روزانه ٥٠٠ تا دو هزار نفر از مرز‌های شرقی ایران وارد کشورمان می‌شوند/ایران همواره نگاه ارزشمدارانه‌ای را در قبال پناهندگان داشته استمحمدی فر گفت:ایران همواره در راستای نگاهی ارزشی نسبت به مهاجرین تلاش کرده تا هرچه بیشتر به پناهندگان و آوارگان خدمات‌رسانی کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد محمدی فر مدیرکل محترم امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در روز جهانی پناهنده اظهار کرد: روز پناهندگی برای جمهوری اسلامی ایران مفهوم عمیق و گسترده‌ای دارد، به طوری که هرساله این روز را گرامی می‌داریم و از پناهندگان یاد می‌کنیم، اما متأسفانه شرایط آوارگی در جهان در حال افزایش است، به طوری که شاخص‌های سازمان ملل متحد نیز بر این موضوع تأکید دارند.

وی ادامه داد: هر روزه شاهد افزایش فقر، جنگ‌های داخلی، تروریسم، ناامنی و شکاف‌های قومی و مذهبی در کشورهای جهان هستیم. علاوه بر این شرایط نامهربانی برخی کشورهای پیشرفته بر ضد مهاجرین بر وخامت اوضاع افزوده است، به طوری که اخبار نگران کننده‌ای از جداسازی خانواده‌های مهاجر و سرگردانی آنها بر روی آب‌های بین‌المللی شنیده می‌شود.

محمدی‌فر اضافه کرد: شرایط پناهندگان و نگاه کشورهای پیشرفته به مهاجرین ظالمانه و مستبدانه است، لذا در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب در قبال آوارگان کمی از ظلم جنگ می‌کاهد، چرا که آنها به ناچار مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی اضافه کرد: ایران همواره در راستای نگاهی ارزشی نسبت به مهاجرین تلاش کرده است، هرچه بیشتر به پناهندگان و آوارگان خدمات‌رسانی کند. ما در طول 50 سال گذشته کشورمان مأمن آوارگانی بوده که در سرزمین خود دچار رنج و زحمت شدند.

وی ادامه داد: ما همواره 3 تا 5 میلیون نفر مهاجر را در کشور خود جای داده‌ایم و تلاش کردیم خدمات اولیه را به آنها ارائه دهیم. امروزه علاوه بر پناهندگان در رابطه با مهاجرین غیرقانونی نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بنابر فرمان رهبر انقلاب در 3 سال گذشته 102 هزار نفر از فرزندان مهاجرین غیرقانونی در مدارس ثبت‌نام کردند، به طوری که امروزه چیزی حدود 430 هزار نفر از این دانش‌آموزان در کنار فرزندان ایرانی و مطابق با مزایای دانش‌آموزان ایران تحصیل می‌کنند.

محمدی‌فر با بیان اینکه خدمات بیمه‌ای در حالی که در بسیاری از کشورها دچار مشکل است، گفت: در طول 3 سال گذشته جمعیت عظیمی از پناهندگان تحت پوشش بیمه سلامت درآمدند و همه از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

وی تأکید کرد: ما تمام تلاش خود را داریم که جامعه‌ای سالم، شاداب و امیدوار را در بین پناهندگان ایجاد کنیم و نگذاریم امید آنها از دست برود، به طوری که با پایان ظلم در کشورشان به سرزمین‌های خود بازگردند.

وی اضافه کرد: امروزه تلاش‌ها و اقدامات ما همگی در راستای ایجاد هنجارهایی است که بتواند از رنج مهاجرین بکاهد، لذا 17 هزار دانشجو و 25 هزار فارغ‌التحصیل افاغنه به عنوان فرهیخته آماده شدند تا کشور خود را بازسازی کنند.

محمدی‌فر اظهار کرد: برنامه‌های ما عمدتا در جهت حمایت و ارتقای امنیت و بهداشت مهاجرین است. باید به این نکته توجه شود که امروزه سازمان‌های جهانی و کشورهای اروپایی که در زنجیره مهاجرت قرار دارند، متأسفانه به مسئولیت‌های خود در قبال مهاجرین متعهد نیستند، در حالی که مسئله مهاجرت مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل است و فقط مربوط به مسئولیت یک کشور نیست.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار