بسیاری از افراد اختلال دو قطبی را با افسردگی عمده و سایر نشانگان خلقی اشتباه می‌کنند، در صورتی که هرکدام می توانند علائم مختلفی داشته باشند.

 عطا اسلامی، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: کسی که به افسردگی عمده دچار است، معمولا خُلق ناپایدار، ناامیدانه، بی انگیزگی و اندوه شدید دارد.

وی افزود: در این حالت او به راحتی گریه می‌کنند و به هیچ فعالیت جالبی علاقه نشان نمی دهد، بی انرژی و به طور کلی ناامید و مأیوس است و خلق ناپایداری دارد.

اسلامی تصریح کرد: اما فردی که دچار اختلال دوقطبی است، نه تنها باید با افسردگی دست و پنجه نرم کند بلکه گاهی بسیار شاد است و گویا بر قله جهان ایستاده است.

وی یادآور شد: چنین فردی افکارش به سرعت تغییر می کند،  سریع حرف می زنند، دچار کم خوابی است، تحریک پذیر است ، اهداف کاذب و ناپایداری دارد و به راحتی برآشفته و از لحاظ روحی، روانی و رفتاری نامتعادل می‌شود.

اسلامی گفت: اختلال دو قطبی شامل دوره هایی از شیدایی و  افسردگی  نیز هست و  معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند‌.

این روانشناس افزود: اختلال دوقطبی یک اختلال روانی است که با تغییرات خلقی شدید همراه است.

وی تصریح کرد: شخصی با این شرایط و ویژگی‌های روحی به تناوب گاهی در اوج است که اصطلاحاً به آن دوره شیدایی می‌گویند و گاهی در حضیض است که به آن دوره  افسردگی می گویند.

اسلامی یادآور شد: تعداد کسانی که دچار اختلال دوقطبی هستند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، ممکن است فکر کنید این بیماری به شما ارتباطی ندارد اما محتمل است که کسی که با او در ارتباط هستید دچار چنین اختلالی باشد.

وی گفت: هرسال تعداد قابل توجهی به این اختلال دچار می‌شوند و میزان شیوع آن در جوامع آمریکایی حدود 0.6 درصد جمعیت عمومی می باشد (DSM5).

 اسلامی با تاکید بر افزایش آگاهی در مورد این بیماری بیان داشت: ارتباط و کنار آمدن با دوست یا فردی از اعضای خانواده که دچار اختلال دوقطبی است، در صورت نداشتن آگاهی در مورد آنچه باید از آن انتظار داشت و چگونگی کنار آمدن با دوره های شیدایی و افسردگی آن، ارتباط با این افراد بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: اختلال دو قطبی سبب تغییرات شدید در کارکرد های شغلی، اجتماعی و فردی می شود و خلق سرخوش و ناپایدار این افراد برای اطرافیان شوک بسیار بزرگی است.

این روانشناس تصریح کرد: در دوره شیدایی فرد مبتلا دیگران را دچار رنجش می‌کند، گویی دیگران هیچ اهمیتی برای او ندارند‌.

وی یادآور شد: فرد  در این دوره رفتارهای آزاردهنده ای دارد و دست به کارهای خطرناکی می‌زند و در موارد بسیار شدیدتر، ممکن است ارتباطش را با جهان واقعی از دست بدهد و رفتارهای روان پریشانه ای داشته باشد.

اسلامی گفت: دلیل اصلی ایجاد اختلال دوقطبی هنوز مشخص نشده است اما فاکتورهایی که می‌توانند با این اختلال در ارتباط باشند شامل مواردی همچون ژنتیک و  عوامل محیطی هستند.

وی با بیان اینکه اختلال دوقطبی با نوع ۱ و نوع ۲ مشخص می شود، افزود: درنوع اول، (بر اساس گزارش شخص و یا اطرافیان) این اختلال دوره شیدایی به طور کامل همانند دوره افسردگی اتفاق می‌افتد و حداقل یک هفته و در تقریبا تمام روز طول می‌کشد.

اسلامی، سرخوشی، احساس کارایی کاذب و انرژی بیش از حد، عدم توانایی در کنترل افکار و رفتار ها، علائم خودشیفتگی، رفتارهای پرخطر، رفتارهای پرخاشگرانه، تصمیم‌گیری‌های اشتباه درباره روابط مالی و اجتماعی و تکانشگری را از علائم دوره شیدایی  عنوان کرد و گفت: این علائم  می تواند آن قدر شدید باشد که فرد را به بیمارستان بکشاند.

وی افزود: اختلال دوقطبی نوع ٢ وخیم تر از نوع یک است و تفاوت اساسی آنها در مدت و شدت علائم دوره های  شیدایی و افسردگی است.

اسلامی به راه های درمان این بیماری اشاره و تصریح کرد: شدت و مدت علائم و نشانه های اختلال دوقطبی نوع ۱ و ٢ و همچنین همپوشانی با سایر اختلالات طیف افسردگی نیازمند تجربه و تخصص بالینی است و برنامه ریزی درمان مبتنی بر تشخیص نوع اختلال، متفاوت خواهد بود و بکارگیری شیوه های درمانی نظیر دارو درمانی، روان درمانی و الکترو شوک موثرترین راههای کاهش نشانه های دوره شیدایی، شیدایی خفیف و افسردگی یا افسردگی عمده می باشند.

وی همچنین منابع حمایتی  و خانواده را نیز به عنوان یک سیستم حمایتی خوب برای کاهش عوارض ناشی از بیماری بسیار مفید دانست.

اسلامی با بیان اینکه در اختلال دوقطبی نوع ۱ و٢ احتمال خودکشی به ترتیب بین یک چهارم و یک سوم در میان مبتلایان، متفاوت است، لزوم تشخیص و مداخلات درمانی را حائز اهمیت دانست.

انتهای پیام/ب

اختلال دو قطبی چیست؟

 

برچسب ها: خانواده ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار