رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه جامعه عشایری در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: در سطح کشور ۵۵ درصد عشایر آب شرب سالم دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،کرم علی قندالی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: جامعه عشایری به‌عنوان مولد و کم‌توقع و با پتانسیل و ظرفیت بالایی در کشور به‌عنوان جامعه سوم مطرح است.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: جامعه عشایری ۲۰۰ هزار و ۱۳ هزار نفر خانوار و ۲۳ میلیون واحد دامی سبک و سنگین دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران  بابیان اینکه تنها ۲ درصد از جمعیت  کشور را عشایر تشکیل می دهند، افزود: بااین‌وجود جمعیت عشایری کشور دارای ظرفیت‌های بالایی درزمینهٔ تولید فرآورده های دامی هستند که باید استفاده بهینه از این ظرفیت‌های صورت بگیرد.

قندالی توجه به توانمندی و ظرفیت عشایر در  حوزه‌های مختلف می‌تواند نقش مهمی در رفع نیازهای غذایی کشور داشته باشد، گفت: در برخی از جاها غفلت کرده و تعریف درستی از فعالیت‌های مربوط به عشایر تعریف نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورت توجه به ظرفیت‌های موجود در بین جمعیت عشایری کشور، بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده های دامی رفع می‌شود و باید تلاش کنیم از فرصت‌های موجود در این بخش استفاده جامع صورت بگیرد.

رئیس سازمان عشایر ایران  بابیان اینکه عشایر بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند، گفت: عشایر یک جمعیت مولد و کم‌توقع و کم‌هزینه هستند و همواره نقش مهم و تأثیرگذاری درزمینهٔ تولید فرآورده های دامی داشته‌اند.

قند الی افزود: بانوان عشایر ایران ظرفیت بسیار بالایی درزمینهٔ تولیدات صنایع دستی دارند و در حال حاضر ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور توسط  عشایر تولید می‌شوند.

وی  بابیان اینکه عشایر طی تاریخ همواره درصحنه مختلف دفاع از تمامیت ارضی ایران درصحنه حضور داشتند، گفت: در کجای دنیا می‌توان مردمی پیدا کرد که به‌صورت خودجوش در سطح کشور حضور دارند که به لحاظ فرهنگی و به لحاظ کاری پرتلاش هستند و پایگاه‌هایی برای امنیت کشور هستند.

 رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه سیاست سازمان در کل کشور ساماندهی به کوچ و اسکان بخشی از عشایر داوطلب است، افزود: در بحث ساماندهی به کوچ یکی از اهداف جدی ما افزایش بهره‌وری منابع تولید و اشتغال است.

قندالی افزود: بزرگ‌ترین ظرفیت ایجاد برخورداری عشایر از مالیات بر ارزش‌افزوده است که سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل برای توسعه مناطق عشایر تزریق کنیم و طرح‌های موردنیاز را اجرا کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز کرد: زنجیره تولید گوشت قرمز به‌عنوان طرح محوری و برخورداری از صندوق  منابع توسعه ملی در چند سال است که اجرا می‌شود و افزایش تولید درامد و تولید دام است.

قندالی گفت: یکی از پتانسیل‌های بسیار مهم عشایر گردشگری است و نوع زندگی و تنوع فراورده‌های لبنی کارگروه تشکیل عشایری صنایع‌دستی را مصوب کردیم و برای اجرا در استان‌ها هم کارگروه تشکیل می‌شد.

وی بابیان اینکه باید زیرساخت‌ها در مناطق عشایری فراهم شود، ابراز کرد: در کل کشور ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری داریم که سالانه مرمت و ترمیم می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: طرح‌های آبرسانی و مرمت  آبرسانی برای این مناطق را در سال داریم و مبارزه با پدیده خشک‌سالی طرح‌های خوبی را اجرا می‌کنیم و  در سطح کشور ۵۵ درصد از مردم عشایر آب شرب سالم دارند.

انتهای پیام/ب

صحبت های  رئیس سازمان امور عشایر ایران در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.