نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بر نقش اساسی زکات در رفع محرومیت از جامعه و رشد اقتصادی تأکید کرد.

نقش اساسی زکات در رفع محرومیت+عکس

آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده، ولی فقیه در لرستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ با تاکید بر اینکه مسئله زکات یکی از مسائل مهم شرعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: زکات از جهات متعددی مهم است و از نظر شرعی حکمی از احکام الهی است.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی یکی از وظایف مهم مسئولان اجرای احکام الهی است، افزود: فلسفه حکومت اسلامی بر این بوده که دستورات دین را اجرا کند.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که به خاطر کم کاری که در حوزه زکات صورت گرفته باید از خدا عذرخواهی کنیم، ادامه داد: در نظام اسلامی برپاداشتن نماز، ترویج زکات، دعوت به ارزش‌های معنوی و همچنین هشدار نسبت به هنجارشکنی‌ها از جمله وظایف مسئولان است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه نقش زکات در جامعه حیاتی و اساسی است، تصریح کرد: زکات از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم است و موجب رشد اقتصادی، رفع محرومیت، فقرزدایی می‌شود.

شورای زکات و کمیته‌های زیرمجموعه باید برنامه ریزی دقیق در رابطه با جمع آوری زکات در استان داشته باشند.

وی با اشاره به جمع آوری ۱۰ میلیارد تومان زکات در لرستان طی سال گذشته بیان داشت: در این راستا شورای زکات و کمیته‌های زیرمجموعه باید برنامه ریزی دقیق در رابطه با جمع آوری زکات در استان داشته باشند تا منشا اثر باشد.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت بستر سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جمع آوری زکات افزود: این امر کار بسیار مهمی است و پذیرفته نیست که مسئول زکات زیرساخت‌های لازم را برای جمع آوری زکات در استان نداشته باشد.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیته‌های زیرمجموعه شورای زکات لرستان عنوان کرد: همچنین باید بحث فرهنگسازی در پرداخت زکات در استان صورت گیرد و در این رابطه روحانیون نقش اساسی و مهمی بر عهده دارند.

وی با اشاره به نقش مهم نهاد‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه لرستان در اعزام مبلغ و تبلیغ امر زکات در استان گفت: همچنین دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر لزوم فعالیت کمیته‌های زیرمجموعه زکات استان برای احیا و ترویج امر زکات ادامه داد: برنامه راهبردی برای زکات در استان تهیه و برای دستگاه‌ها در گذشته ابلاغ شده و برای احیا و ترویج آن باید یک بار دیگر به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

آیت الله میرعمادی با اشاره به گلایه مودیان زکات در رابطه با معادل سازی زکات گفت: حدود سه سال بوده که این معادل سازی در لرستان و البته در برخی استان‌های دیگر صورت نگرفته و باید امسال اقدامات لازم در این رابطه انجام گیرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت مالی و خدماتی جهاد کشاورزی در زمینه جمع آوری زکات در استان گفت: تجربه موفقی که در سطح کشور در لرستان صورت گرفت این بود که زکات فطره در استان تنها از سوی کمیته امداد جمع آوری و سپس به نسبت توزیع شد و این امر نیز باید امسال عملیاتی شود.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد همچنین بر ضرورت فعالیت موثر کمیته نظارت شورای زکات استان در رابطه با جمع آوری زکات در استان تاکید کرد و گفت: مسئولیت این کمیته را استانداری بر عهده دارد که باید اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهد.

انتهای پیام/م

نقش زکات در رفع محرومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.