معاون وزیر کشاورزی، از اختصاص افزون بر ۱۲ میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب‌ها در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علیمراد اکبری معاون وزیر کشاورزی در حاشیه سفر به شهرستان سپیدان با اشاره به اختصاص بیش از ۱۲ میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب‌ها در کشور، اظهار کرد: این میزان اعتبار برای بهینه کردن مصرف آب، توسعه روش‌های مدرن آبیاری، ساخت گلخانه، نشاء کاری تخصیص داده شده است.

اکبری با بیان اینکه در برنامه ششم هم آب بسیار خوب چیده شده، نمایندگان مجلس  خوب حمایت می‌کنند، اضافه کرد: دولت نیز برای بهینه کردن مصرف آب در جهت جبران عقب ماندگی‌ها در ۵۰- ۴۰ سال گذشته، تمام تلاش خود را می‌کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در چند سال گذشته در خشکسالی، بارش‌ها، رواناب‌ها، کاهش ظرفیت سد‌ها مشکلات عدیده‌ای داشتیم، دمای کشور نیز حدود ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش پیدا کرده که اگر در کشور ما دما ۲ درجه افزایش پیدا کند حدود ۳۵ میلیارد متر مکعب تبخیر آب اضافه می‌شود، یعنی حجم بسیار عظیمی از منابع خواهد بود، این عوامل شامل خشکسالی، کمبود آب و رواناب، حتی تغییر در رژیم بارش که در گذشته بیشتر برف بوده و اکنون باران است و بارش‌ها در گذشته بالای ۱۰ میلیمتر بود و اکنون زیر ۱۰ میلیمتر است و معمولا بارش‌های زیر ۱۰ میلیمتر هم در تله تبخیر قرار گرفته و هم نفوذ عمقی ندارند.

فارس پیشرو در اجرای آبیاری تحت فشار در کشور

اکبری تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد اجرای آبیاری تحت فشار در کشور در سنوات اخیر رخ داده است و فارس یکی از استان‌های پیشرو در این امر است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در این استان حدود ۲۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده، ادامه داد: امسال نیز تاکنون بالغ بر ۶ هزار هکتار انجام شده و ۵ هزار هکتار در دست اجرا است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال توسعه آبیاری تحت فشار در این استان به بیش از ۳۰ هزار هکتار برسد.

اکبری در ارتباط با بازدید از شهرستان سپیدان بیان کرد: این شهرستان منابع آب خوبی دارد، که باید در جهت بهینه کردن این منابع گام برداشت.

وی با بیان اینکه از چند پروژه بازدید شد و تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده، اضافه کرد: پارسال حدود ۷ میلیارد تومان در همین شهرستان در توسعه روش‌های مدرن آبیاری و بهینه کردن مصرف آب هزینه شده و امسال اعتبار بیشتری برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مقرر شد که با کمک منابع استانی، وزرات نیرو و وزرات جهادکشاورزی با ساخت شبکه‌های مدرن و توسعه شبکه‌های آبیاری، از منابع آب در دسترس استان استفاده شود، همچنین مقرر شد در جهت توسعه آبیاری تحت فشار در این شهرستان، به هر میزان موفق به اجرای روش‌های نوین آبیاری شدند منابع در اختیارشان قرار می‌دهیم.

اکبری گفت: امسال بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان برای توسعه آبیاری تحت فشار در فارس پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.