۸۰ هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند/سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تصویب شدوزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بی‌شماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در ادامه دنبال کنید.

آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی حوادث دی ماه سال گذشته

غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت:این وزارت‌خانه حمایت‌های خود را از این دانشجویان انجام می‌دهد و در همین زمینه وزیر علوم پیگیری‌های خود را آغاز کرده و بر این اساس هماهنگی‌های حقوقی، دانشجویی و فرهنگی صورت گرفته است.

غفاری با توجه به اینکه اغلب این احکام مربوط به دانشجویان دانشگاه تهران است، گفت: این دانشجویان در ساعات اولیه اطلاع از این احکام جلسه‌ای را تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند افرادی که حکم آنان صادر شده نسبت به این حکم تقاضای تجدید نظر داشته باشند و این تقاضا در قالب تنظیم لایحه‌ای صورت بگیرد و بخش حقوقی دانشگاه و وزارت علوم هم به این دانشجویان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه احکام قوه قضاییه برای ۶ دانشجو شامل ۲ نفر آقا و ۴ چهار نفر خانم که اغلب آنان از دانشگاه تهران بودند، صادر شده است گفت: صدور احکام اولیه به دانشجویان از جانب قوه قضاییه صورت گرفته و برای اینکه در این زمینه تجدید نظری صورت گیرد باید لایحه تجدیدنظر از سوی دانشجویان تنظیم و به قوه قضاییه ارسال شود.

تمهیدات سازمان سنجش برای داوطلبان نابینا، ناشنوا و معلولان در کنکور97

خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:اظهار کرد:سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات لازم را برای داوطلبان معلول جسمی، نابینا و ناشنوا اندیشیده است.

وی ادامه داد: سوالات کنکور برای داوطلبان نابینا به صورت خط بریل است، سازمان سنجش آموزش برای کمک به افرادی که به صورت رسمی معلولیت خود را هنگام ثبت‌نام اعلام کرده‌اند، منشی‌هایی را در نظر گرفته است.

خدایی یادآور شد: حوزه‌های امتحانی برای داوطلبان معلول جسمی، نابینا و ناشنوا شرکت کننده در آزمون سراسری 97 از سایرین جداست.

۲ برابر شدن جذب دانشجوی ایرانی در فرانسه طی ۳ سال آینده

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت:هر ساله ۱۵ پروژه مشترک تحقیقاتی میان ۲کشور به انجام می‌رسید که در این جلسه با توافق طرفین به ۲۰ مورد پروژه در هر سال افزایش یافته است و از سوی دیگر می‌توانیم دانشجو‌هایی در رشته‌های فنی، مطالعات اسلامی ایرانی، خاورمیانه شناسی و هنر‌های اسلامی دانشجو پذیرش جذب کنیم.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: بازدید از ۲مراکز تحقیقاتی بسیار پیشرفته کشور فرانسه و بازدید از چند پژوهشگاه را جزو برنامه‌های این سفر برشمرد.

یکپارچگی آموزش‌های مهارتی به معنای تجمیع واحد‌های دانشگاهی نیست

شریعتی نیاسر معاون اموزشی وزارت علوم گفت:کنون وزارت علوم در زمینه اولویت‌بندی برای ساماندهی آموزش عالی، حذف یا ادغام آن فشار‌های زیادی را متحمل شده است و در این زمینه نیازمند ساماندهی اساسی و ضروری هستیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در مجموع آمایش آموزش عالی و بازبینی رشته‌ها و جایگزینی رشته‌های تحصیلی را باید شاهد باشیم.

شریعتی‌نیاسر گفت: اینکه نظام یک پارچهساماندهی آموزش‌های مهارتی ایجاد شود، زمان‌بر است و حتی اگر این نظام مدنظر باشد بالاخره مراکزی که آموزش‌های مهارتی دارند باید با آن همکاری کنند.

تصویب نهایی سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی گفت: مقرر شد برخی اصلاحات جزئی در این سند اعمال شده و در اولین فرصت به طور رسمی به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شود.

سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی براساس اسناد بالادستی نظام تهیه شده است.

این سند با توجه به نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سند مهندسی فرهنگی کشور، اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی و اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تدوین شده که به عنوان نقشه راه به واحدهای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

۸۰ هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند

قائم مقام وزير علوم گفت:در حال حاضر 55 هزار و 308 دانشجوی خارجی در کشورمان مشغول به تحصيل هستند، يكی از اهداف ما اين است اين تعداد را تا سال 1400 به 80 هزار دانشجو افزايش دهيم.

وي ادامه داد: بين‌المللی شدن دانشگاه‌ها از اولويت‌های اصلی وزارت علوم است، در همین راستا پروژه‌های تحقيقاتی مشترک ایران با دانشگاه‌های ساير كشورها از اولويت‌های اصلی اين وزارتخانه است.

سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد

مخبر دزفولی گفت:در دوره اخیر و با توجه به تهدیداتی که جامعه علمی کشور از منظر روابط بین‌الملل با آن مواجه بود "سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران" تدوین و تصویب شد تا جامعه علمی کشور ضمن تبادل علمی با جهان از آسیب‌های دشمنان مصون و محفوظ بماند.

مخبر دزفولی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک نهاد راهبردی و سیاست‌گذار کلان نمی‌تواند و نباید وارد درگیری‌های روزمره سیاسی و جناحی شود و این از اصول مهم ما در اداره و سازمان‌دهی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. البته در مواردی که اصول انقلاب زیر سؤال برود، ما بدون هیچ تعارفی وارد شده‌ایم و می‌شویم و از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کرده و خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار