رسالت مراکز آموزش عالی فنی و حرفه‌ای تربیت تکنسین‌های ماهر و کاربلد است و جذب ۷۰ درصدی فارغ التحصیلان این مراکز به بازار کار، گواهی بر تحقق نسبی این هدف است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران با نرخ بیکاری ۳۴ درصد دارای رتبه نخست فارغ التحصیلان بیکار در کشور است.

دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با ۱۲ مرکز آموزشی در سراسر استان ۲۰ هزار دانشجو را درخود جای داده است، رشته‌ها در این دانشگاه‌ها غالبا مهارتی، فنی و حرفه‌ای و عمومی هستند که ماموریت و وظیفه بلاتغییر دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، بررسی نیاز جامعه و تربیت نیروی کار بر اساس آن است.

آینده روشن کاری، امتیاز دانشگاه فنی و حرفه‌ای

امیر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای امام محمد باقر (ع) مازندران در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  گفت: بزرگترین امتیاز دانشگاه فنی و حرفه‌ای  دانشجویان فارغ التحصیلی هستند که با توجه به مهارت آموخته شده جذب بازار کار می‌شوند.

وی افزود: پایش تعداد فارغ التحصیلانی که جذب بازار کار شدند با وجود دانشجویان غیربومی، مشکل بود، اما با تحلیل میدانی مشخص شد حدود ۷۰ درصد دانشجویان در پایان تحصیل شاغل شدند.

حیاتی دغدغه اصلی در سیاست گذاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای را توسعه رشته‌های مناسب با نیاز‌های بازار کار دانست و افزود: با تشکیل شورای گسترش آموزش در مراکز، پایش رشته‌ها و توسعه آن‌ها بر اساس نیاز موجود جامعه امکان پذیر شد.

وی گفت: حرکت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به سمتی است که علاوه بر رشته‌های رایج مانند معماری، عمران، جوشکاری و ... رشته‌های جدید نیز به تدریج به برنامه آموزشی اضافه می‌شوند.

وی افزود: رشته طراحی و تعمیرات طلا و جواهر و نیز صنعتی سازی ساختمان از جمله رشته‌هایی هستند که دانشگاه مرکزی فنی و حرفه‌ای استان به دنبال افزودن آن‌ها به رشته‌های موجود است.

دانشگاه موفق یعنی دانشگاهی با سرانه ایجاد اشتغال بالا

امیر جمشیدی معاون آموزش اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،گفت: مراکز فنی و حرفه‌ای استان با هر دو گروه آموزش فنی و حرفه‌ای پایه و عالی در ارتباط است.

وی با بیان اینکه تمام امکاناتی که در مراکز رسمی و سیار مراکز فنی و حرفه‌ای موجود است، در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، گفت: تفاهم نامه‌ای با مراکز آموزش عالی منعقد شده که طی آن در سال تحصیلی آینده، همکاری آموزشی تنگاتنگی بین مراکز و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: شاخص ارزیابی دانشگاه‌ها عوض شده و دانشگاهی که سرانه اشتغالزایی بالاتری داشته باشد، در جامعه دانشگاه موفق به شمار می‌رود.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای عاری از عطش توسعه بی رویه رشته‌ها و افزودن تحصیلات تکمیلی

حیاتی گفت: امکانات و تجهیزات مناسب موجود این امکان را فراهم می‌سازد که برخی رشته‌ها به مقطع کارشناسی توسعه یابند، اما وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای اهتمام ورزیدن به تربیت تکنسین کاربلد و زبده است نه گسترش و توسعه بی پشتوانه رشته‌ها و مدارک تحصیلی.

معاون آموزش اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه، چون دانشجویان ورودی عموما هنرستانی‌ها هستند، تاکیدی بر توسعه کارشناسی پیوسته نیست، گفت: دانشجویان با گذراندن دوره کاردانی می‌توانند در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز در دانشگاه تحصیل کنند.

وی برآورده کردن نیاز‌های بازار کار را مهم‌ترین بخش برنامه آموزشی دانشگاه دانست و افزود: فارغ التحصیلان مراکز فنی و حرفه ای، خلایی که بین کارگران ماهر و مهندسین وجود دارد را پر می‌کنند و حلقه ارتباطی بین آن‌ها هستند.

حیاتی گفت: طی توافق دو جانبه بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و پارک علم و فناوری، قرار شد مرکز رشدی بنا شود که وظیفه آن حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌های مبتکرانه دانشجویان است.

معاون آموزش اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: امکانات کارگاهی و تجهیزاتی دانشگاه‌ها می‌تواند تا حدود زیادی پاسخگوی نیاز‌های دانشجویان برای اجرای ایده‌ها و طرح‌های باشد.

اولویت خانواده‌ها کسب و کار و مهارت شغلی باشد و نه مدرک تحصیلی لوکس

حیاتی گفت: خانواده‌ها باید نگران آینده شغلی و کسب و کار فرزند خود باشند تا معضل بیکاری در آینده گریبانگیر آن‌ها نشود.

وی افزود: دانش آموزان علاقه‌مند و والدین می‌توانند از مراکز فنی و حرفه‌ای دیدن کنند و با انتخاب درست بتوانند برای کشور خود مفید باشند.

وی یکی دیگر از مشکلات اصلی را نبود توازن در رشته‌های تحصیلی مدارس دانست و گفت: باید راهکاری اندیشیده شود تا از هجوم به سمت برخی رشته‌ها جلوگیری و دانش آموزان به سمت رشته‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه هدایت شوند.

گزارش از حامد گلی
انتهای پیام/آ

برچسب ها: وزارت کار ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار