معلون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از مرمت شبکه های اصلی در شبکه های آبیاری و زهشکی اراضی پایاب سدهای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در جلسه بررسی تحویل آب در شبکه های آبیاری و زهکشی استان با اشاره به مصوبه نهمین جلسه کارگروه ملّی نجات دریاچه ارومیه اظهارداشت: مدیریت مصارف آب و کاهش سالانه 8 درصدی آب در بخش کشاورزی از مهمترین برنامه های احیای دریاچه ارومیه است که بر همین اساس و در راستای مصوبه جلسه اخیر کارگروه ملّی نجات دریاچه باید زیرساخت های مورد نیاز برای تحویل حجمی آب در اراضی واقع در شبکه های آبیاری و زهکشی حوضه دریاچه ارومیه آماده شود.

تقی کهوریان افزود: ساماندهی و تشکیل تعاونی های آببران و تعیین نقاط تحویل آب و انجام مرمت های سازه ای ، نصب دریچه ها و تعیین خط حرکت نرمال آب از جمله اقدامات لازم جهت عملیاتی شدن این مصوبه است که  باید تا پایان خرداد امسال با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت سهامی آب منطقه ای استان به اتمام رسد.

وی همچنین تصریح کرد:در اراضی کشاورزی داخل شبکه های آبیاری و زهکشی پای آب سدهای داخل حوضه دریاچه که شامل طرح تحویل حجمی آب می شوند به منظور جلوگیری از هدر رفت و آب با مستند سازی میزان آب رهاسازی شده از سد و تحویل آن در ورودی شبکه های فرعی میزان تلفات آب تعیین و اقدامات لازم برای مقابله با شرایط کم آبی و تنش آب پیش بینی شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز دراین جلسه گفت: اقدامات لازم برای تحویل حجمی آب در اراضی کشاورزی واقع در شبکه های آبیاری و زهکشی انجام شده است که با معرفی نمایندگان کشاورزان  توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و عقد قرارداد با نمایندگان این شرکت اجرایی می شود.

یاسر رهبردین همچنین از مرمت شبکه های اصلی در شبکه های آبیاری و زهشکی اراضی پایاب سدها خبر داد و افزود: در شبکه های قدیمی که شبکه های اصلی بصورت کانالهای بتنی اجرا شده اند به منظور کاهش میزان هدر رفت آب کارهای مرمت را آغاز کرده ایم و امسال با اختصاص 70 میلیارد ریال مرمت این شبکه ها در اراضی پایاب سد مهاباد آغاز شده است.

وی ادامه داد: در شبکه آبیاری و زهکشی شهرچایی ارومیه با مرمت و بازسازی 16 بند انحرافی در هفت هزار هکتار معادل  70 درصد شبکه اصلاح شده و در 5 هزار هکتار باقی مانده نیز در حال اجرا است.

انتهای پیام/ح

مرمت 70 درصد شبکه های آبیاری وزهکشی شهرچایی ارومیه

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.