وزارت دفاع هند قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه را برای تائید نهایی به دفتر نخست‌وزیری و وزارت دارایی فرستاده است.

هند به دنبال نهایی کردن قرارداد خرید سامانه اس-400 روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه‌ شبکه راشاتودی، بنا به گزارش‌ها وزارت دفاع هند برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 از روسیه اعلام موافقت کرده و قرارداد مربوط به آن را برای تائید نهایی دولت ارسال کرده است. این در حالی است که آمریکا درباره عواقب بالقوه خرید این سامانه دفاعی از سوی هند هشدار داده بود.

منابع آگاه به روزنامه تایمز هند اعلام کردند پس از تائید برخی جزئیات در قرارداد نیرمال سیتارامان، وزیر دفاع هند قرارداد اصلی خرید سامانه دفاع هوایی اس- 400 را برای تائید نهایی دولت به وزارت دارایی و دفتر نخست وزیری هند ارسال کرده است.

بنا به گزارش تایمز هند، پرونده خرید سامانه اس-400 در حال حاضر به وزارت دارایی برای صدور مجوز ترخیص کالا و کمیته امنیت ملی کابینه برای تائید نهایی فرستاده شده است. قرار است مقامات سیاسی هند زمان آماده شدن قرارداد اصلی را اعلام کنند.

راشاتودی گزارش داد علیرغم مخالفت‌های شدید آمریکا، دهلی نو قصد خرید 5 واحد سامانه دفاع هوایی اس-400 از روسیه را دارد. قرارداد خرید سامانه اس-400  در دیدار نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  در اکتبر سال 2016 به امضاء رسید. به دنبال آن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا بر اساس «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» موسوم به «قانون کاتسا» افزایش یافته است و هدف از آن جلوگیری کشورهای دیگر از خرید سلاح‌های ساخت روسیه است.

مک تورنبری، رئیس کمیته خدمات مسلح آمریکا در ماه می درباره اینکه هر کشوری که به سامانه اس-400 دست یابد قابلیت همکاری با نیروهای آمریکایی را بغرنج و پیچیده خواهد کرد، ابراز نگرانی کرد.

گسترش سامانه اس-400 در سراسر دنیا موجبات نگرانی شدید مقامات واشنگتن را درباره روند رو به رشد قابلیت‌های ضد دسترسی و مسدود کردن برخی نواحی در کشورهای مستقل و حتی متحدان عضو سازمان ناتو آمریکا را افزایش داده است. حتی برخی قانونگذاران آمریکایی درباره اینکه اشتراک فناوری‌های روسیه با متحدان آمریکا ممکن است اسرار تکنولوژیکی آمریکا را در معرض خطر قرار دهد، هشدار دادند. علاوه بر هند، ترکیه نیز با فشارهای شدید از سوی واشنگتن برای لغو قرارداد خرید سیستم دفاع پیشرفته از روسیه روبرو بوده است.

سامانه دفاع هوایی اس-400 پیشرفته‌ترین سیستم ضد هوایی است که برای اهداف آیرودینامیکی در محدوده بالای 400 کیلومتر و موشک‌های بالستیک تا 60 کیلومتر طراحی شده است. این سامانه قادر به استفاده از حداقل چهار نوع موشک رهگیر مناسب برای اهداف مختلف است. یک بخش از سامانه اس-400 می‌توان به طور همزمان بیش از 36 مورد را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار