یک مشاوره خانواده معتقد است اگر خانواده‌ها به فرزندان بیاموزند که اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و استرس نداشته باشند، نقش پررنگی در موفقیت وی ایفا کرده‌اند.

سمیه شاه‌مرادی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کاهش استرس دوطلبان در شب قبل از کنکور، اظهار کرد: بسیاری از افراد به دلیل اینکه در شب قبل از کنکور استرس فراوانی دارند دچار مشکلاتی می‌شوند، قابل ذکر است که داشتن اضطراب زیاد ریشه در سبک تربیت خانواده‌ها دارد و به گذشته فرد مربوط می‌شود.

این مشاور خانواده بیان کرد: اگر خانواده‌ها به فرزندانشان یاد بدهند که در مواقع خاص اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و اضطراب و استرس زیاد نداشته باشند، می‌توانند در همه مواقع زندگی موفق و سربلند باشند؛ داوطلب کنکور باید توجه کند اضطراب یک امر اجتناب ناپذیر است و نباید انتظار داشته باشند در شب قبل کنکور آرامش کامل داشته باشند.


بیشتر بخوانید: کنکوری‌ها برای کاهش استرس چه بخورند؟


روز کنکور را چگونه بدون استرس پشت سر بگذاریم؟

شاه‌مرادی افزود: داوطلبان باید بدانند کمی اضطراب در شب قبل از کنکور امری طبیعی است، همچنین این اضطراب و استرس باعث هوشیاری بیشتر فرد می‌شود؛ اضطراب برای فعالیت‌های مختلف مانند قندِ در خون است، همانطور که خون برای فعالیت نیاز به کمی قند دارد اضطراب و استرس در مواقع سخت زندگی هم برای فرد مورد نیاز است.

وی ادامه داد: قابل ذکر است برای افراد مبتلا به اضطراب و استرس، مشکلات زمینه‌ای زیادی فراهم می‌شود مانند قند خون و فشار خون که اگر بیش از حد باشد سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد، در نتیجه اضطراب تا حدی برای فرد مفید و طبیعی است و بیش از آن به بدن صدمه می‌زند.

این مشاور خانواده تشریح کرد: فردی که در شب قبل از امتحان اضطراب ندارد فرد نرمالی نیست؛ داشتن استرس برای فرد ضروری است چرا که باعث هوشیاری، توجه به زمان و محرکی قوی برای حرکت به سمت هدف می‌شود اما اگر این اضطراب از حدی فراتر رود، فرد در جلسه دستپاچه می‌شود، حالت تهوع می‌گیرد و در نتیجه آینده فرد  تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟


شاه‌مرادی خاطر نشان کرد: داوطلبان برای شب قبل از کنکور باید برنامه خواب مناسبی داشته باشند و از نوشیدنی‌های آرامبخش مانند گل‌گاوزبان و شیر استفاده کرده و از مصرف قهوه و کاکائو پرهیز کنند چرا که باعث بی‌خوابی فرد می‌شود، اگر خوابتان نبرد به خود انرژی منفی ندهید و بدانید که امری طبیعی است و با خود تکرار کنید یک امتحان ساده مانند امتحانات دوران مدرسه دارم و نتیجه را به خدا بسپارید و بدانید تلاش خود را در این مدت به نحو احسن انجام دادید، افکار مثبت داشته باشید و جواب آن را به کائنات بسپارید.

روز کنکور را چگونه بدون استرس پشت سر بگذاریم؟

وی بیان کرد: اعضای خانواده در حفظ آرامش فرد بسیار تأثیرگذار هستند و باید محیطی آرام و به دور از استرس برای داوطلب فراهم کنند اما توجه داشته باشند نباید به هیچ عنوان  داوطلب را تحت فشار قرار دهند؛ داوطلب در جلسه امتحان می‌تواند مواد شیرین و شکلات استفاده نمایند تا دچار افت قند خون نشود.


بیشتر بخوانید: رمز موفقیت در هفته آخر کنکور چیست؟


این مشاور خانواده در پایان یادآور شد: در روز کنکور صبحانه کاملی میل کنید و سر جلسه امتحان استرس نداشته باشید و تنها بر سوالات و جوابات تمرکز داشته باشید و سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید تا به نحو احسن این دوران را پشت سر بگذارید.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار