رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت:طبیعی است که بدون اولویت‌بندی نیازهای وارداتی، همه گروه‌ها اعم از اولویت‌های 9 و 10 نیز برای دریافت دلار 4 هزار و 200 تومانی هجوم آوردند و این اتفاق باعث افزایش ثبت سفارش‌ها و رشد قابل توجه آن شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود گلشیرازی در خصوص عملکرد دو ماهه سامانه نیما و مدیریت ارزی دولت اظهار کرد: این سامانه از ابتدای ایجاد دارای نواقصی بود و دولت تلاش کرد این نواقص را مطرح کند و رفته رفته عملکرد این سامانه بهبود یافت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر عملکرد سامانه نیما بهتر از قبل شده و ارز واردکنندگان را از طریق ثبت سفارش تأمین می‌کند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: البته هنوز ایراداتی به این سامانه وجود دارد و ایراد اصلی این است که دولت اعلام کرده به همه واردکنندگان ارز تخصیص می‌دهد.

وی در توضیح این اشکال بیان داشت: طبیعی است که بدون اولویت‌بندی نیازهای وارداتی، همه گروه‌ها اعم از اولویت‌های 9 و 10 نیز برای دریافت دلار 4 هزار و 200 تومانی هجوم آوردند و این اتفاق باعث افزایش ثبت سفارش‌ها و رشد قابل توجه آن شد.

گلشیرازی همچنین تصریح کرد: برای رفع این اشکال باید واردات کالاها اولویت‌بندی شده و ارز به کالای مورد نیاز کشور تخصیص یابد.

وی یادآور شد: به گفته مسؤولان دولتی، در حال حاضر فهرست اولویت‌ها از سوی دولت تعیین شده و اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان اعلام داشت: بر این اساس تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در اولویت قرار خواهد گرفت و سایر کالاها در اولویت‌های بعدی قرار خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: تخصیص ارز اگر با هدف تأمین نیازهای اساسی کشور و مواد اولیه صورت گیرد با مشکلی مواجه نخواهد بود.

گلشیرازی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در تحریم‌ها، واردات به راحتی صورت نمی‌گیرد، از این رو ترجیح کارخانه‌ها نیز به تأمین مواد اولیه از داخل است.

وی در خصوص کارایی تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی و کاهش انگیزه صادرکنندگان مطرح کرد: بهتر است که دولت نیازهای خود را از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی همچون پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان مواد خام تأمین کند و راه را برای فروش ارز بنگاه‌های بخش خصوصی به نرخ‌های دیگر باز کند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان مواد خام، خوراک خود را از دولت می‌گیرند و برگرداندن ارز صادراتی به نرخ 4 هزار و 200 تومانی برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: در خصوص نرخ 4 هزار و 200 تومانی بعید است که دولت حاضر به تغییر آن شود چون جامعه ظرفیت نرخ‌های بالاتر را ندارد اما با تغییر اولویت‌های وارداتی، اولویت‌های فرعی از فهرست خارج خواهند شد و ارز خود را با نرخ دیگر تأمین خواهند کرد و با توجه به بازگشت تحریم‌ها، بازگشت نظام چندنرخی چندان بعید نیست.

گلشیرازی در پایان در خصوص راهکارهای افزایش تاب آوری شرکت‌ها در وضعیت تحریم تأکید کرد: شرکت‌ها باید ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند و دولت نیز باید برنامه مشخصی برای کمک نظام بانکی به تأمین کالاهای استراتژیک و سرمایه در گردش صنایع ارائه کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار