رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از فعال شدن کارخانه روتورسازی برای تولید سانتریفیوژ در کشور خبر داد.

ممجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و دستور به سازمان انرژی اتمی برای آغاز غنی‌سازی تا ۱۹۰ هزار سو در چارچوب برجام، اظهار کرد: جمهوری اسلامی از حیث توانمندی فنی و نیروی انسانی قدرت و توانمندی بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه از سرگیری فعالیت هسته‌ای در هر سطحی که لازم باشد مستلزم توانمندی و سرمایه انسانی است، ادامه داد: پس از انعقاد برجام هیچ‌گاه تحقق و توسعه در زمینه فناوری هسته‌ای را تعطیل نکرده‌ایم و در برجام هم این مجوز به ما داده شده است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی تصریح کرد: با توجه به رشد صنعت، جمعیت، الکترونیکی شدن مردم و تاثیر انرژی بر نیاز آنها نیاز ما در سال‌های آینده بیش از ۱۹۰ هزار سو خواهد بود.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود قیدی را تعیین کردند مبنی بر اینکه اقدامات لازم فعلا در چارچوب برجام انجام شود، متذکر شد: اگر این قید نبود، سازمان انرژی اتمی باید به صورتی دیگر اقدام می‌کرد.

ذوالنوری با اشاره به اینکه قیدی که رهبر معظم انقلاب گذاشتند موقتی است، اظهار کرد: این قید ناظر بر رفتار اروپایی‌هاست که آنها درباره برجام چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند.

وی با بیان  اینکه اولین اقدام سازمان انرژی اتمی برای اجرای دستور مقام معظم رهبری تولید روتور‌هاست، اظهار کرد: روتور، اساس ساخت سانتریفیوژ‌هاست و بر همین اساس اعلام شد که ما کارخانه روتورسازی را فعال خواهیم کرد که این بضاعت را از لحاظ تکنیکی، توانمندی فنی و منابع انسانی داریم.

نماینده مردم قم با اشاره به اینکه این روتور‌ها را می‌توانیم در سطح تست‌های مقدماتی انجام دهیم، ادامه داد: روتور‌ها و سانتریفیوژ‌هایی که ساخته می‌شود را نمی‌توان در چرخه صنعتی تست کرد چرا که خلاف برجام است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار کرد: زمانی که می‌خواهیم غنی‌سازی اورانیوم داشته باشیم، ابتدا باید کیک زرد تولید شود و این کیک را در صنایع تبدیلی مانند UCF اصفهان به UF۶ تبدیل کنیم و آن را در چرخه غنی‌سازی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم UF۶ را افزایش دهیم که پس از برجام این کار را انجام ندادیم، گفت: طبق برجام ما بیشتر از  ۳۰۰ کیلوگرم غنی‌سازی و انباشت اورانیوم نمی‌توانستیم داشته باشیم.

ذوالنوری اظهار کرد: اقدام دیگری که سازمان انرژی اتمی باید انجام دهد، ساخت سانتریفیوژ‌هایی در کلاس بالاتر از IR۱ است یعنی به کلاسی مانند IR ۶ و IR۸ دسترسی پیدا کنیم که در همین زمینه تحقیق و توسعه نیز انجام شده و ما باید روی آنها تست صنعتی انجام بدهیم و در تیراژ بالا بسازیم.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه توانمندی IR۶ , IR۸ از IR۱ بالاتر است، افزود: سانتریفیوژه‌های IR۱ در یک سال یک کیلو و ۲۰۰ گرم اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند یعنی یک آبشار ۱۶۴ تایی سانتریفیوژ‌های IR۱ بیش از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم را در یک سال غنی‌سازی می‌کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه سانتریفیوژ‌های نسل IR۸ می‌تواند ۲۰ برابر نسبت به سانتریفیوژه‌های نسل IR۱ اورانیوم غنی‌سازی شده تولید کند، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم این نسل‌ها را داشته باشیم، باید توانمندی تولیدمان بالا برود و با سرعت بتوانیم به حجم بالایی از غنی‌سازی اورانیوم برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار