کرباسیان گفت: اکنون حدود ۲۷۰ هزار کیلومتر خطوط لوله ژئوفیزیک در معادن وجود دارد.

۲۷۰ هزار کیلومتر خطوط ژئوفیزیک در کشور وجود دارد/ هنوز معدن روباز بزرگ با ذخایر کافی کشف نشده استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران،  امروز (یکشنبه 10 تیر) در همایش اطلاع رسانی و رونمایی طرح احیای فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس که در محل شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن، اتاق بازرگانی ایران حامی برنامه‌های گسترش معدنی هستند و همچنین بخش خصوصی به عنوان  یکی از بازوهای اصلی اجرایی دولت، سرعت پیش روی برنامه‌ها را افزایش می دهد.

کرباسیان درمورد وضعیت معادن ایران، بیان کرد: در حوزه معادن بزرگ، هیچ معدنِ رو بازی که دارای ذخایر وسیعی باشد، مشاهده نمی‌شود بنابراین باید پذیرای ظرفیت‌های معادن و صنایع کوچک و متوسط باشیم که دارای پتانسیل های بسیاری است.

وی اضافه کرد: اکنون ۲۷۰ هزار کیلومتر خطوط لوله ژئوفیزیکی در معادن  وجود دارد که حدود ۲۰۰ کیلیومتر این مقدار تحت پوشش و حمایت سازمان ایمیدرو ( سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)  است.

این مقام مسئول  با تأکید بر اینکه هنوز معدن روباز بزرگ با ذخایر کافی کشف نشده است، گفت: هنوز معدن بزرگ با ذخایر کافی در کشور کشف نشده و حتی در معادنی همانند سنگان هم آمار دقیقی از ذخایر آن به دست نیامده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: میزان ذخایر قطعی کشف شده به دارایی و انباشت‌های قبل هر معدن در طول زمان اضافه می‌شود و برای افزایش بهره مندی از ظرفیت‌های معادن و دارایی‌های پیرامون آنها تلاش برای  افزایش کشفیات جدید ادامه دار است.

وی درمورد آخرین تصمیم دولت در حوزه معدنی، تصریح کرد: اکنون یکی از سیاست‌های اصلی دولت در حوزه معادن، مربوط به بررسی و پیگیری وضعیت معادن عمیق است که خوشبختانه به کمک سازمان ایمیدرو نتایج رضایت بخشی در این حوزه حاصل شده است.

کرباسیان گفت:  حسین محلوجی وزیر معادن و فلزات در دولت‌های پنجم و ششم نظام جمهوری اسلامی ایران سازندگی هایی را در معادنی همچون چادرملو، گلگهر و غیره ایجاد کرد که اکنون کارهای ارزنده آن دوره همانند یک عمل صالح پایدار آثار مثبتش را در دوره های کنونی  می‌توانیم ببینیم، به طوری که این معادن ضمن ایجاد توسعه یافتگی تبدیل به یکی از منابع مهم ارز آور کشور شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: معدن سنگان به طور کامل فعال نشده است اما با این وجود توانسته برای ۷ هزار اشتغال در مناطق اطراف خود ایجاد کند.

کرباسیان بیان کرد: معادن کوچک دیگری همچون نخلک، دوره ای در شروف تعطیلی قرار گرفته بود اما همکاری های بخش خصوصی سبب بازگشت دوباره رونق و اشتغال در مناطق اطراف خود شده است.

وی تصریح کرد: روستا های اطراف منطقه نخلک در فقر مطلق قرار داشتند و روزگار خود را با یارانه ۴۰ هزار تومان به سر میبردند اما همین معدن کوچک توانسته مناطق اطراف خود را آباد کرده و حداقل صد نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: احیاء معادن موجب فعال سازی دیگر کسب و کار ها می شود. به طور مثال با راه اندازی مجدد معدن مذکور یک بخش خصوصی تا صد کلیومتری آن منطقه خاک خریداری کرد که این امر موجب رونق در کار بخش خصوصی و همچنین فعالیت معدن کرد.

این مقام مسئول معتقد است، معادن و معدن داران نباید در دست انداز مقررات قرار بگیرد و به اصطلاح دست و پای بخش خصوصی و سرمایه گذاران در پیچش های اداری بسته باقی بماند.

کرباسیان معتقداست؛ اطمینان دولت به بخش خصوصی و اعتماد بخش خصوصی به دولت می تواند کارگشا در تمام مسائل و چالش ها باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 66 نوع ماده معدنی و 54 میلیارد تن ذخیره کشف شده معدنی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: از حدود 10 هزار معدن موجود در کشور حدود 6 هزار معدن در حالت فعال یا نیمه فعال قرار دارد و برای احیاء مابقی معادن به حمایت بخش خصوصی نیازمندیم. همکاری مستمر دولت و بخش خصوصی منجر به همکاری های "دو سر سود" می شود.در سال های پیشین، معدن طلای موته در منطقه مورچه خورت اصفهان به طور میانگین سالانه حداکثر 230 کیلوگرم طلا تولید می شود اما با استفاده از خاک و مواد معدنی معادن کوچک استان های اطراف تولید این کارخانه در سال ۹۶ به 600 کیلوگرم افزایش یافت.

کرباسیان گفت: با توجه به تجربه معدن طلای موته، طرحی برای افزایش تولید و بهره برداری در شرکت های مصرف کننده سنگ آهنگ همانند گل گهر، مس و میدکو به کار گرفته ایم. به همین منظور بهمن ماه سال گذشته تفاهمنامه ای را با پشتیبانی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و دریافت 12 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین بودجه ایمیدرو عقد و امور اجرایی و عملیاتی آن را از امروز آغار کرده ایم.

کرباسیان ابراز کرد: میزان تولید کنسانتره، گوندله و صادرات آهن امسال نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. در سال ۹۶ تولید و صادرات کنسانتره با رشد چشم گیری رو به رو شد که افزایش ظرفیت کنسانتره و گندله حدود ۲ میلیارد تومان بوده و مانعی برای جلوگیری از خام فروشی شده است. در سال گذشته حدود ۵ میلیون تن صادرات در این بخش کنسانتره در کشور داشتیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: صادرات مواد معدنی حدود ۲۰ درصد صادرات کل کشور را تشکیل داده که در بخش فولاد و زنجیره پایین دستی آن ۹ میلیون تن صادرات به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در طرح کنسانتره پیشرفت خوبی را حاصل کرده است به طوری که موجب اشتغال و توسعه بخش های پایین دستی شده است.

کرباسیان گفت: گاهی برخی از سخنان بی اساسی همانند اینکه دولت به دنبال بزرگ کردن بدنه خود است، مطرح می شود در صورتی که مدتی است واگذاری ها را به طور جدی آغاز کردیم و تنها معدن انگوران و سنگان تحت اختیار وزارت صنعت و دولت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: برای افزایش سطح بهره بری و کاهش حداکثری هدر رفت ها آموزش های عالی را برای افراد مشغول به این صنعت در نظر گرفته ایم. برای امسال حدود ۵۰۷ دوره آموزشی در حوزه ذغال سنگ و ایمنی در معادن پیش بینی می شود.

کرباسیان در پایان یادآور شد: توجه به نکات محیط زیستی از ملاحظات بین نسلی است. ازاینرو سیاست ایمیدرو هم پرهیز از تعطیلی معادن در هماهنگی با محیط زیست است؛ برای نمونه معدن روی مهدی آباد یزد جایزه برتر از نظر محیط زیست را دریافت کرده است.

انتهای پیام/

آمار دقیقی از ذخایر معدن سنگان در دست نیست

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار