رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بیش از هزار و ٢٠٠ هکتار از سطح اراضی فقیر و بیابانی استان را احیاء کردیم.

احیا ۱۲۰۰ هکتار از سطح اراضی فقیر و بیابانی استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پرویز دانش پور ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق زیادی از استان قابلیت اجرای این پروژه را دارند که در سال گذشته بیش از هزار و ٢٠٠ هکتار از سطح اراضی فقیر و بیابانی استان به این روش احیا شده که عمدتا در نقاط صعب العبور و خارج از دید عموم مردم است.

وی افزود: اکنون که مناطق مختلفی از استان با چالش کم آب و حتی بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند مدیریت رواناب‌های سطحی حاصل از بارندگی و ذخیره بارش‌ها در نقطه فرود می‌تواند یک استراتژی برای غلبه بر بحران کاهش سطح آب‌های زیرزمینی استان باشد.

جلوگیری از سیلابی شدن بارش‌ها

دانش پور تصریح کرد: این پروژه برای جلوگیری از سیلابی شدن بارش‌ها در استان و از دست رفتن این آب، جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذ به درون خاک و استفاده حداکثری از حداقل بارش‌ها در مناطق خشک و نیمه خشک نیز می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: تنها درسال گذشته، ذخیره آبی معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب به دنبال اجرای پروژه‌های هلالی آبگیر در استان شاهد بودیم و این مهم غیر از منافع حاصله از اصلاح و تقویت و بارورسازی خاک حاصل از اجرای این پروژه بوده است.

ایجاد فضا برای نفوذ آب

وی یادآور شد: اگر چه بحران عمیق‌تر از آنچه هست که بتوان با روش‌های جبرانی به نقطه سربه سر برسیم و باید همزمان برداشت‌ها را هم کنترل کرد، اما بدون شک یکی از روش‌های اجرایی برای انجام استراتژی فوق، ایجاد مانع جلوی این رواناب‌ها برای کاهش سرعت و فرصت برای نفوذ آب هست که احداث هلالی آبگیر یک پروژه تجربه شده موفق در استان هست.

دانش پور در مورد شیوه اجرای این پروژه در اراضی بیابانی استان نیز اظهار داشت: در این پروژه با بیل مکانیکی یا دست (بسته به نوع خاک) بخشی از خاک رویی برداشته می‌شود و در جلوی گودی ایجاد شده ریخته می‌شود و توسط کارگر به شکل نیم دایره کمپکت داده شده و شکل می‌یابد.

وی افزود: حداقل شرایط لازم برای اجرای این پروژه، زمین باید فاقد پوشش و یا حداقل پوشش و شیب کمتر از ٢٠ درصد و خاک دارای نفوذپذیری و نه سبک و ماسه‌ای و نه سنگین و رسی باشد.

ایجاد هلالی در اراضی بیابانی

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: میانگین هلالی‌هایی که تاکنون در استان اجرا شده به قطر پنج متر و طول هلالی ١٠ متر و ارتفاع پشته ٨٠ سانتیمتر بوده است که هر هلالی می‌تواند ١٠ مترمکعب آب در خود جای دهد.

وی با اشاره به شرایط توپوگرافی مناطق وسیعی از اراضی ملی در استان گفت: بسیاری از اراضی بیابانی استان مستعد اجرای این پروژه هستند و حدود ١٠٠ هلالی در هر هکتار می‌توان احداث کرد که به عبارتی در هرهکتار هزار مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

دانش پور گفت: علاوه بر ذخیره آب از آنجایی که خاک خود یک بانک بذر است با هر بارندگی بذر‌ها به درون هلالی‌ها هدایت شده و باتوجه به مهیا بودن شرایط این بذر‌ها سبز شده و در درون هر هلالی پس از بارندگی پوشش گیاهی ایجاد خواهد شد.

بذرکاری درون هلالی‌ها

وی بذرکاری داخل این هلالی‌ها را از دیگر اقدامات مهم این پروژه دانست و تاکید کرد: پس از اجرای این پروژه بعد ازحتی یک سال و تنها با یک بار بارندگی، منطقه‌ای که لخت و عاری از پوشش بوده است دارای پوشش علفی و بوته‌ای می‌شود و توالی اکوسیستم شروع می‌شود و درمرحله بعدی این توالی می‌توانیم حتی شاهد افزایش حاصل‌خیزی خاک و تکامل خاک هم باشیم.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه اجرا و توسعه این پروژه را با توجه به کم آبی در استان یک ضرورت دانست و یادآوری کرد: این روش در مقایسه با روش‌های دیگر برای ذخیره آب ارزان‌تر تمام می‌شود بطوری که هر هلالی حدود ١٠ هزار تومان هزینه دارد که در صورت مشارکت بهره بردار این هزینه کاهش هم می‌یابد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.