برداشت گل گاوزبان از سطح ۲۲ هکتار از مزارع منطقه الموت آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ علیرضا نوروزیان کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد: تا پایان فصل برداشت در اواخر تیرماه سال جاری از این میزان سطح زیر کشت ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار گاوزبان‌تر برداشت شود.

به گفته نوروزیان، برداشت محصول گل گاوزبان نسبت به سال گذشته به دلیل بروز سرمای بهاره در سال جاری کاهش داشته است.

نوروزیان افزود: منطقه الموت از لحاظ میزان برداشت گل گاوزبان و کیفیت آن بهترین منطقه در کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر ۲۲ هکتار از اراضی منطقه الموت به زیر کشت محصول گل گاوزیان رفته است.

وی اضافه کرد: میانگین برداشت گل گاوزبان خشک در مزارع این منطقه در هر هکتار ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم است.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان؛ روستا‌های یارود، عباسک، کلمین، سنبل آباد، ازگنین علیا و سفلی در منطقه الموت غربی را از روستا‌های مهم کشت این محصول در استان ذکر کرد.

نوروزیان به مزایای کشت گل گاوزبان اشاره کرد و گفت: گل گاوزبان گیاهی علفی است که ۴۰ تا ۷۰ سانتی متر طول دارد و از دانه آن در تهیه روغن استفاده می‌شود.

وی به اهمیت طبی و دارویی گاوزبان اشاره کرد و گفت: این گیاه دارای مواد موسیلاژ قند، تانن، ترکیبات فنلی، مقدار کمی الکالوئید و مواد آرام بخش و همچنین مواد غنی از اسید‌های چرب است.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: گاوزبان دارای ویتامین C است و طبیعت گرم و اثر آرامش بخش و مقوی تمام بدن و بالا برنده فشار خون دارد و خاصیت معرق و مدر (ادار آور) برای جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، بازکننده کیسه صفرا و ازبین برنده اخلاط سوخته، امراض سودا آوری، درمان سرخک و مخملک موثر است.

نوروزیان اظهار داشت: این گیاه در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای باران متناوب هستند و در استان‌های مازندران و گیلان در مناطق کوهستانی و نیمه مرطوب وجود دارد.

به گفته‌ی وی؛ بذر گاوزبان طی ۵ تا ۲۱ روز در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می‌زند و می‌توان اواخر اسفند ماه درمزارع کشاورزی کشت کرد.

انتهای پیام/

برداشت محصول گل گاو زبان از سطح ۲۲ هکتار در استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار