طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ با حضور جمعی از مسئولان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس ستاد راهبردی طرح ملی حفظ در مراسم رونمایی از طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲  اظهار کرد:سخن خود را با کلام مقام معظم رهبری که فرمودند: انشاء الله ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم، آغاز می کنم.

وی افزود:این جمله راهبردی و کلیدی از مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به عنوان راهبرد اصلی همه فعالان و دستگاه های قرآنی مورد نظر قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد:همه دستگاها به سمت اجرا شدن این راهبرد اصلی حرکت کردند و سندی در شورای توسعه فرهنگی قرآنی که بالاترین مرکز تعیین سیاست های برنامه های قرآنی کشور است پس از کوشش فراوان و همکاری همه دستگاه ها به تصویب رسید و حفظ قرآن کریم به عنوان یک موضوع راهبردی و اساسی دارای سندی در عالی ترین سطح کشوری قرار گرفت .

وی بیان کرد:بعد از سند، بحث راه اندازی قرار گاه های حفظ و تعیین و تکلیف دستگاه ها نسبت به تحقق ده میلیون حافظ  مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: در سال های گذشته به نکات خوبی رسیده ایم علی رغم اقدامات پراکنده که همه دستگاه ها داشتند با تمام ظرفیت خود تلاش کردند در اجرایی کردن تربیت ده میلیون نفر کوشش داشته باشند.

وی گفت:قرار است در سال ۹۷ بتوانیم ذیل همین برنامه بشارت ۱۴۵۲  با تمام ظرفیت های صدا و سیما تمام قد در اختیار این طرح باشیم و همه دستگاه ها با ظرفیت عالی بودجه ای و نیروی انسانی برای تحقق این موضوع ورود کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه ما برنامه ریزی فشرده در ماه های گذشته داشتیم، ادامه داد: امروز که مراسم آغاز این طرح را داریم سعی کردیم جزء سی ام قرآن کریم را جزء سوره های ۳۷ گانه  قرآن کریم در این طرح داشته باشیم و در سه گام تلاش می کنیم از آخر جزء سی ام به سمت آغاز آن حرکت کنیم و در گام نخست در تابستان سوره «ناس تا زلزال» و در گام دوم «طارق تا بینه »فصل پاییز وگام سوم سوره «نبا تا بروج» را برای فصل زمستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ما سه مرحله آزمون خواهیم داشت و در نهایت آزمونی در هفته اول اسفند ۹۷ برگزار خواهد شد، ادامه داد: پیش بینی ما حداقل مشارکت ۵میلیون نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم است تا بتوانیم با تبلیغات شایسته و گسترده و اهتمام دستگاه ها و آحاد جامعه بتوانیم این عدد را به دو برابر برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت:تلاش شده در این طرح با نهایت ظرفیت و امکانات برای تشویق مردم به این طرح هزینه کنیم، از این رو برنامه های متنوع رسانه ای برای استقبال مردم تولید شده است و آرام آرام در شبکه های مختلف رسانه ای پخش خواهد شد، البته شبکه رادیو قرآن و شبکه قرآن دو راهبر اصلی این طرح خواهند بود همان طور که سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش کانون های فرهنگی هنری مساجد و سایر دستگاه ها هر کدام به نوعی نقش آفرینی خود را خواهند داشت.

وی گفت:بنابراین تلاش ما بر آن است که بتوانیم در سه قالب، مشارکت های عمومی دولتی و مردمی را همراه کنیم و کسانی که علاقمند هستند در این طرح شرکت کنند و مردم می توانند به صورت انفرادی و خانوادگی ،سازمانی و دستگاهی ورود کنند و هر کدام امتیاز ویژه ای دارند .

ارائه 32 راهبرد در طرح ملی حفظ قرآن کریم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: براساس راهبردهایی که در طرح ملی حفظ قرآن کریم مورد نظر قرار گرفت، در مجموع ۳۲ راهبرد، از جمله مسئولیت عملیات و اقدام در ذیل سه راهبرد چون تربیت معلم و مربی، حفظ قرآن، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای تربیت حافظان قرآن و همچنین توسعه موقوفات قرآنی به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۶ دستگاه مأموریت‌های ویژه‌ای را برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن برعهده دارند و ۱۹۲ اقدام در ذیل این سند پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در نشستی که ستاد راهبری حفظ قرآن روز گذشته، سوم تیرماه در شورای توسعه داشت، قرار شد  هر دستگاه قرآنی اقداماتی که در ذیل این راهبردها برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن در سال ۹۷ دارد را اعلام کند و وظایف و رسالت‌ها به صورت خلاصه بیان شود.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در سال ۹۰ مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن سازمان اوقاف در کنار دیگر دستگاه‌های قرآنی فعالیتش را آغاز کرد و با توجه به اهتمام ویژه‌ای که امسال شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری داشت، سازمان اوقاف طرح حفظ قرآن را به عنوان نخستین اولویت خود در میان برنامه‌های سال ۹۷ اعلام کرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: قطعا تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیز در پرتو این است که همین اقدام یکپارچه و منسجم به درستی راهبری شود که بتوانیم در آینده نزدیک شاهد تحقق این هدف باشیم.

وی گفت: در هر فصل آزمون الکترونیک از طریق سامانه و اپلیکیشنی که برای این طرح پیش‌بینی شده است برگزار می‌شود، اما در سال‌های گذشته آزمون حضوری داشتیم که با اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آزمونی که سال‌ها به صورت جداگانه برگزار می‌شد به صورت ادغامی برپا شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد:براساس مصوبه‌ای که ستاد راهبری قرآن کریم برای امسال داشته است، امسال تمام آزمون‌های عمومی که در حوزه حفظ قرآن برگزار می‌شود ادغام می‌شود و بخش حضوری در اسفندماه برگزار می‌شود و از سوی دیگر این اجازه به همه افراد داده شده است که در کارویژه حفظ جزء سی ‌ام قرآن مشارکت کنند چرا که امتیازات خوب و جوایز ویژه‌ای برای این طرح دیده شده است.

وی با بیان اینکه  اگر قرار است در کشور  شاهد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باشیم باید ابتدا از مجموعه‌های قرآنی آغاز کنیم، ادامه داد:این کار را در سازمان اوقاف انجام دادیم، طرح حفظ معاونان و مدیران سازمان اوقاف  ابلاغ شده است و مکلف هستند امسال در این طرح مشارکت کنند. همچنین برای کارمندان و خانواده‌های آنها نیز طرح حفظ قرآن در نظر گرفته شده است. چرا که اگر خود ما که دعوت کننده مردم به حفظ قرآن هستیم، این طرح را آغاز نکنیم، نباید توقع داشته باشیم دیگران در این طرح وارد شوند و به نتیجه برسند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت:هر کدام از ما در دستگاه‌های خود وظایف جدی داریم که ستاد راهبری و شورای توسعه آنها را رصد می‌کنند و کار را مدیریت می‌کنند و انشاءالله امسال شاهد خروجی خوبی باشیم تا براساس آنچه که امسال رخ می‌دهد، افق تربیت ۱۰ میلیون حافظ را برای آینده ترسیم کنیم.

حضور ۹ شبکه تلویزیونی  در طرح ملی حفظ قرآن کریم

محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: با همکاری دستگاه‌های قرآنی کشور و با رهنمودهای مقام معظم رهبری، طرح قرآنی و عترتی ۱۴۵۲ را در سال ۱۳۹۷ با محوریت حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم آغاز می‌کنیم.

محمدزاده افزود:امیدواریم این طرح در دوازدهمین سال خود همراه با رسیدن سن انقلاب به سن بلوغ,به شکوفایی در جلب نهادهای قرآنی و فرهنگی برسد، گویی که در طرح ۱۴۵۲ نقاط تلاقی را با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که تمامی فعالیت‌های قرآنی خود را مرهون این انقلاب قرآنی می‌دانیم، تنظیم می‌کنیم.

وی ادامه داد:با تأمین اعتبار به عمل آمده، جوایز برگزیدگان باقی مانده سه دوره گذشته این طرح یعنی از طرح ۱۴۴۹ تا ۱۴۵۱ طی روزهای آینده به آنها اهدا می‌شود و امیدواریم تا چند هفته آینده تمامی برگزیدگان دوره‌های گذشته جوایز خود را دریافت کنند.

محمدزاده با بیان اینکه سال ۹۷ به نوعی تبلور اوج همکاری‌ها و تعاملات مؤسسات با تمام نهادهای فرهنگی و قرآنی به ویژه اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی است,افزود: برگزاری موفق و تلاش همه جانبه همکاران می‌تواند تبلور بلوغ و به اوج رسیدن این تعاملات مختلف فرهنگی و قرآنی برای اقدام مشترک در سال ۹۷ باشد که همان کمک به حفظ جزء سی‌ام قرآن است.

محمدزاده در خصوص برنامه ریزی برنامه تلویزیونی در این طرح تصریح کرد : بیش از ۹ شبکه تلویزیونی دیگر علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح حضور دارند و بالغ بر هفت ساعت برنامه تلویزیونی در رابطه با این طرح برنامه‌سازی و پخش خواهند داشت.

وی گفت:زمان اجرای این طرح, ابتدای هفته آینده ۹ تیرماه خواهد بود.

محمدزاده با بیان اینکه حدود ۱۴ سوره در جزء سی‌ام در ۵۲ برنامه در تابستان اجرا می‌شود,ادامه داد:البته این عدد ۱۴ نمادین است و در واقع ۱۶ سوره در برنامه حفظ قرار دارد که در ۵۲ برنامه رسانه‌ای در طرح ۱۴۵۲ برگزار می‌شود. سپس چنین حجمی را در فاز دوم این طرح در ایام فصل پاییز خواهیم داشت و در ۵۲ روز نیز فاز سوم را در فصل زمستان برگزار می‌کنیم.

وی گفت:این حجم‌ها به صورتی برنامه‌ریزی شده است که مؤسسات و مجموعه‌های حفظ عمومی از بهترین روش‌ها برای حفظ جزء سی‌ام قرآن استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که از حفظ انتهای این جزء آغاز می‌کنیم و تا زمستان به ابتدای این جزء خواهیم رسید.

محمدزاده عنوان کرد: میزان دقیق جوایز نیز مبنایی از ۱۴۵۲ است که در آینده نزدیک در خصوص این جوایز شفاف سازی می‌شود. اما فضای عمومی که این اپلیکیشن در آن قرار می‌گیرد، فضای تبلیغی روبیکا با ۱۵ میلیون مخاطب در حال حاضر وهمچنین فضای اپلیکیشن سروش رسانه است که حدود ۱۲ میلیون مخاطب دارد و از فضای تبلیغی گسترده و فضای پیامکی استفاده می‌شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: شش شبکه رادیویی در کنار رادیو قرآن در این طرح حضور دارند. به اضافه رادیو اینترنتی ایران صدا که این طرح را حمایت می‌کند و ۳۱ مرکز استان است که بالغ بر ۶۲ رادیو و تلویزیون می‌شود در این طرح حضور پیدا کرده اندهمچنین با هماهنگی که با روابط عمومی سازمان صدا و سیما انجام شد، قرار است تمام پرسنل سازمان صدا و سیما در این طرح شرکت کنند و از طریق ارشاد از تمام کارکنان دولت و همچنین نیروهای نظامی  برای حضور دراین طرح دعوت به عمل آمده است.

مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: با هماهنگی و تعامل خوبی که بین دستگاه‌های مختلف برقرار شده است، یک بار دیگر شاهد طرح قرآنی در سطح ملی با عنوان ۱۴۵۲ هستیم.

وی عنوان کرد:در سازمان دارالقرآن طی سال‌های گذشته تلاش کرده ایم که فضایی را برای استفاده افرادی که دوست دارند در این طرح شرکت کنند در رابطه با جلسات آموزش حضوری و رفع اشکال و استفاده از راهنمایی اساتیدی که در حوزه حفظ کار کرده‌اند،فراهم کنیم.

وی افزود:امسال نیز ۲۰۰ هزار نفر برای این طرح از سوی سازمان دارالقرآن در نظر گرفته‌ شده است که البته اصل اجرای این برنامه به تأمین اعتبار نیاز دارد. 

قره‌شیخلو خاطر نشان کرد:علاقه‌مندان برای حضور در فضای آموزشی طرح ملی ۱۴۵۲ می‌توانند با مراجعه مؤسسات و خانه‌های قرآن در سطح کشور در این برنامه شرکت ‌کنند.


وی در پایان گفت: امیدواریم همین گونه که ما مردم را به مشارکت در این طرح دعوت می‌کنیم، مسئولان تلاش کنند اگر وعده‌ای داده می‌شود،به آنها عمل شود چرا که اگر مزه قرآن به خوبی در ذائقه نوجوان و جوانان بنشیند، این ارتباط با قرآن دائمی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛نشست خبری آغاز طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ با حضور حجت الاسلام حمید محمدی ، قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن ،احمد ابوالقاسمی مدیر شبکه رادیو قرآن ، محمد حسین محمد زاده مدیر شبکه قرآن ، حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ، مسیب زاده مدیر کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ،حجت الاسلام رحیمی نماینده نیروهای مسلح و بسیج ، حجت الاسلام رستمی معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ،حجت الاسلام جیحونی معاون تعلیم و تربیت بسیج مستضعفین ، صادقی فر سرپرست فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون و رفاه ،حجت الاسلام ارزانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی ‌وهنری مساجد روز دوشنبه ۴ تیر ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ رونمایی شد.

انتهای پیام/

رونمایی از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ 

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.