استاندار فارس گفت: خام فروشی معادن، مانع تبدیل شدن ارزش افزوده به سرمایه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسماعیل تبادار استاندار فارس در پنجمین جلسه شورای معادن استان فارس به ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف از جمله معدن فراوان اشاره کرد و افزود: پاشنه آشیل استان در ظرفیت‌های مختلف نبود فرآوری، خام فروشی و به اصطلاح به ارزش افزوده تبدیل نکردن سرمایه است.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد خاک نسوز کشور در استان فارس استخراج می‌شود، اما کمترین استفاده را در صنایع استان دارد.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین وجود گنبد‌های نمکی در میان آهک برای تولید کربنات سدیم، بهره گیری از آهک، سنگ تزیینی، ذخایر غنی دولومیت در جنوب استان را از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان دانست که باید بیش از گذشته به استفاده از ارزش افزوده آن‌ها پرداخته شود.

تبادار افزود: عدم استفاده از ظرفیت‌های معادن به ویژه در راستای کاهش خام فروشی و بهره گیری از طریق ارزش افزوده دلالت بر نادیده گرفتن زحماتی که در این حوزه صورت گرفته ندارد بلکه بر مبنای ظرفیت‌های موجود، این استفاده اندک، ضعف به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: باید هر یک از این معادن با رسیدن به مرحله نهایی اکتشاف، به عنوان سرمایه معرفی شود تا امکان انجام مراحل بعدی مربوط به چگونگی بهره وری، ایجاد ارزش افزوده و یا حتی خام فروشی در مقیاس‌های حداقلی، فراهم شود.

استاندار فارس تاکید کرد: بهره وری و ارزش افزوده معادن استان فارس، باید در همین استان به کار گرفته شود.

تبادار با تاکید بر اینکه سیاست کاری شورای معادن استان فارس حتما باید بر اساس نقشه راه باشد، افزود: در این نقشه راه باید اموری از جمله فرآوری، چگونگی بهره گیری و ایجاد ارزش افزوده و همه مولفه‌هایی که برای پیشبرد کار‌ها در حوزه معدنی ضرورت دارد، در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/ر

معادن، خام فروشی و نبود امکانات فرآوری از عمده ترین مشکلات فراروی فارس

برچسب ها: استانداری ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.