طهماسبی گفت: برای اطمینان مردم از سمی نبودن قارچ خوراکی،نصب برچسبی خاص بر روی بسته بندی ها اجباری می شود.

دغدغه مردم با برچسب های جدید روی قارچ خوراکی به پایان می رسدمحمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تولیدکنندگان قارچ با ضرر و زیان چشمگیری روبرو هستند، اظهار کرد: با توجه به آنکه تمامی قارچ های کوهی خوراکی نیستند؛ بنابراین در ماه های اخیر برخی جوامع روستایی و گردشگران که امکان تشخیص قارچ خوراکی از سمی را نداشتند پس از جمع آوری و مصرف دچار مسمومیت شدند که به همین خاطر افراد از مصرف قارچ های خوراکی در هراسند در حالیکه مصرف این گونه قارچ ها هیچ مشکلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بالغ بر 10 میلیون تن قارچ در دنیا تولید می شود، افزود: قارچ یکی از بهترین غذاها و پروتئین های مورد نیاز بدن بوده که به عنوان چاشنی و افزودنی غذا در سبد غذایی خانوار جای خود را اثبات کرده است.

طهماسبی ادامه داد: سالانه 150 تا 160 هزارتن قارچ در واحد های تولیدی تحت کنترل تولید می شود که به سبب مرغوبیت و کیفیت قارچ های تولیدی، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر مصرف وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل کاهش مصرف قارچ در بازار گفت: با توجه به مسمومیت های اخیر ناشی از مصرف قارچ های سمی،برخی رسانه ها به جای نشان دادن قارچ های سمی، تصاویری از قارچ های خوراکی نشان دادند که درنهایت کاهش تمایل خانوارها به خرید، زیان انباشت تولیدکنندگان ناشی از قیمت پایین محصول در بازار را به همراه داشته است.

به گفته وی با وجود تولید قارچ در محیط کاملا ایزوله، امکان مصرف آن در بستر تولید وجود دارد در حالیکه مصرف قارچ های سمی و اطلاع رسانی نادرست رسانه ها در این زمینه آسیب جدی  بر پیکره تولید وارد کرده است.

طهماسبی با بیان اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر مصرف قارچ های خوراکی نیست، اظهار کرد: برای اطمینان خاطر مردم از سمی نبودن قارچ خوراکی، برچسبی طراحی شده است که نصب آن بر روی بسته بندی قارچ اجباری می شود که با این وجود انتظار می رود مردم قبول کنند که مصرف قارچ های خوراکی هیچ گونه مشکلی ندارد.

معاون امور باغبانی در پایان سخنان خود در پاسخ به این سوال که با وجود زیان هنگفت تولیدکنندگان قارچ چه برنامه های حمایتی در دستور کار دارید، تصریح کرد:هم اکنون برخی از تولیدکنندگان به سبب کمبود نقدینگی و زیان اخیر ناشی از افت شدید قیمت قارچ در بازار قادر به پرداخت اقساط خود نیستند به همین خاطر درصددیم تا از طریق سیستم بانکی مهلتی برای پرداخت اقساط عقب افتاده تولیدکنندگان دریافت کنیم.

انتهای پیام/

اطلاع رسانی نادرست رسانه ها آسیب جدی بر پیکره تولید قارچ وارد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار