وی اظهار کرد: اگر همه استانداردها و قوانین اجرایی شود مسلما افرادی که انتخاب میشوند شایستگی بیشتری دارند و با کسب نمره بالاتر میتوانند نسبت به دانشجویان دکترای پژوهش محور ارائه بیشتری را داشته باشند.
وی اظهار کرد: هدف از تعیین صلاحیت آموزشی دانشجویان اپیدمیولوژی مدرک گرفتن نیست اما باید بدانیم که تربیت نیرو در رشته اپیدمیولوژی باید به گونهای باشد که این افراد در سالهای آتی فرصت کاری و ارائه خدمات را داشته باشند و از ارائه خدمات محروم نشوند.
مرادی گفت: در حال حاضر فرصتهای اشتغال آموزشی برای فارغالتحصیلان دکترای تخصصی اپیدمیولوژی مطلوب نیست و وزارت بهداشت باید هم اکنون برای جامعه اپیدمیولوژی راهکاری را بیندیشد.
وی گفت: دانشجویان دکترای آموزشی اپیدمیولوژی با گذراندن واحدها و دروس مرتبط در یک عرصه منطقی باید میدان وسیعی را برای شغل و ارائه خدمات داشته باشند اما دیده میشود فارغالتحصیلان دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی با استفاده رانتهای ایجاد شده فرصت کاری پیدا میکنند و این در صورتی است که این فارغالتحصیلان هیچ وقت نتوانند این رانتها را از بین ببرند و با آنها مبارزه کنند اما به اعتقاد ما رقابت نابرابری برای جذب در مراکز تحقیقاتی وجود دارد و اگر به داد آن نرسیم آینده رشته اپیدمیولوژی مبهم خواهد بود.
مرادی افزود: نگاه اساتید رشته اپیدمیولوژی در دانشگاههای معتبر این گونه است که باید رویه یکسانی برای آموزش و تربیت دانشجویان دکترا لحاظ شود اما این رویه یکسان در عرصه اپیدمیولوژی وجود ندارد و در سالهای اخیر دیده شده که به شیوههای مختلف مطالبه فارغالتحصیلان دانشگاهی نادیده گرفته شده و از آنجایی که کیفیت اساتید دانشگاهها با موسسات آموزشی متفاوت است فارغالتحصیلان دانشگاهی در رشته اپیدمیولوژی ضرر میکنند.
وی اظهار کرد: فارغالتحصیلان دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی و برخی متولیان بر این باورند که موسسات پژوهش محور با تولید مقاله، ارائه مهارت و ... به سمت کارآفرینی پیش میروند اما باید بگوییم صرف تربیت دانشجوی دکترای پژوهش محور به دانشگاههای کارآفرینی و کارآفرینی نمیرسیم.
مرادی بیان کرد: برای کارآفرینی باید در موسسات پژوهش محور ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور دانشجویان دکترا تقویت شود و در غیر این صورت کار آفرینی محقق نخواهد شد.
وی اظهار کرد: جامعه آکادمیک اپیدمیولوژی با اطلاق واژه اپیدمیولوژی به فارغالتحصیلانی که توسط موسسات تحقیقاتی نقشآفرینی میکنند موافق نیستند و واژه اپیدمیولوژی در عنوان فارغالتحصیلان برخلاف آییننامه آموزشی است.
وی تصریح کرد: دانشجویان فارغالتحصیل توسط مراکز تحقیقاتی از دیدگاه فاقد صلاحیت علمی هستند و تربیت انبوه دانشجویان دکترای پژوهشی در اپیدمیولوژی باعث تضعیف جایگاه این رشته میشود.
وی با اشاره به جایگاه برخی از اپیدمیولوژیستهای دانشگاهی در عرصههای بینالمللی گفت: به نظر میرسد افرادی که با تربیت دانشجویان با عنوان اپیدمیولوژیست در موسسات تحقیقاتی همراهی می کنند نگاه به ماده 22 آییننامه ندارند به صورت سلیقهای در وزارت بهداشت عمل میکنند که در صورت ادامه این جریان شاهد بیکاری تعدادی از فارغالتحصیلان دانشگاهی خواهیم بود و این رشته جامعیت خود را از دست میدهد.
وی در پایان گفت: امیدواریم به آییننامه های آموزشی سلیقهای نگاه نشود و متولیان آموزشی وزارت بهداشت نیز در عرصه مطالبات جامعه دانشگاهی اپیدمیولوژی گام بردارند.
انتهای پیام/