کارشناس روابط بین الملل گفت: سازمان ملل نتوانسته حقوق ملت ایران در قضیه برجام با استفاده از ابزارهای خود محقق سازد.

سازمان ملل متحد در چنبره نظام سلطه قرار دارد/ ضعف های ساختاری سازمان ملل عامل نفوذ آمریکا بر آن است.عباس مقتدایی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دیدگاه سازمان ملل به پایبندی ایران به تعهداتش و عدم پایبندی آمریکا در برجام اظهار کرد: ضعف‌های ساختاری موجود در این سازمان از یکسو و بی‌تحرکی و قدرتمند نبودن کشورهای مخالف نظام سلطه از سوی دیگر، سبب شده است تا آمریکا نفوذ زیادی بر آن پیدا کند.

وی افزود: در ماده یک منشور سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، به عمل آوردن اقدامات دسته جمعی موثر برای جلوگیری و برطرف کردن تهدیدات علیه صلح ، متوقف کردن هر گونه عمل تجاوز، فراهم آوردن موجبات تعدیل و تصفیه اختلافات بین‌المللی یا وضعیت‌هایی با وسایل مسالمت آمیز که می‌تواند منجر به نقض صلح بین‌الملل شود ، برعهده این سازمان است.

مقتدایی با اشاره به بند دو ماده یک منشور مبنی بر توسعه روابط دوستانه در نظام بین الملل، احترام به اصل تساوی‌ حقوق و خودمختاری ملل ادامه داد: سازمان ملل بایستی مرکزی برای هماهنگ کردن اقداماتی باشد که هدف‌های مشترکی را دنبال می‌کند، در حالیکه در دوران معاصر، آمریکا با استفاده ابزاری از این سازمان سعی می‌کند بسیاری از مقاصد خود را در صحنه دیپلماتیک و جهانی پیگیری کند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ادامه داد: سازمان ملل در چنبره قدرت‌های بزرگ گرفتار است، اگرچه در مقاطعی سازمان ملل و ارکان وابسته به آن در عرصه‌های جهانی ورود پیدا می‌کنند، اما در مواردی که یک و یا تعدادی از قدرت‌های بزرگ به ویژه اعضای دائم شورای امنیت نظر خاصی داشته باشند، اجماعا تحت تأثیر رویکرد این قدرت‌ها قرار می‌گیرد.

مقتدایی ادامه داد: آمریکا به تنهایی بیش از 20 درصد بودجه سازمان ملل را پرداخت می‌کند و همین عامل سبب شده است تا از این امکان خود به عنوان اهرمی جهت تحت فشار قرار دادن کارکنان سازمان ملل و تصمیم گیرندگان اداری این سازمان ، به ویژه دبیرکل آن استفاده کند.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس با اشاره به جایگاه دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: دبیرکل از یکسو بالاترین مقام اداری و از سوی دیگر بالاترین مقام سیاسی سازمان ملل به حساب می‌آید. اما چون بخش اداری، پرداخت حقوق‌های کارکنان و انجام امور مالی سازمان تحت تأثیر آمریکا و کشورهای قدرتمند قرار دارد، بنابراین امور مالی و اداری همواره تحت‌الشعاع تصمیمات سیاسی قرار می‌‌گیرند.

کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: بسیاری از مواقع دبیرکل سازمان ملل دست به عصا حرکت و تلاش می کند تا رفتارها، گفتارها و اقدامات او مورد انتقاد قدرت‌های عضو دائم شورای امنیت به ویژه آمریکا قرار نگیرد، چون در چنین حالتی آمریکا با بهره‌گیری از رفتارهای مالی تلاش  نسبت به فشار به سازمان ملل اقدام می کند.

وی افزود: نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله نهادهای زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی هم به همین شکل عمل می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و نظایر این ها همگی تحت‌الشعاع نوع نگاه آمریکا قرار دارند و به این دلیل است که آمریکا با استفاده از ابزارهای مالی، سیاسی، اداری و حتی استقرار سازمان ملل در خاک این کشور در این سازمان اعلام نفوذ می‌کند.

عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم ادامه داد: آنچه که در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل مبنی بر تاکید مجدد بر پایبندی ایران به تعهداتش و عدم اشاره به اقدامات یکجانبه گرا آمریکا و خروج آن از برجام مشاهده می شود، جای تعجب نیست، چون منافع ایالات متحده آمریکا لحاظ شده است.

مقتدایی افزود: اگرچه سازمان ملل متحد تایید می‌کند که ایران نسبت به تعهداتش در برجام تخلفی نداشته است، اما هیچ‌گاه به صراحت از تخطی طرف‌‌های مقابل ایران از برجام صحبتی نمی کند و به خلاف‌هایی که آنها در اجرای این پیمان بین‌المللی داشته اند اعتراضی ندارد.

وی گفت: دبیرکل سازمان ملل قادر نیست نقش عملیاتی خود را آنگونه که در منشور ملل متحد آمده، اجرایی و عملیاتی کند. در قضیه برجام هم سازمان ملل اگرچه ورود پیدا کرده است، اما می‌بینیم در مقابل خروج آمریکا از برجام به جای آنکه در موضع دفاع از ایران برآید، صرفا تشویق ایران به پایبندی این تعهدات را دنبال می‌کند. سازمان ملل نتوانسته حقوق ملت ایران در قضیه برجام را با استفاده از ابزارهای خود محقق سازد.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: این سازمان نقش نگهدارنده ایران در تورِ برجام را ایفا می‌کند و نه نقش اعطاکننده حقوق ملت ایران را، بنابراین در مناسبات ما با آن باید به این نکته توجه داشته باشیم که زور آمریکا آنقدر زیاد است که سازمان ملل را هم در چنبره قدرت خود نگه داشته است؛ بنابراین خطای آشکار و محض است که به عملکرد سازمان ملل دل‌خوش کنیم.

وی ادامه داد: ما باید با تکیه بر توانمندی‌ داخلی خود و با توجه به قانون، اصول و مبانی نظام اسلامی منافع ملی و اسلامی خود را در عرصه بین‌الملل پیگیری کنیم و اینکه امیدوارانه تصور کنیم که سازمان ملل به کمک ما می‌آید یک خطای استراتژیک است. ما باید از سازمان ملل استفاده کنیم، اما توکل به آن، خطای استراتژیک است که بخشی از بدنه تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه ما اسیر آن شده است.

مقتدایی ادامه داد: سازمان ملل با تمام توان خود برای توقف ایران و آرمان هایش در نظام بین الملل اقدام می‌کند. اینکه امروز تعدادی از مسئولان کشور ما به سازمان ملل و ساختارهای آن دل بسته‌اند نشان می‌دهد که بخشی از بدنه مدیریتی جامعه ما در چنبره نظام سلطه و تفکر لیبرالیسم و سکولاریسم اسیر شده است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: امروز بخشی از جمهوری اسلامی تحت سلطه رویکردهای نظام سلطه قرار گرفته است. این همان خطری است که امام خمینی(ره) تحت عنوان "اسلام آمریکایی" گوشزد کرده‌اند و این همان خطری است که در وصیت‌نامه سیاسی_ الهی امام خمینی (ره) بر آن تأکید شده است که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

مقتدایی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که بخشی از بدنه تصمیم‌گیری کشور ما به دست نامحرمان و نااهلان افتاده است که به جای تکیه بر رویکردهای اسلامی به تفکرات، ساختارها و نهادهای لیبرال_ دموکراسی دل بسته‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند، آسیب‌های جدی به روند رویکرد انقلاب در کشور ما وارد خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۳۲ ۱۱ تير ۱۳۹۷
ما از زمان جنگ فهمیدیم که سازمان ملل یک سازمان امریکاهی هست وهیچ گونه کاری نمیتواند بکند برای کشور ایران این که نمیخواهد الان گفت ما در 38سال قبل گفتیم .
آخرین اخبار