برگزاری ۵۰ نوروزگاه، راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری، برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی از اقدامات جدیدی بود که هم زمان با ایام نوروز توانست فضای شادی را در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی به وجود آورد و سبب ماندگاری زائر شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،در ایام نوروز سال ۱۳۹۷ که با نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده، ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۷۲ نفر وارد استان خراسان رضوی شدندکه این میزان ورود زائر و گردشگر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

از این تعداد حدود ۵۹ هزار و ۸۰ نفر از طریق حمل و نقل جاده ای،۳۶۷ هزار و ۹۴۲ نفر از طریق قطار و ۲۳۷ هزار و ۳۸۶ نفر هم از طریق فرودگاه وارد مشهد شده اند.

امسال حدود ۳ ملیون نفر در اماکن اقامتی استان خراسان رضوی اعم از هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، خانه مسافر، کمپ‌ها و مدارس در طی ۱۸ روز گذشته اقامت داشته اند.

به طور متوسط میزان شب خواب زائران و مسافران در ایام نوروز در استان خراسان رضوی ۳ و نیم شب اقامت بوده است.
 

ایجاد فضای شاد در  خراسان رضوی عامل اصلی ماندگاری زائر و گردشگر است


برگزاری ۵۰ نوروزگاه، راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری، برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی از اقدامات جدیدی بود که هم زمان با ایام نوروز توانست فضای شادی را در مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی به وجود آورد و سبب ماندگاری زائر شود.

علاوه برآن امسال شهرداری مشهد تمرکز خود را بر روی گل آرایی شهر قرار داده بود و المان‌هایی مثل خانه کتاب با طرحی از شاهنامه فردوسی، قاب خاطرات، اتحاد عمو نوروز توانست رضایت مردم را جلب کند.

هم چنین رویداد‌هایی مثل برپایی خیابان غذا، راه اندازی جشنواره هفت خوان با هفت اتوبوس، نقاشی دیواری، اجرای نمایش‌های خیابانی و برگزاری جشنواره گل‌های لاله در پارک ملت رضایتمندی زائران، گردشگران و شهروندان مشهدی را در پی داشت.

برهمین اساس در رابطه با میزان رضایتمندی زائران از خدمات شهر مشهد در ایام نوروز ۹۷، به پارک ملت رفتم تا با تعدای از آن‌ها گفت و گو کنم.

در پارک ملت زائران و مسافران زیادی را می‌توانستی ببینی که خانوادگی بر روی زیرانداز‌های خود نشسته اند و مشغول لذت بردن از تعطیلات نوروزی می‌باشند.
 

رضایت زائران امام رضا(ع) از خدمات شهر مشهد در ایام نوروز


به سراغ خانواده‌ای ۳ نفره رفتم که زیرانداز کوچکشان را در جای شلوغی از پارک در کنار دیگر خانواده‌ها پهن کرده بودند.

با پدر خانواده صحبت کردم وی گفت: ما از استان اصفهان شهرستان نجف آباد با اتومبیل شخصی امده ایم و به مدت یک هفته است که در مشهد اقامت داریم. در محل‌های اسکان فرهنگیان اقامت داشتیم و خوشبختانه مشکلی نبود.

وی افزود: جاده‌ها بسیار خوب بود مخصوصا جاده‌های درون شهری، خوشبختانه در طول مسیر نیاز به امداد رسانی در جاده پیدا نکردیم، اما بودند کسانی که به مشکل خورده بودند و نیرو‌های امدادی به آن‌ها رسیدگی می‌کردند.

وی ادامه داد:مشهد از لحاظ زیبا سازی شهر خوب عمل کرده است، بعضی از شهر‌ها همین قدر امکانات دارند، ولی خب سلیقه به خرج نمی‌دهند، ولی مشهد واقعا زیبا بود. در مسیر رفتن به حرم مطهر هم از اتوبوس بی ارتی استفاده کردیم که خیلی خوب بود.

جواد جعفری زائر دیگری بود که همراه با خانواده خود به پارک ملت آمده بود. وی گفت:از شهرستان ری آمده ایم و به وسیله خودروی شخصی خود وارد شهر شده ایم. جاده‌ها از همه نظر خوب بود، درست است کمی راه بندان بود، ولی خب نسبت به گذشته واقعا جاده‌ها بهتر شده است.

وی افزود:مشهد از لحاظ زیبایی و گل آرایی واقعا امسال زیبا بود و المان‌های واقعا زیبایی در کنار میدان‌ها و خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

خانم حسین زاده هم زائر دیگری که از تهران آمده بود گفت:با وسیله شخصی خود از روز اول تعطیلات یعنی همان ۲۵ اسفند سال ۹۶ وارد مشهد شده ایم.

وی افزود: در مرحله اول که وارد مشهد شدم واقعا از دیدن این همه گل تعجب کردم به طوری که با خود می‌گفتم این همه گل از کجا آمده است.

وی ادامه داد: برای رفتن به حرم رضوی از بی آرتی استفاده کردیم که از لحاظ خدمت رسانی واقعا سریع عمل می‌شد. از لحاظ اقامتی مشکلی نداشتیم، چون در خیابان امام رضا خانه کوچکی خریده ایم.

فرزانه ملک باغی هم که از استان قم آمده بود افزود:از ۲۹ اسفند وارد مشهد شدیم، امکانات در جاده‌ها واقعا عالی بود و خیلی از المان‌ها و گل آرایی‌های شهر خوشمان آمد و کلی عکس با آن‌ها گرفتیم.

وی افزود: داخل حرم هم گل‌های زیبایی وجود داشت و واقعا از آن‌ها خوشمان آمد. از لحاظ اسکان مشکلی نداشتیم، چون از طرف دانشگاه فرهنگیان در مدرسه به ما اسکان دادند.

آقای حسنی هم از شهرستان خرم آباد گفت:مشهد امسال خیلی زیبا بود و امکانات بهداشتی عالی بود، اما امسال ما از لحاظ اقامتی یکم به مشکل برخورد کردیم، چون هر کجا می‌رفتیم می‌گفتند باید فرهنگی باشید.

وی افزود: برای رفتن به حرم از اتوبوس استفاده کردیم و خدمت رسانی اتوبوس شهری واقعا عالی بود. خوشبختانه در جاده‌ها هم به مشکلی برخورد نکردیم، ولی بودند کسانی که در جاده به مردم خدمت رسانی می‌کردند، در مجموع از سفر به مشهد واقعا راضی هستم و سال دیگر اگر بخواهم در ایام نوروز سفر کنم حتما مشهد را انتخاب خواهم کرد.

تشکیل کمیته ای ویژه ،برای برطرف کردن نقاط ضعف مدیریت شهری با موضوع استقبال از بهار

 
به گفته حمید رضا موحدی زاده عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ماه‌های آینده، قرار است کمیسیون فرهنگی شورای شهر با موضوع استقبال از بهار، المان‌های هنری، نقاشی‌های دیواری و دیگر موارد را مورد ارزیابی کارشناسانه قرار دهد و کمیته ویژه‌ای برای برطرف کردن نقاط ضعف این رویداد تشکیل بشود.

وی حتی با اشاره به این که اگر لازم باشد، به منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی این رویداد، بودجه تکمیلی نیز برای سال آینده پیش‌بینی خواهد شد گفت: ما به طور کامل از هنرمندان و مدیریت شهری در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی این جشنواره‌ها در سال‌های آینده، حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است در این ایام متوسط ورود روزانه زائر و گردشگر به استان خراسان رضوی ۷۴۶ هزار و ۵۹۳ نفر و این آمار برای مشهد مقدس ۴۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر بوده است؛ بنابراین با توجه به این حجم زیاد ورود گردشگر و زائر به استان خراسان رضوی امید واریم در سال‌های آینده هم درست همانند امسال شاهد ارائه خدماتی به مراتب خلاقانه‌تر و با کیفیت‌تر باشیم و به مرورموجبات ارتقای سطح سواد بصری مردم نیز فراهم شود.


انتهای پیام// ز.‌ی

گزارشگر: زهرا یونسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.