مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از افزایش خشک شدن چاه ها و کمبود شدید آب جهت آبیاری 5 هزار و 400 هکتار فضای سبز این کلانشهرخبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فروغ مرتضایی نژاد گفت : امسال اولین بار در تاریخ اصفهان است که رودخانه زاینده رود  به صورت کامل بسته شده و چاه های حریم رودخانه و خارج از حریم رودخانه را تحت تاثیر قرار داده است و  متاسفانه آمار خشک شدن چاه ها رو به افزایش است.

وی افزود : استفاده از پساب ها برای فضای سبز نیاز به تصفیه ثانویه دارد که برای این کار از تصفیه خانه سپاهان شهر استفاده می شود که متاسفانه میزان پساب تصفیه  شده در این تصفیه خانه بسیار کم است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان  با اشاره به اینکه  در حال حاضر سرانه فضای سبز اصفهان 27 متر مربع برابر با 5400 هکتار می باشد افزود :

در سال جدید جهت انجام و آموزش شیوه های نوین مصرف آب سرمایه گذاری های زیادی شده و در همین راستا آموزش های لازم به  پیمانکاران و  3200 کارگران فضای سبز داده شده ولی متاسفانه هنوز در برخی از مناطق شاهد هدر رفت آب هستیم که برای کاهش این هدر رفت ناظر عالی آب قرارداده ایم ، ظیفه این افراد نظارت بر عملکرد پیمانکاران آب است

مرتضایی نژاد ادامه داد : در حال حاظر طرح جایگزینی گیاهان مقاوم به کم آبی را داریم که این طرح از مناطق حاشیه شهر آغاز شده است و در سال های آینده کلیه مناطق شهر اصفهان را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود : درختان کهنسال درختانی بودند که ریشه آنها در آب بود و در حال حاظر آب کافی برای آبیاری غرقابی آنها وجود ندارد ؛ هم اکنون 40 درصد آبیاری ، آبیاری تحت فشار که از همین روش برای آبیاری درختان کهنسال استفاده می کنیم همچنین در ماه یک بار برای آبیاری درختان کهنسال از آبیاری غرقابی استفاده می کنیم.

مرتضایی نژاد با اشاره به خزان زودرس درختان پهن برگ گفت : درختان پهن برگ با خزان زودرس خود در واقع خود را در برابر کم آبی مقاوم می کنند و نگرانی بابت خشک شدن دائمی این درختان وجود ندارد.

وی افزود : سرانه فضای سبز تفرجگاهی 3/3 متر مربع و سرانه زیست محیطی در اختیار شهرداری 5/16 متر مربع است و این سرانه در کل شهر اصفهان در حدود 37 متر مریع است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان  ادامه داد :در حال حاظر فضای سبز منطقه 6 با تانکر آبیاری می شود ولی در اکثر مناطق شهرداری ، هنوز چاه ها در حال بهره برداری است ؛ متاسفانه با گذشت زمان  آب چاه های در حال شور شدن و خشک خواهد بود.

وی در پایان گفت :سازمان در حال بررسی طرح جمع آوری آب های سطحی است و اقداماتی در این خصوص انجام شده . در حال حاضر طرحی برای بازگشت آب از آب نما ها به فضای سبز انجام شده و در قدم بعدی طرح استفاده از آب های خاکستری در دستور کار است و شهرداری در این خصوص پیشنهادهایی دریافت کرده است.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شهرداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.