معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: 60 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان در طول مدت اجرای برنامه ششم توسعه به مناطق تحت مدیریت این اداره کل اضافه می شود.

افزایش گستره اراضی حفاظت شده ایلام

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام;غلامرضا ابدالی اعلام کرد: مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان ایلام در حال حاضر هفت درصد است که تا سال 1400 این رقم باید به 10 درصد افزایش یابد و در همین راستا نیز قرار است 60 هزار هکتار از اراضی استان به این مناطق افزوده شود.
وی افزود: هم اکنون 143 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام شامل مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینارکوه، کولگ و 2 اثر طبیعی ملی دهلران و تنگ رازیانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام قرار دارد.
ابدالی اضافه کرد: مناطقی برای افزایش زون های مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام شناسایی شده است که از این نقاط تاکنون منطقه ویژدرون با 20 هزار هکتار به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تبدیل شده که بعد از گذشت پنج سال به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد.
ابدالی گفت: در زون های جدید اراضی با میزان فعالیت محدود عامل انسانی و کمترین معارض انتخاب می شود هرچند حقوق قانونی و عرفی بهره بردارانی چون دامداران و عشایر در این زون ها رعایت می شود.
وی اظهار کرد: زون های مدیریت جامع و تفصیلی در قالب زون های امن، احیا و بازسازی زیستگاه، تفرجگاه های گسترده و مرکزی است که در همه این زون ها پیوست های زیست محیطی در خصوص فعالیت های انسانی لحاظ شده است.
ابدالی توضیح داد: در زون های تفرجی گسترده و متمرکز ظرفیت سنجی اراضی، نوع فعالیت انسانی، محدوده حضور افراد و گردشگران و ضوابطی که باید رعایت کنند با هم اندیشی دستگاه های دیگری چون منابع طبیعی، صنعت ، معدن تجارت و دیگر دستگاه های مرتبط در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: در این زون ها از گونه های مختلف جانوری و رستنی ساختار طبیعی زمین حفاظت و از تخریب ، فرسایش خاک و آلودگی منابع آبی جلوگیری می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: با ایجاد این زون ها حفاظت از عرصه های ملی و سرمایه های طبیعی شدت بیشتری خواهد گرفت و میزان تجاوز عامل انسانی به طبیعت نظیر شکار و صید، قطع درختان و دیگر عوامل تخریب کاهش می یابد.

 

انتهای پیام/اس

 

 

60 هزار هکتار به گستره اراضی حفاظت شده ایلام افزوده می شود

برچسب ها: محیط زیست ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.