حجت‌الاسلام احمدی قدیمی‌ترین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ شامگاه گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حجت‌الاسلام احمد احمدی قدیمی‌ترین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  و رئیس سازمان سمت فرهنگ شامگاه گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

وی در سال 1312 در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از گذراندن دروس مقدماتی برای فراگرفتن دروس دینی به حوزه علمیه بروجرد رفت و  پس از آندروس تفسیر و فلسفه اسلامی را  نزد علامه طباطبایی و در حوزه علمیه قم  را آموخت .

حجت‌الاسلام احمدی  همچنین شاگرد امام خمینی (ره) در درس درس فقه و اصول بوده است و موفق به کسب مدرک  دکترای فلسفه غرب از دانشگاه تهران شده بود .

این استاد فرهیخته در سال 1352 به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد و به تدریس فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در این دانشگاه پرداخت از دیگر فعالیت های او می‌توان به  ریاستدانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس  به مدت چهارده سال ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان سمت اشاره کرد.

وی صاحب تالیفاتی همچون  «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه » و «بن‌لایه‌های شناخت»  و ترجمه کتب های«تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» و « نقد تفکر فلسفی غرب» است.

پیکر وی فردا یکشنبه 20 خرداد از محل سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت)  تشییع وسپس  به قم منقل می‌شود همچنین مراسم یادبود این استاد فقید روز دوشنبه از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد نور برگزار خواهد شد.

احمدی یکی از خدمتگزاران صدیق فرهنگ اسلامی بود

 محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی را به رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.

در متن کامل این پیام آمده است:

«با نهایت تاثر و تاسف حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی «ره» به لقاء الهی پیوست و جامعه علمی و فرهنگی کشور را سوگوار ساخت.

آن مرحوم مغفور با کارنامه‌ای سرشار از خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی و حضور دیرپا در ستاد انقلاب فرهنگی و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون شک یکی از خدمتگزاران صدیق فرهنگ اسلامی بود که بدون هیچ‌گونه ادعا و چشم‌داشتی عمر پر برکت خود را در مسیر اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی صرف کرد

.مرحوم مغفور حجت الاسلام احمد احمدی که افتخار شاگردی بزرگانی مانند امام خمینی «ره» و علامه طباطبایی «ره» در حوزه علمیه قم را حیات علمی خود داشت، با تحصیل و طی مدارج عالی علمی در دانشگاه و با نگاهی جامع در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه، بنیانگذار نهادهایی مانند دانشگاه تربیت مدرس و سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها «سمت» بود که از این مسیر خدمات بزرگی به علم و فرهنگ ایران اسلامی انجام داد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و جامعه علمی و فرهنگی کشور، در این ایام ماه مبارک رمضان علو درجات و رحمت و مغفرت واسعه الهی را برای این عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی و صبر جمیل برای بازماندگان آن مرحوم را از درگاه ربوبی مسئلت دارم.»

شورای عالی انقلاب فرهنگی از زحمات احمدی تقدیر کرد

 شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی، ضمن آروزی علو درجات برای مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی «ره»، از خدمات علمی و فرهنگی آن مرحوم قدردانی کرد.

در متن این پیام آمده است: « خبر درگذشت تالم انگیز حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی «ره» عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی، جامعه علمی و فرهنگی کشور را در تاثر فرو برده است. مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی «ره» پس از تلمذ در محضر بزرگانی مانند حضرت اما خمینی «ره» و علامه طباطبایی «ره» و کسب مدارج عالی علمی در حوزه علمیه قم، در کنار بزرگانی مانند استاد شهید مطهری «ره» و شهید دکتر مفتح «ره» به منظور تحکیم ارتباط میان دو نهاد علمی دانشگاه و حوزه، به دانشگاه وارد می‌شود و در تحصیلات دانشگاهی نیز موفق به کسب مدارج بالای علمی می‌شود.

تسلط به علوم مختلف اسلامی و قرآنی و فلسفه و حکمت اسلامی در کنار آگاهی بر شاخه‌ها و نحله‌های فلسفه غرب – که در تالیفات و ترجمه‌های ایشان نمود دارد- نشان از سعی بلیغ علمی آن مرحوم در حوزه فلسفه و حکمت دارد.

انس مرحوم احمد احمدی «ره» با مفاخر ادبیات فارسی مانند حافظ و فردوسی – که موجب شده ایشان بخش اعظمی از شاهنامه و غزلیات حافظ را از حفظ داشته باشند – نشان از روحیه لطیف آن مرحوم دارد.

تلاش در مسیر پی‌ریزی مبانی علوم انسانی اسلامی از طریق بنیانگذاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها «سمت» و دانشگاه تربیت مدرس بخش دیگری از خدمات این عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی «ره» از ابتدای تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام خمینی «ره» در کنار بزرگانی مانند مرحوم دکتر شریعتمداری «ره» تلاش برای پی‌ریزی نظام دانشگاهی و آموزش عالی بومی و مبتنی بر مبانی اسلامی را آغاز کرد و بعد از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این تلاش را تا پایان عمر شریف خود ادامه داد و تقدیر الهی این بود که آن فقید سعید مزد و پاداش این خدمات به فرهنگ اسلامی را در ماه رحمت و مغفرت الهی و مهمانی خداوند متعال دریافت کند و در ایام شهادت حضرت امیرالمومنین «ع» به دیدار خداوند متعال بشتابد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه این شورا ضمن عرض تسلیت به محضر رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و جامعه علمی و فرهنگی کشور و بازماندگان مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی «ره» علو درجات و مغفرت واسعه الهی  برای آن مرحوم را در این ماه رحمت و مغفرت الهی از درگاه خداوند متعال خواستار است.»                           

رئیس دانشگاه عدالت در پی درگذشت احمد احمدی پیام تسلیتی صادر کرد

محمد حسین بیاتی رئیس دانشگاه عدالت به مناسبت درگذشت حجت الاسلام احمدی رئیس سمت در پی درگذشت این استاد فرزانه متن پیامی صادر کرد که متن پیام وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا إلیه راجعون

با کمال تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم پارسا و خدوم جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمد احمدی (رحمة الله علیه) واصل گردید.

ایشان بدون تردید از برترین چهره های فلسفی معاصر و از نخبگان حوزوی گران سنگی به شمار می روند که علو درجه اخلاص و شدت تواضع آن جناب سال ها حجابی ضخیم بر مراتب عالیه وجودی ایشان افکند.

تصدّی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) که امروز به نهادی پربرکت در جامعه علمی کشور تبدیل شده است و محصولات مبارک آن به اقصی نقاط بلاد عالم ارسال و منتشر می گردد، تنها بخشی از خدمات مجاهدانه و صادقانه آن استاد کم نظیر به شمار می رود.

اینجانب این ضایعه را به پیشگاه ولی الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه و بازماندگان مکرم خصوصاً سرور فاضل و آقازاده محترم جناب آقای دکتر وحید احمدی (دامت تأییداته) تسلیت عرض نموده برای ایشان علو درجات و حشر با هداة معصومین علیهم السلام را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.