بر اساس «قانون حمایت از حقوق معلولان» ۳۰ درصد پست سازمانی «تلفن‌چی» نهاد‌های عمومی و دستگاه‌های اداری ازاین‌پس به افراد تحت پوشش بهزیستی اختصاص می‌یابد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛  بر اساس «قانون حمایت از حقوق معلولان» ۳۰ درصد پست سازمانی «تلفن‌چی» نهاد‌های عمومی و دستگاه‌های اداری ازاین‌پس به افراد تحت پوشش بهزیستی اختصاص می‌یابد.

وارثی مدیرکل بهزیستی استان در نشست تبیین قانون جدید حمایت از حقوق معلولان که صبح امروز برگزار شد گفت: همچنین براساس این قانون سه درصد از استخدام‌های سازمانی دستگاه‌ها از سوی بهزیستی معرفی خواهد شد.

وارثی در بحث حمایت‌های اداری و استخدامی، کارمندان مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول فاقد مادر گفت: به شرط نگهداری معلول ۲۵ درصد ساعات کاری در هفته این کارمندان با حفظ حقوق و مزایا کسر خواهد شد و ساعات کار هفتگی معلولان شدید و بسیار شدید هم ۱۰ ساعت کاهش می‌یابد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه قانون سابق حمایت از معلولین با نواقصی جدی روبرو بود افزود: آن قانون در سال ۸۳ تصویب شد و دارای ۱۶ ماده کلی بود و ضمانت اجرای لازم را نداشت و از سوی دیگر منابع مالی لازم برای اجرای آن هم تامین نشده بود.

وارثی اضافه کرد: در لایحه جدید قانون حمایت از حقوق معولان که از سوی دولت به مجلس ارائه شد با اصلاح نواقص قانون سابق، قانون جدید از ۱۶ ماده به ۳۵ ماده و در قالب ۱۰ فصل تدوین و پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان در هشتم اردیبهشت سال جاری به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل بهزیستی قزوین با بیان اینکه سرفصل‌های این قانون شامل مناسب‌سازی تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی وتوانبخشی، امور ورزشی و فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن و ... است گفت: فصل آخر این قانون به‌عنوان ضمانت اجرای سرفصل‌های دیگر و شامل برنامه ریزی، نظارت و تامین منابع مالی است.

این مقام مسئول گفت: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و نهاد‌های عمومی و انقلابی طبق این قانون مکلف‌اند که در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که متناسب با نیاز مددجویان و با هدف دسترسی آسان و کامل این قشر باشد.

وارثی افزود: در راستای اجرای ماده ۵ این قانون اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد تومان از درآمد‌های شهری برای حمل و نقل رایگان درون شهری معلولان شدید و بسیار شدید اختصاص داده شده است.

مدیرکل بهزیستی گفت: طبق این قانون بهزیستی هم مکلف است برای نگهداری، مراقبت و سامان‌دهی معلولان شدید و خیلی شدید علاوه بر ۴۰ مرکزی که در این زمینه فعالیت دارند ۳۵ مرکز دیگر را نیز راه‌اندازی کند.

وارثی افزود: برای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی عموم مردم، در این قانون پیش‌بینی شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی مکلف‌اند بدون اخذ هزینه شرایط تبلیغ آگهی‌های آموزشی و فرهنگی را تامین کند و همچنین صداوسیما استان موظف است در هفته ۵ ساعت از زمان پخش خود را به صورت رایگان به برنامه‌های بهزیستی و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد معلول اختصاص دهد.
انتهای پیام/.

نشست تبیین قانون حمایت از حقوق معلولان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.