سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرد به درخواست انگلیس در لاهه جلسه‌ای ویژه برگزار خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز سه‌شنبه اعلام کرد به درخواست انگلیس در اواخر ماه ژوئن، جلسه‌ای دو روزه برگزار خواهد کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که ادعاهایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و نیز استفاده از یک عامل اعصاب در پرونده سوء قصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس، و فرزندش در شهر سالزبری انگلیس مطرح شده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی تایید کرد درخواست انگلیس برای تشکیل جلسه‌ای ویژه مورد حمایت بیش از 64 کشور دیگر بوده است.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشست ویژه کنفرانس اعضا، روزهای 26 و 27 ژوئن در انجمن جهانی در لاهه برگزار خواهد شد.»

مارک سدویل، مشاور امنیت ملی انگلیس روز پنجشنبه برای برگزاری این نشست با دیپلمات‌ها و مقامات سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفتگو کرده بود.

سدویل گفت: «ما دریافته‌ایم که هنجار جهانی علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی در معرض تهدید قرار گرفته است.»

وزارت خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد هدف از برگزاری این نشست، «بررسی راه‌هایی است که جامعه بین‌المللی بتواند برای تقویت و حفاظت از نظام قانون‌مند بین‌المللی منع گسترش، با یکدیگر همکاری کند.»

در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال و فرزندش، یولیا اسکریپال، در شهر سالزبری انگلیس، نگرانی‌ها درباره شیوع استفاده از تسلیحات شیمیایی بالا گرفت. اکنون، هر دو نفر از بیمارستان مرخص شده اند. انگلیس، روسیه را به دخالت در این حمله متهم کرده است. این در حالی است که مسکو این اتهامات را بارها رد کرده است.

گفته می‌شود تمرکز این کنفرانس بر بررسی تصمیمی باشد که به موجب آن، کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی بتوانند عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی را شناسایی کنند.

این نهاد اکنون وظیفه دارد کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تولید، ذخیره و استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع می‌کند، اجرا کند. عملکرد این نهاد در حال حاضر تنها به شناسایی شواهد استفاده از تسلیحات شیمیایی محدود شده است و شناسایی عامل این حملات، خارج از اختیارات آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار