در بهره برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی کشورموثر باشد.
 
انتهای پیام//ف.ح
 

افزایش ترانزیت کالا از کشور‌های آسیای میانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار