استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی‌های متوالی در دو دهه اخیر زندگی مردم این استان را فلج کرده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان  در حاشیه سفر مشترک خود با وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان خاش گفت:: با خشک شدن قنات‌ها، چاه‌ها و چشمه سار‌ها در سیستان و بلوچستان به بخش‌های دام و کشاورزی مردم خسارات فراوانی وارد شد به طوری که بسیاری از مناطق روستایی و عشایری این استان خالی از سکنه شده اند.

محبی افزود: با توجه به اینکه عمق خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد بود در دولت تلاش می‌کنیم بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

وی گفت: زندگی مردم این استان مرزی به وجود همین مقدار اندک آب و انجام فعالیت‌های کشاورزی و دامی وابسته است بنابراین دولت با درک کردن مشکلات مردم و شرایط منطقه برای مقابله با بی آبی و خشکسالی تدابیر ویژه‌ای اتخاد می‌کند.

فرماندار خاش هم گفت: این شهرستان بیش از ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که در سال شاهد تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه هستیم.

حمیدالدین یوسفی با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ هزار راس دام سبک، حدود هشت هزار نفر شتر و چند هزار راس دام سنگین در خاش گفت: با توجه به اینکه مراتع در این شهرستان بر اثر خشکسالی‌ها از بین رفته و کشاورزی منطقه نیز با شرایط بحرانی مواجه شده است، انتظار داریم علوفه دامی رایگان میان عشایر و روستاییان توزیع شود.

وی گفت:: مردم منطقه در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت سخت خشکسالی خسارت فراوان دیده اند و تسهیلاتی را نیز از سال‌های قبل دریافت کرده اند واکنون با جرایم دیرکرد مواجه هستند؛ بنابراین برای بخشودگی وام‌ها باید در دولت چاره اندیشی شود.

فرماندار خاش افزود: کشاورزان پرتلاش این شهرستان از روش‌های نوین آبیاری، تنوع در کشت، گرایش به کشت‌های الگویی استقبال می‌کنند بنابراین باید شرایطی مهیا شود تا آنان بتوانند از فرصت ارزشمند دولت برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بهره ببرند.

 

انتهای پیام/ع

خشکسالی در سیستان و بلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار