سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت: طالبان باید از این فرصت تاریخی و مهم برای ایجاد صلح در کشور استفاده کنند و به ندای صلح طلبی دولت پاسخ مثبت دهند.

طالبان فرصت تاریخی صلح را از دست ندهند/ عکس یادگاری نیروهای طالبان و دولتی معنادار است!به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش بیان داشت: اعلام آتش بس یکجانبه از جانب حکومت افغانستان و سپس پذیرفتن آن از جانب گروه طالبان در روزهای عید فطر یک تحول بزرگ و بی پیشینه در تاریخ جنگ های افغانستان و آغاز یک تجربه نو برای رسیدن به صلح کامل و امنیت پایدار در کشور است. 

دانش تاکید کرد: در این روزها برای اولین بار مردم افغانستان بدون ترس و هراس و به دور از خشونت و جنگ و انتحار مراسم نماز و عید خود را در سراسر کشور برگزار کردند و مهم تر از آن جنگجویان طالبان از سنگرهای خود پایین شده و در شهرها و شاهراه ها، همراه با نیروهای دفاعی و امنیتی و سربازان شجاع پولیس ملی و اردوی ملی ما و در کنار مردم ملکی، به جشن و شادمانی پرداختند و عکس های یادگاری گرفتند و همگی در عمل نشان دادند که از جنگ خسته و بیزار هستند و برای صلح و آشتی لحظه شماری می کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان افزود: این رویداد خوشایند را به فال نیک می گیریم و ضمن حمایت مجدد از موقف شجاعانه، مبتکرانه و مدبرانه رئیس جمهور غنی و تشکر از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و جنگجویان طالبان که نیت نیک خود را به نمایش گذاشتند، یک بار دیگر با تأکید بر فریاد همیشگی صلح طلبانه دولت و ملت افغانستان، از گروه های مخالف مسلح مخصوصا از رهبری تحریک طالبان می خواهیم که صدای صلح طلبی مردم به شمول جنگجویان خودشان را شنیده و با پاسخ مثبت به ادامه آتش بس، زمینه را برای گفتگوها و مذاکرات بین الافغانی فراهم سازند و به جای جنگ و تخریب بنیادهای مادی و معنوی کشور، بیایند دیدگاه ها و اهداف خود را از طریق مبارزه مسالمت آمیز و مشروع سیاسی تعقیب نمایند. 

وی اضافه کرد: همچنین ضمن اظهار سپاس و امتنان از علمای بزرگ کشور که با صدور فتوای تاریخی خود، به اتفاق آرا جنگ و انتحار و انفجار را حرام و نامشروع اعلام کردند، از سایر اقشار مردم مخصوصا نهادهای مدنی و رهبران احزاب و شخصیت های سیاسی نیز می خواهیم که با حمایت از موقف حکومت وحدت ملی در پروسه صلح، از هر نوع اقدام یا اظهاراتی که موجب تضعیف صفوف به هم فشرده دولت و ملت و باعث ناامیدی مردم شود پرهیز نمایند. ما امروز بیش از هر وقت دیگر به تفاهم و همبستگی و وفاق ملی نیاز داریم تا بتوانیم با یک صدا از اقتدار ملی و از منافع بلند مدت ملی خود دفاع کنیم.

سرور دانش گفت: از سوی دیگر ما مطمئن هستیم که هرگاه مخالفین به ندای صلح طلبی حکومت افغانستان پاسخ مثبت ندهند، مناسب ترین فرصت تاریخی را از دست خواهند داد و نیروهای جان برکف امنیتی و دفاعی ما می توانند با قابلیت ها و توانمندی های رو به افزایش خود، مانند گذشته از استقلال و تمامیت ارضی و منافع ملی و بقای دولت و ملت خود دفاع نمایند و با ایستادگی در برابر هر نوع افراط گرایی و خشونت ها و حملات تروریستی، امنیت مردم خود را تأمین کنند. نیروهای شجاع امنیتی ما با دقت کامل مراقب اوضاع بوده و به رعایت آتش بس متعهد هستند، در صورتی که مخالفین نیز به آتش بس پایبند باشند. 

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان افزود: از جامعه بین المللی و کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی نیز سپاسگذاری می کنیم که تاکنون از موقف صلح طلبانه دولت افغانستان حمایت کرده اند و انتظار داریم که جامعه بین المللی با تلاش بیشتر و اعمال فشار بر گروه های مخالف و حامیان آنان، ما را در رسیدن به صلح و امنیت پایدار، بیشتر از گذشته یاری رسانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا کنه اسایش ارامش به کشور افغانستان برگرده اگه امریکا بزاره
آخرین اخبار