وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این چند سال گذشته در بحث آب و خاک دوران طلایی داشته‌ایم و توانسته‌ایم راندمان آبیاری را افزایش دهیم.

طی چند سال گذشته در بحث آب و خاک دوران طلایی داشتیم/ برخی از بانک‌ها در پرداخت مطالبات گندم کاران تعلل می‌کنندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که برای پاسخ به سوال قرجه‌طیار نماینده مردم گنبد کاووس به جلسه علنی آمده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر علت نبود سیاست‌های مشخص و تعریف شده بخش کشاورزی و روزمرگی در مجموعه مدیریت کشاورزی، اظهار کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های خود را به صورت مدون تهیه و برنامه‌های خود را هم به مجلس ارائه کردیم و هم در مصوباتی که ستاد اقتصاد مقاومتی داشته است، محورها و سیاست‌های ما کاملا مشخص و روشن است.

بیشتر بخوانید: نماینده مردم گنبد کاووس از توضیحات حجتی قانع شد 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آنکه چرا در بخش کشاورزی اقدامات ضعیفی در صرفه جویی مصرف آب شده است، گفت: ما در چند سال گذشته در بحث آب و خاک دوران طلایی داشته‌ایم، راندمان آبیاری افزایش بسیار زیادی داشته است و در این چهار پنج سال گذشته از 39 درصد به 44 درصد رسیده است.

حجتی تصریح کرد: البته این موضوع نافی آن نیست که در بحث افزایش راندمان آبیاری جای کار زیادی هنوز وجود دارد اما آنچه انجام شده نسبت به گذشته وضعیت بهبود یافته‌ای را نشان می‌دهد که این روند باید ادامه پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره ضعف عملکرد وزارتخانه خود در پرداخت مطالبات گندم در سال 96، اظهار کرد: ما اسفند ماه هر سال این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما متأسفانه امروز یارانه به نان می‌دهیم اما به گندم کاران نمی‌دهیم که باید این موضوع هم حل و فصل شود.

وی افزود: متأسفانه در مقایسه با کشورهای همسایه گندم را ارزان تر از کشاورزان می‌خریم که امیدواریم در آینده این موضوع جبران شود.

حجتی درباره پرداخت مطالبات گندم، اظهار کرد: هرچه منابع داریم به زودی در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد اما علت اصلی مشکل در پرداخت مطالبات گندمکاران در وهله اول آن است که بانک‌ها در پرداخت های خود تعلل دارند و از سوی دیگر بخشی از اعتبار گندم کارها در تبصره مربوط به یارانه‌ها رفت و ما باید این موضوع را هم دنبال کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره علت لاینحل ماندن اختلافات 50 ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبدکاووس، اظهار کرد: ما بخش زیادی از مشکلات اراضی تداخلی را حل کردیم و در اختلافات زیادی در این باره وجود داشت از جمله آنکه 16 هزار سند در این بخش به نام دولت خورده بود که با همکاری با دستگاه قضا به مردم واگذار شده است.

حجتی درباره راهکارهای وزارتخانه خود برای الگوی کشت، گفت: بحث الگوی کشت با سیاست‌های ترویجی، آموزشی و کم و بیش، اعمال پشتیبانی‌های دولت در دست اجراست.

وی درباره کشت پنبه و این موضوع که هزینه‌های تمام شده این محصول بسیار زیاد است و توجیهی ندارد، گفت: اصلاح کشت پنبه هم مستلزم توسعه مکانیزم‌هایی است و حتی ما درخواست دریافت یارانه و همچنین ماشین آلات ارزان قیمت شده‌ایم و راهکار دیگری برای حل این موضوع وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره لاینحل ماندن اختلافات 50 ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبد کاووس اظهار کرد: اراضی تداخلی که تحت عنوان ماده 54 آن را دنبال کردیم و نزدیک به 350 هزار هکتار از اراضی ملی بر اساس این ماده آزاد شد و به کشاورزان داده شد و به این صورت سند دولتی آنها ابطال شده است.

حجتی با تأکید بر اینکه ما باید این مشکل را از مجاری قانون و از طریق کمیسیون ماده 54 و 56 دنبال کنیم،‌گفت: امیدواریم این کمیسیون‌ها هرچه زودتر در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شود چرا که سالیان طولانی است که مشکلات درباره اراضی طبیعی برای کشاورزان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون هکتار از اراضی ملی در کمیسیون ماده واحده اعمال ماده 56 شده است اما اختلافات در این باره چند میلیون هکتاری است و باید فکری برای این حل از اختلافات شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: البته عده‌ای هم به اراضی ملی تجاوز و دست درازی کرده‌اند که در چارچوب قوانین مربوطه باید این مشکلات را حل کنیم و اگر از این طریق مشکلات حل نمی‌شود، شما می‌توانید طرحی به ما ارائه دهید تا این مسائل را حل و فصل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صحن علنی ، اخبار مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار