استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی جزء آثار ادبی بزرگ جهانی است که منبع عظیم برای عرفای بزرگی، چون عطار و حافظ بوده و الگوی مناسبی برای مورخین و رمان‌نویسان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید علی کرامتی مقدم در نشست ادبی خوانش متون کهن  شاهنامه را سرشار از داستان‌های حماسی و پر رمز و راز عنوان کرد و گفت: شاهنامه را دارای لایه ظاهری و باطنی است که در لایه ظاهری آن خواننده داستانی را دنبال می‌کند، اما در لایه باطنی ناگفته‌های تربیتی، آموزشی و حکمت‌آموز نهفته است.

وی گفت: در مجموع، داستان‌های شاهنامه دو اندیشه خیر و شر را بیان می‌کند که در تمامی اثر، این دو اندیشه با هم در جدال و کشمکش هستند.

استاد زبان و ادبیات فارسی به داستان جمشید به عنوان نمونه بارز این جدال اشاره کرد و افزود: دوران حکومت این پادشاه ایرانی، یکی از دوران‌های طلایی سرزمین ایران است که در آن حرفه‌های جدید آهنگری، دریانوردی و ... را به مردم آموزش می‌دهد و مردم را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند.

کرامتی ادامه داد: در این داستان، جایگاه تکبر به تصویر کشیده شده است که باعث سقوط انسان از ورطه انسانیت می‌شود و به دنبال آن، جایگاه انسانی وی نیز نابود شده و قدرت اهریمن بر مردم مسلط می‌شود.

وی زندگی این پادشاه ایرانی را برآیندی از آیات و روایات دانست که تکبر به عنوان مایه سقوط به بهترین شکل در آن بیان شده است.

استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه، به سبک‌های مختلف شاهنامه‌خوانی اشاره کرد و مهارت بیان کلمات و شاهنامه‌خوانی را نوعی مهارت دانست که می‌تواند در انتقال مفاهیم بسیار تاثیرگذار باشد.

همچنین  در این نشست ادبی کتاب «فردوسی نابغه طوس» به قلم خسرو معتضد معرفی شد.
 
 بیست و سومین نشست ادبی خوانش متون کهن با محوریت شاهنامه به همت واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری کتابخانه تخصصی ادبیات و روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان، در جوار آستان ملکوتی امام هشتم (ع) برگزار شد.
 
انتهای پیام//ا.س
 

برگزاری نشست ادبی خوانش متون کهن  شاهنامه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.