معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور بااشاره به پدیده گرد وغباردر شرق استان کرمان گفت: طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری در مقابله با گردو غبار در اولویت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدفرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور با حضور فرمانداران و جمعی از مدیران شرق استان کرمان در بم گفت: پس از وقوع بحران‌ها ما در راستای جبران خسارات پیشنهاداتی به سازمان برنامه و بودجه می‌دهیم که پس از بررسی و تصویب به سازمان‌های زیرمجموعه ابلاغ می‌شود.

معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رسالت سازمان ما افزایش اقدامات پیشگیرانه است، بیان کرد: ما باید در ارتباط با کار‌های پیشگیرانه تلاش خود را به‌کار بگیریم، زیرا جبران خسارت در مواقع بحرانی بسیار زیاد است و امروز دنیا هم به دنبال اقدامات پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه مخاطرات دو گونه هستند اول حوادث طبیعی و بعد مواردی که انسان در آن نفش دارد، ابراز داشت: مدیریت بارش‌ها و سیلاب‌ها باید توسط جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شود.

لطیفی با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را پیش‌بینی و اجرایی کند، عنوان کرد: ما به شدت پیگیر احداث سد‌های زیرزمینی هستیم، زیرا اینگونه سد‌ها نه تنها خسارتی ندارد بلکه بسیار مفید است.

معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور افزود: ما ایرانی‌ها تمدنی بزرگ داریم که این مسئله وظیفه ما را سنگین می‌کند و می‌طلبد کار‌های مطالعاتی و علمی را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: در سال قبل، ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری پیشنهاد دادیم که در اکثر نقاط کشور جذب و هزینه شد.

لطیفی بیان داشت: این سفر با توجه به تاکید رئیس ستاد بحران کشور و پیگیری نماینده شرق استان در مجلس برای بررسی مشکلات منطقه انجام و امیدوارم بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور خواستار ارائه پیشنهادات استانداری در زمینه اجرای طرح‌های پیشگیرانه شامل جنگل‌کاری دیم، سد‌های زیرزمینی و ساماندهی رودخانه‌ها شد.

فرماندار بم نیز بیان داشت: شرق استان بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد آن در روستا‌ها سکونت دارند و عمده تولید آن‌ها خرماست که نیازمند اعتباراتی در راستای جبران خسارات آفات خرما است.

هادی شهسوارپور افزود: ساماندهی رودخانه‌ها و مسائل مربوط به شهرستان در بازدیدی که داشتیم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات شرق استان خشکسالی است، ابراز داشت: میزان بارندگی‌های ما در بلند مدت ۱۰۳ میلی‌متر است که امسال ۲۴ میلی‌متر بوده و در سال ۹۴ هم با ۸۴ میلی‌متر ما با سیل مواجه بودیم.

شهسوارپور گفت: متاسفانه به لحاظ برداشت‌های بی رویه توسط برخی معادن و ریختن آوار‌های زلزله در حاشیه و بستر رودخانه‌ها ما در مواقع سیلاب با مشکل مواجه هستیم که می‌طلبد اعتباراتی در راستای ساماندهی رودخانه‌ها اختصاص یابد.

فرماندار بم بیان کرد: در بارندگی‌های سال ۹۵ ما شاهد تخریب دو روستا و بروز ۵۰ میلیارد تومان خسارت بودیم.

وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت قنوات در گذشته بسیار حائز اهمیت بوده که به لحاظ خشکسالی هم‌اکنون ب. با مناطق شرقی کشور حضور روستاییان و عشایر در روستا‌ها بسیار ضرورت دارد.

فرماندار ریگان هم از مالچ‌پاشی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از بیابان‌های ریگان در سال قبل خبر داد و بیان داشت: با توجه به گرمای شدید در منطقه ما تا نیمه آبان ماه باید از وسایل سرمایشی استفاده کنیم که این دمای بالای هوا میزان برق مصرفی و فیش‌های برق را بالا برده و مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده است.

باقری تصریح کرد: متاسفانه ۱۶ روستای ریگان درگیر طوفان شن و ریگ هستند و باغات و منازل در حال از بین رفتن است.

در این نشست فرماندار فهرج نیز با اشاره افزایش طوفان‌ها و ریزگرد‌ها از مسدود شدن جاده فهرج-زاهدان در پی طوفان در دفعات متعدد خبر داد.

امیر باقری با اشاره به خشکیدگی باغات در پی خشکسالی بیان کرد: افت سطح آب چاه‌های کشاورزی و وجود چاه‌های غیرمجاز مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورده است.

وی خواستار کمک مسئولان استانی و کشوری به بازسازی واحد‌های روستایی از طریق اجرای ضمانت‌های سفته زنجیره‌ای شد.
انتهای پیام/ی

کمک به واحدهای روستایی  آسیب دیده از طوفان شن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار