نایب رئیس کمیته جهت‌یابی گفت : توانایی بدن برای دویدن مسافت‌های بلند وهوش و ذکاوت بالا برای جستجوی اهداف خاص روی زمین، از ارکان مهم این ورزش است.

مهدیه سادات موسویان  در گفت و گو ی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد:رشته جهت یابی یکی از رشته های بسیار جذاب و متنوع در محیط های طبیعی شهر است که خواستگاه جهانی دارد وقدمتی  100ساله در جهان دارد.

 وی ادامه داد:  حدود40 سال از ورود این ورزش به ایران می گذرد و علاقه مندان زیادی را در این مدت  مجذوب  خود کرده است.

موسویان با اشاره به تاریخچه این رشته که منشا نظامی دارد افزود: شروع کار این رشته در پست‌ها ومحیط‌های نظامی صورت می‌گرفته  اما به علت جذابیت آن توانسته در بین غیر نظامیان طرفدارانی را  پیدا کند.

نایب رئیس کمیته جهت‌یابی در مورد شرایط مورد نیاز این رشته تصریح کرد:توانایی بدن برای دویدن مسافت‌های بلند وهوش و ذکاوت بالا برای جستجوی اهداف خاص روی زمین، از ارکان مهم این ورزش است.

موسویان افزود:بازیکن در هنگام دویدن باید هدف وجهتی که روی نقشه مشخص شده است را  در کمترین زمان  طی کند تا در رنج مقام ها قرار گیرد.

وی در مورد بازی تیمی و انفرادی گفت: ورزش جهت یابی ابتدا به صورت انفرادی صورت می‌گیرد ومجموع انفرادی برای امتیاز تیمی محاسبه می‌شود.

نایب رئیس کمیته  ورزش جهت یابی به  مسابقات برگزار شده و شرکت کنندگان این رشته اشاره کرد و گفت:80 درصد شرکت کنندگان این رشته آقایان نظامی هستند ولی حدود 5 سال است که این رشته برای بانوان نیز فعال شده وتوانسته اند به مقامات خوب کشوری وحتی برون مرزی هم نائل شوند.

موسویان افزود:در بخش آقایان شاهد کسب رتبه‌های کشوری،آسیایی و اروپایی بوده ایم و در چند سال اخیر نیز در بخش بانوان  با شرکت در مسابقات تایوان و بین المللی باکو ، موفق به کسب دو مقام سوم انفرادی شده ایم.

وی با بیان اینکه رنج سنی افراد در مسابقه محدود و بین 20 تا35 سال است افزود:البته این ورزش فقط مختص افراد بزرگسال نیست و افراد با توجه به توان بدنی می توانند در این رشته شرکت کنند ورنج سنی آن از حدود 8سال تا حتی  سالمندی را شامل می‌شود که شرایط مسافت آن برای هر رده سنی متفاوت است.

نایب رئیس کمیته رشته جهت یابی مژده ای به علاقه مندان این رشته داد و گفت:افراد علاقه مند به طبیعت‌گردی با توان بدنی خوب می توانند با مراجعه به این کمیته،ارتباط برقرار کنند و از جزییات مسابقات انتخابیه کشور که در مرداد ماه برگزار می شوند، اطلاع یابند.

موسویان در مورد برگزاری کلاس نیز افزود:در نظر داریم با برگزاری کلاس‌های مقدماتی و پیشرفته و مربی گریاین رشته اقدام کنند و در مسابقات استانی شرکت کنند ومقام آورندگان آن ها برای مسابقات کشوری وبرون مرزی انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام /س

برگزاری کلاس های مقدماتی و پیشرفته در ورزش جهت یابی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار