مهم‌ترین اخبار و رویدادهای سازمان بهزیستی کشور از 17 تا 25 خرداد ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

آموزش و پرورش یکی از بهترین محافل برای پیشگیری از اعتیاد است/آیا پیش دبستانی اجباری می‌شود؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

آموزش و پرورش یکی از بهترین محافل برای پیشگیری از اعتیاد است

حسن موسوی چلک گفت: اورژانس اجتماعی کشور از حدود ۲۰ سال پیش با هدف تقویت مداخلات اجتماعی و روانی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی کشور در ۹ گروه هدف مشخص کارهای خود را دنبال می کند، گفت : آسیب هایی از جمله کودک آزاری ، فرار، اقدام به خودکشی و موضوعاتی از این دست بخشی از فعالیت های اورژانس اجتماعی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به این که اورژانس اجتماعی به واسطه حمایت های خوب دولت و مجلس به توسعه مطلوبی رسیده است، اظهار داشت: افرادی که مشمول خدمات اورژانس اجتماعی قرار می گیرند، با مراجعه به پایگاه های اورژانس اجتماعی می توانند به صورت خود-معرف از خدمات این نهاد برخوردار شوند.

وی همچنین افزود : نهادهای مختلف می توانند افراد مشمول خدمات اورژانس اجتماعی را به اورژانس اجتماعی معرفی کنند.

۷۵ درصد کودکان معتاد از والدین معتاد متولد می‌شوند

رضا جعفری مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه همه افراد و دانش آموزان دارای سو مصرف مواد مخدر در جامعه هدف سازمان بهزیستی قرار ندارند، افزود: وظیفه نگهداری افراد بی سرپرست و بد سرپرست در زمینه درمان اعتیاد که نیازمند اقامت موقت هستند، بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی گفت: حدود ۷۵ درصد از کودکان معتاد در کشور از والدین معتاد متولد می شوند و  هم اکنون حدود ۵ و نیم درصد از کودکان دچار سوء مصرف مواد مخدر دارای والدین معتاد هستند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اقدامات این سازمان در تمامی حوزه ها یک پارچه و فراگیر است افزود : تمرکز صرف بر درمان کودکان دچار سوء مصرف مواد مخدر بدون توجه به والدین معتاد آن ها مفهوم توانمندسازی فراگیر را خدشه دار می کند.

آیا پیش دبستانی اجباری می‌شود؟

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 2 قانون مدارس غیر دولتی، شاخص های آموزش و پرورشی و نظارت بر آن‌ها بر عهده آموزش و پرورش است و صدور مجوز فعالیت مهدکودک و برنامه دادن برای این مراکز بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر تمامی مهدهای کودک همانند گذشته می‌توانند کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند و محدودیت و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در نامه جدیدی که برای فعالیت مهدهای کودک به هیئت دولت ابلاغ شد، تعیین دو شاخص به آموزش و پرورش واگذار شده و برنامه و نحوه عملکر بر عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شده است.

مسعودی فرید اضافه کرد: وقتی که از وظیفه بهزیستی برای طرح برنامه ویژه مهدهای کودک صحبت می‌شود، در واقع جزئیاتی مثل چگونگی بنا، شرایط فردی که می‌خواهد مجوز فعالیت مهدکودک اخذ کند و همچنین ویژگی‌ها و شاخص‌های مربیان مدنظر است.

نجات جوان ۲۴ ساله از خودکشی در اتوبان صیاد شیرازی

رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور اظهار کرد: جوانی ۲۴ ساله که قصد خود کشی در یکی از پل‌های عابر پیاده اتوبان شهید صیاد شیرازی تهران را داشت، توسط نیروهای آتش نشانی از مرگ نجات پیدا کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عوامل اورژانس اجتماعی مرکز شهید نواب صفوی سازمان بهزیستی کشور، ۱۰ دقیقه پس از خودکشی نافرجام فرد مذکور در محل حادثه حاضر شده و اقدامات روانشناسی و مددکاری اجتماعی مورد نیاز را لحاظ کردند.

وی اضافه کرد: هنوز انگیزه جوان فوق از تصمیم به خودکشی مشخص نشده است و مشاوره و حمایت های روانی از وی نیز ادامه دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی پلیس ۱۱۰، آتش نشانی و سازمان اورژانس در خصوص وقوع هر ‌گونه خودکشی علی رغم وجود دستورالعمل های ویژه در این خصوص، تاکید کرد: مراکز فوق موظف هستند تا در زمان وقوع موارد خودکشی در اولین اقدام عوامل اورژانس اجتماعی را نیز در جریان بگذارند که متاسفانه این اقدام در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

افزایش اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بهزیستی در سال جاری

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: اعتبارات حوزه پیشگیری از اعتیاد و درمان آن در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون سقف نهایی برای اختصاص بودجه‌ در سال جاری برای پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور مشخص نشده است و طی روزهای آینده این بودجه تعیین و اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تنها مبلغی که تاکنون برای بحث پیشگیری از اعتیاد و درمان آن برای سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته شده است، حدود 20 میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

کمک ۷۲۹ میلیارد تومانی مردم به بهزیستی در سال گذشته

محمد علی کوزه ‌گر معاون مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور، میزان کل مشارکت‌های مردمی به بهزیستی را در سال گذشته ۷۲۹ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: از این میزان ۱۸۸ میلیارد تومان کمک نقدی و مابقی غیرنقدی و خدماتی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) خود را مجری اصلی جمع‌آوری زکات فطریه می‌داند و سازمان بهزیستی کشور مشکلی با این موضوع ندارد و تنها درخواست ما این است که بر اساس جامعه هدف تحت پوشش هر دو نهاد مبلغ نهایی جمع آوری شده را تقسیم کرده و سهم مددجویان تحت پوشش بهزیستی را پرداخت کنند.

فعالیت 231 تیم سیار در نقاط آسیب خیز کشور

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر 231 تیم ارائه خدمات کاهش آسیب در مناطق آسیب خیز کشور فعالیت دارند و در سال جاری تعداد این تیم ها را افزایش خواهیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف از فعالیت تیم‌های سیار در مناطقی که با آسیب اجتماعی اعتیاد روبرو هستند، این است که معتادان در کلونی‌ها و پاتوق‌های مصرف موادمخدر را به ترک اعتیاد و گرایش به زندگی بدون مواد ترغیب کنند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تیم‌های سیار در قالب تیم‌های 2 نفره از افرادی که خود بهبود یافته اعتیاد هستند، به مناطق آسیب خیز می‌روند و با ارائه خدمات بهداشتی و کاهش آسیب، افراد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق می‌کنند.

فعالیت 90 مرکز سرپناه شبانه در سراسر کشور

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر 90 مرکز سرپناه شبانه که در اصطلاح به آن‌ها «شلتر» گفته می‌شود در استان‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند و به افرادی چون کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها خدمات ارائه می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: از مجموع 90 شلتر، 27 مرکز مختص زنان بی‌خانمان است که به طور معمول زنان بی‌سرپناه را مورد پذیرش قرار داده و به آن‌ها خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یک وعده غذای گرم در وعده شام و امکان انجام استحمام از جمله خدماتی است که در شلترها یا همان مراکز سرپناه شبانه به مددجویان ارائه می‌شود.
145 مرکز ارئه خدمات کاهش آسیب در کشور فعالیت می‌کنند

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار