وقوع زلزله 5.2 و 4.8 ریشتری 12 و 17 اردیبهشت ماه امسال سبب وارد شدن خسارت به بیش از 5 هزار منزل مسکونی اعم از شهری و روستایی شده است به گونه‌ای که بسیاری از این منازل قابل سکونت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ؛ بیش از یک ماه از وقوع زمین لرزه 5 و 2 دهم ریشتری در شهرستان های دنا و بویراحمد می گذرد و هنوز مردم این دو شهرستان با پس لرزه های آن دست و پنجه نرم می کنند.

زلزله ای که باعت شد مردم از شدت ترس زلزله مهیب تر نزدیک به یک ماه را در چادرهای اسکان ستاد بحران و همچنین چادر های مسافرتی به  سر ببرند.

در زلزله‌های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 5 هزار خانه مسکونی در شهرستان‌های دنا و بویراحمد و بیشتر از همه  به ساختمان‌های روستایی  خسارت وارد شده است.

از طرفی این پس لرزه ها علاوه بر خسارات مالی، روی بد دیگری هم داشت از جمله بروز شایعات که به قول استاندار در شان استان نبود و موجب ترس و وحشت مردم می‌شد.

هر چند در این زلزله شاهد موارد زشت و ناپسند دیگری هم بودیم و آن نحوه توزیع چادر بود که برخی مسؤولان در این زمینه نمره بد گرفتند و برچسب‌هایی به آن‌ها زده شد.

 

ویرانه های بی توجهی مسئولان بر سر زلزله زدگان کهگیلویه وبویراحمدی/درد و رنج زلزله زدگان بعد از یک ماه آوارگی

مردم از ترس وقوع زلزله و برای بیرون ماندن در  شب های سرد به اجبار باید مکانی به عنوان سرپناه داشته باشند از این جهت خرید چادر یکی از بهترین راهکارها برای حفظ آرامش و در امان بودن از سرمای هوا بود و اما عده ای از افراد سودجو با افزایش قیمت چادرهای مسافرتی علاوه بر اینکه سود هنگفتی به جیب زده اند، حداکثر سوءاستفاده را از این زلزله انجام دادند.

عدم آمادگی ستاد بحران کهگیلویه وبویراحمد ،قطعی چند ساعته و حتی شبانه روزی آب، برق  وگاز برخی مناطق زلزله زده،اسکان نامناسب ، نبود بیمارستان صحرایی، دریافت وجه از زلزله زدگان در بیمارستان های یاسوج و غیره از جمله مشکلات اساسی بود که بعد از وقوع زلزله ها در استان به چشم خورد .با اینکه سالهاست کارشناسان زلزله شناسی  طی سالیان اخیر از فعال شدن گسل زاگرس که کهگیلویه و بویراحمد بروی آن قرار  دارد، خبر داده اند اما برنامه ریزی خاصی تا کنون جهت آمادگی در این خصوص انجام نشده است.

حال بعد از گذشت بیش از یک ماه از وقع زلزله ها و جمع آوری خسارت ها به زیرساخت های عمرانی و منازل مسکونی شاهد خواب زمستانی مسئولان ذی ربط و درد و رنج زلزله زدگانی هستیم که مجبور هستند این روز ها را در چادر به سر ببرند .

اگر سری به روستاهای حوالی شهر یاسوج که فاصله 20 کیلومتری و شاید کمتر با این شهر دارند بزنید خواهید دید چگونه خانوده ها با سختی زندگی خود را در کنار ویرانه های زلزله در چادر به سر می برند.

 

  ویرانه های بی توجهی مسئولان بر سر زلزله زدگان کهگیلویه وبویراحمدی/درد و رنج زلزله زدگان بعد از یک ماه آوارگی

اهالی روستای گنجهای کهنه : مجبوریم در چادر زندگی کنیم

به سراغ اهالی روستای گنجه‌ای کهنه که بیشترین خسارت را در زلزله های ماه گذشته دیده اند و این روز ها مورد توجه رسانه های محلی و خبرگزاری ها قرار گرفته اند رفتیم تا از حال آنهابا خبر شویم.

سید شیروان حیدری اصیل یکی از اهالی این روستا به خبرنگار ما گفت:  ما در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنیم و این خانه به دلیل زلزله‌های اخیر آسیب زیادی دیده است که قابل سکونت نیست و خانواده هفت نفری ما مجبوریم روز ها و شب های خود را در چادر به سر ببریم.

یکی دیگر از اهالی این روستا با بیان اینکه الان 36 روز از نخستین زلزله می‌گذرد و ما در این مدت مجبور بودیم که در این چادر کوچک زندگی  کینم، گفت: چون خانه ما در زلزله ها ترک برداشته و آسیب جدی به آن وارد شده نمی‌توانیم در آن زندگی کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به پس لرزه های روزهای گذشته و امکان وقوع زلزله های دیگر، ما مجبوریم در چادر زندگی کنیم تا خانه بر سرما خراب نشود هرچند دیگر نمی شود اسمش را خانه گذاشت.

این جوان که با چند نفر از اعضای خانواده‌ در چادری در حیاط خانه‌اش زندگی می‌کرد، افزود: در حال حاضر بیشتر خانه‌های روستای گنجه‌ ای کهنه  غیر قابل سکونت است و اگر زلزله شدت بیشتری داشته باشد امکان آوار شدن همه خانه‌های این روستا زیاد است.

دختر خانمی از یک خانواده دیگر که سر و زبانی بهتر از پدر و مادر و برادر داشت با بیان این که وعده درستی به ما نداده‌اند افزود: گفتند  از ما برای خاکبرداری و پروانه ساخت طلب پول می‌کنند.

بچه‌هایی که آن اوایل شوق زندگی در چادر داشتند و به نوعی در زلزله به آن‌ها خوش گذشته بود اکنون به ستوه آمده‌اند آن‌ها می‌خواهند دوباره  به خانه هایشان برگردند چرا که از این وضعیت به کلی خسته شده‌اند. 

اگر در میان مردم این روستاها حضور پیدا کنید گلایه های آنها از بی توجهی مسئولان نسبت به وضعیت کنونی آنها را شاهد خواهید بود.وضعیتی که اهالی نگران هستند تا رسیدن فصل سرد سال ادامه داشته باشد و همچنان در چادر به سر ببرند.

 

ویرانه های بی توجهی مسئولان بر سر زلزله زدگان کهگیلویه وبویراحمدی/درد و رنج زلزله زدگان بعد از یک ماه آوارگی

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد : نمیخواهیم به مردم وعده های بی سرانجام دهیم

 در ادامه به سراغ عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان جویا شدیم.

فیلی با بیان این که برآورد ما خسارات زلزله یاسوج ۱۷۷ میلیارد تومان بوده است اظهار کرد: در کل به بیش از ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب از  ۱۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی به جمع‌بندی خسارات و ارسال آن به وزارت کشور و تصویب در آن وزارتخانه اشاره کرد و گفت: منتظر ابلاغ تسهیلات از سوی هیات دولت به استان برای اجرای عملیات تعمیر و ساخت منازل آسیب دیده از زلزله هستیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که چرا تنها یک مرتبه از وضعیت زلزله زدگان به خصوص در روستای گنجه‌ای بازدید داشته‌اید افزود: برای این که وعده و قول بی‌جا و بدون سرانجام به مردم ندهیم. 

غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجوز ساخت و بازسازی تعداد ۲۵۰۰ واحد مسکونی را گرفته‌ایم اظهار کرد: منابع برای منازل مسکونی و تعدادی از ساختمان‌های دولتی و اماکن عمومی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مجوزهای لازم را صادر کرده و در بنیاد مسکن هم ستاد زلزله تشکیل شده و  در یک دو هفته آینده شاهد اقدامات و خبرهای خوب دیگری خواهیم بود.

اختیار مسؤولان قرار دهم.

همچنین  محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در همان روز های ابتدایی وقوع زلزله به نمایندگی از طرف رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان تازه‌ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات رئیس جمهور را برای تسریع در روند امدادرسانی، ابلاغ کرد.

واعظی در این تماس تلفنی گفت: رییس جمهور به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط دستور داده است تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان، خدمات درمانی، بهداشتی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت: رئیس جمهور از ابتدای انتشار اخبار مربوط به زلزله کهگیلویه و بویر احمد در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و مسوولان ذیربط ، پیگیر موضوع بوده و تاکید کرده است که باید امکانات دولت و سایر نهادهای عموم و تشکل‌های مردمی در مسیر اقدامات درمانی و امدادی هماهنگ شوند.

روستای گنجه ای کهنه تنها نمونه از روستاهای زلزله زده در بویراحمد و دنا است .

با وجود اطلاع رسانی رسانه های دلسوزمحلی در طی روز های اخیر چرا هنوز هیچ خبری از توجه مسئولان به زلزله زدگان نیست و چرا هیچ کس حالی از آنها نمی پرسد؟

یادآور می شود: زمین لرزه‌ای به شدت 5.2 ریشتر صبح چهارشنبه 12 اردیبهشت استان کهگیلویه وبویر احمد حوالی سی سخت را تکان داد و علاوه بر خسارات وارده، تعدادی از هموطنان نیز مصدوم شدند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

 

برچسب ها: زلزله ، ستاد بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Spain
حمیدرضا میرکیانی
۱۲:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
چند روز پیش خبری دیدم از عراق که یکی از مسئولین کارمندان رو از زیر باد کولر به زیر آفتاب آورد و وادار کرد به کار ارباب رجوع رسیدگی کنند, خواهشاً چند ماه حقوق کارمندان کم کار و سهل انگار رو پرداخت نکنید و با کسر حقوق تنبیه کنید تا دست از این بی مسئولیتی بردارند شاید ,,, تا با متخلفان برخورد نشود همین آش است و همین کاسه ,,,, کاری هم از دست هیچ کس بر نخواهد آمد ,