مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ارزش کل مبالغ قراردادی طرح های مشارکتی را از ابتدا تاکنون نزدیک به سه هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهرام رئیسی امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: مجموع کل قراردادهای مشارکتی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی تا به امروز 169 مورد با بخش خصوصی است که از این میان 141 قرارداد در حوزه ساختمان و مسکن  بسته شده و مابقی قراردادهای غیرساختمانی مانند طرح آکواریوم اصفهان است.

وی افزود: در مشارکت‌های ساختمانی با آورده‌ای از شهرداری معمولاً زمینی با پروانه ساختمانی و آورده شریک که منابع مالی است با نام مشارکت‌های مدنی انجام می‌شود و سود حاصله در پایان بر اساس درصدی مبتنی بر آورده‌ها است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: جمع کل مبالغ قراردادی از ابتدا تاکنون نزدیک به سه هزار و 300 میلیارد تومان و مجموع آورده شهرداری و سرمایه‌گذاران است، البته بعضی از این قراردادها هنوز به اجرا در نیامده است.

وی ادامه داد: سهم بسیار بالایی از قراردادهای سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی مبتنی بر مسکن و ساختمان بوده، با توجه به وضعیت مسکن و ساختمان باید این راه به سمت مشارکت‌های غیر ساختمانی و مسکن هدایت شود.

رئیسی تصریح کرد: اولین قدم صورت گرفته این سازمان در 6 ماه اخیر ورود به آموزه‌های علمی است که در شهر اصفهان بر اساس ظرفیت‌های موجود از ماه‌های ابتدایی «برنامه راهبردی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی» تدوین و به همه معاونت‌ها اعلام شد، این برنامه از دل یک گروه کارشناسی بیرون آمده و شامل سه بخش ساختاری، فرآیندی و توسعه‌ای است.

وی بیان کرد: وقتی سازمانی در حال شکل‌گیری است نیازمند مسیر مشخص و مبتنی بر توسعه شهری، کار علمی و کارشناسی شده است، از همین رو این سازمان همزمان با رسیدگی‌های لازم به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای انعقاد قراردادهای ساختمانی هم فراخوان داده و بر اساس رویه‌ای شفاف و مبتنی بر دستورالعمل‌ها، انتخاب سرمایه‌گذار صورت گرفته و در حال انعقاد قرارداد قرار است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان یادآور شد: در حوزه ورزشی و انرژی‌های خورشیدی نیز بر اساس مصوبه‌های شورای شهر فراخوان داده و از طرف علاقه‌مندان به این حوزه درخواست‌ها و اعلام آمادگی ارسال شده است، در حوزه فرهنگی هم در منطقه 15 در قالب تجهیز ساختمان سینما با حوزه هنری قراردادی بسته شد.

وی طرح‌های سرمایه‌گذاری را مبتنی بر مطالعات اولیه اقتصادی، مالی و فنی دانست و اظهار داشت: شهرداری بدون این پیوست‌ها وارد هیچ طرح‌ای نخواهد شد و طرح‌ ها و ایده‌هایی دریافت شده از همه این ابعاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، نگاه همراهی در شهرداری وجود دارد که معتقد است که اگر سرمایه‌گذار متضرر شود شهرداری و به دنبال آن مردم متضرر خواهند شد.

رئیسی با بیان این‌که امروزه جمعیت شهرنشین جهان بالغ بر 50 درصد و با رشد شتابانی در حال افزایش است، ابراز کرد: در قاره آسیا نصف جمعیت تا سال 2020 در شهرها زندگی خواهند کرد که با اتفاقات خوب و منفی همراه است، سهم بسیار بالای درآمد دولت‌ها از محل درآمدهای شهری است اما به لحاظ منفی تجمعات شهری پیامدهای زیادی از جمله افزایش جمعیت زاغه‌نشین خواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: در فاصله سال‌های 2006 تا 2016 جمعت شهری به 74 درصد افزایش پیدا کرده و این تغییر سریع شهرنشینی باعث می‌شود با پیامدهای منفی رو به رو شویم، بنابراین باید در شهرها انگیزه و فرصت لازم برای سرمایه‌گذاری برای تولید ثروت ایجاد شود که خود نیازمند ارائه خدمات به رشد شتابان جمعیت با سرعت زیاد و با هزینه کم است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه این اتفاقات باعث می‌شود از یک دهه پیش در کلان‌شهرها و شهرها توجهات به سمت بسترسازی فعالیت سرمایه‌گذارها و استفاده از توان آن افراد رفته و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری برای احصاء این هدف فعالیت می‌کند.

وی در خصوص مصوبه قانونی در حوزه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی توضیح داد: در سطح کلان کشور دستورالعمل و قانونی برای مشارکت عمومی، خصوصی مصوب هنوز وجود ندارد و آیین‌نامه مشارکت در صحن مجلس در حال بررسی است و همه فعالیت‌ها تاکنون بر اساس شیوه‌نامه‌ای از سال 91 انجام می‌شود.

رئیسی ابراز کرد: وضعیت شهری در اصفهان به‌گونه‌ای است که راهی جز استفاده از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که در قالب ابزارهای مشارکت مطرح شده وجود ندارد، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اکنون طبق آیین‌نامه داخلی مصوب شده فعالیت می‌کند.

وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار توضیح داد: ابهاماتی در سطح کشور در این باره هست که بخش مهمی از این مشکلات به فضای کسب و کار مربوط است، منابع مالی زیادی وجود دارد اما به دلیل نبود اطمینان از این فضا سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، برای حفظ سرمایه‌گذار هم سازوکاری باید شکل بگیرد تا مسیر طی شده سهل باشد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: بعضی طرح ‌های اجرایی شهرداری سودآوری ندارد در حالی که هر جا بخش دولتی وارد شده همین مشکلات هم ایجاد شده است، باید این اقدامات به بخش خصوصی واگذار شود ولی هنوز برای ورود سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن نکردیم، این موضوعات نیازمند دستورالعمل‌های مخصوص به خود است.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شده، اعمال سلایق شخصی در طرح‌ های سرمایه‌گذاری محدود می‌شود و معاونت برنامه‌ریزی در حال رتبه‌بندی برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است.

رئیسی با اشاره به روند جذب سرمایه‌گذار بیان کرد: روال جذب از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های رسمی بوده که نیاز به گسترده‌تر شدن دارد، سایت اطلاع‌رسانی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به زودی با طراحی جدید و با جزییات تمام و شناسنامه قراردادها در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اصفهان در سال‌های گذشته رتبه سوم استان‌ها در جذب سرمایه‌گذار خارجی در مبلغ قرارداد را داشت، تصریح کرد: در دو ماه بعد از عید قرارداد هشت طرح امضا شده و تعدادی از طرح‌ها هم در اداره حقوقی در حال بررسی  است، قرارداد پساب‌ها در شاهین‌شهر هم در  مرحله بستن قراداد است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تأکید داشت: از آنجایی که طرح‌های شهری معمولاً حجم وسیعی دارند و نیازمند منابع مالی زیادی هستند، امکان استفاده از سرمایه‌های خرد وجود ندارد اما این به معنای بسته بودن راه مشارکت‌های مردمی سرمایه‌های خرد نیست.

وی افزود: اگر در بخش ساختمان محرک بخشی شود، راه برای جذب سرمایه‌های کوچک باز خواهد شد، اما معمولاً بقیه بخش‌های غیرساختمانی مانند طرح ‌های حمل و نقل و خدمات شهری، کارخانه پسماند تبدیل مواد عالی ناشی از زباله به برق، طرح سورتینگ میدان تره بار امکان جذب سرمایه خرد را ندارد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.