مردم کلاردشت در هفته ای که گذشت با نوعی بیماری ویروسی دست و پنجه نرم کردند که هنوز منشا اصلی آن کشف نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، از شامگاه یکشنبه برخی از اهالی کلاردشت با داشتن علایم مسمومیت به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه کردند که با دریافت خدمات دارویی ترخیص شدند. علت بیماری نوعی ویروس شناخته شده از خانواده نورو ویروس اعلام شد که سالانه بیش از 685 میلیون انسان در جهان به آن مبتلا می شوند.

ویروسی که به سرعت آمد و آرام آرام می رود

علائم و نشانه های بیماری

گزارشات مردمی گرفته شده در کلاردشت و بیمارستان های اطراف نشان می داد افراد مبتلا شده دارای علائم بیماری یکسانی هستند.
علائمی نظیر حالت تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه شکم، معده درد و در برخی موارد استفراغ از جمله مواردی بود که همه یا برخی از آنها در مراجعین مشاهده می شد.
در روزهای ابتدایی وقوع این بیماری، روزانه بیش از 150 نفر با علائم مشابه به مراکز درمانی کلاردشت مراجعه می کردند.

نورو ویروس ها، ویروس هایی شایع اما بدون خطرات جدی

سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  گفت: ویروس پخش شده در کلاردشت مرسوم به نورو ویروس خطرناک نیست.

وی افزود: افراد مبتلا به این بیماری علائمی نظیر حالت تهوع، اسهال و استفراغ در خود دارند که علائم شدیدی نیستند.

موسوی با اعلام اینکه تعداد بیماران مسموم شده در 6 روز گذشته به 919 نفر رسید گفت: فقط 5 نفر از بیماران بستری و تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با نظارت انجام شده و کنترل عوامل موثر، تعداد افراد مبتلا به این بیماری رو به کاهش است و آمار روزانه 150 مراجعه کننده به مراکز درمانی به 20 نفر رسیده است.

ویروسی که به سرعت آمد و آرام آرام می رود

موسوی گفت: شیوع این بیماری فقط در کلاردشت نبود و5 هزار نفر در شهر پردیس و همچنین تعداد بالایی از افراد در غرب کشور نظیر شهرهای کرمانشاه و اسلام آباد سال های گذشته با این بیماری مواجه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از راه های اصلی انتقال این بیماری را آب مصرفی دانست و گفت: یکی ار دلایل شیوع این بیماری ممکن است ورود فاضلاب های مناطق بالادست به آب آشامیدنی باشد.

وی با اعلام اینکه این بیماری سریع انتقال می یابد،گفت: ممکن است ایمنی بدن افراد با بیماری های خاص با این ویروس به خطر مواجه شود یا برای کودکان و سالمندان به دلیل از دست دادن آب مصرفی بدن خطرناک باشد که با مراجعه به مراکز درمانی تحت درمان قرار می گیرند.

وی رعایت بهداشت فردی را از عوامل اصلی پیشگیری از ابتلا و انتقال این بیماری دانست و افزود: مردم کلاردشت تا زمانیکه احتمال شیوع این بیماری وجود دارد آب مصرفی خود را بجوشانند و یا از آب های معدنی موجود در بازار استفاده کنند.

موسوی با بیان اینکه مسئولین شرکت آب و فاضلاب برای از بین بردن ویروس مقدار کلر استاندارد را افزایش دادند گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که این ویروس وارد شبکه آب نشود زیرا مقدار کلر استاندارد توانایی از بین بردن این ویروس را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پرشکی گفت: با توجه به مشاوره و آموزش مردم در کلاردشت روند انتقال بیماری کند شده و شرایط به حالت عادی بازگشته است.

وجود منابع مختلف آب در کلاردشت یکی از دلایل احتمالی شیوع بیماری

استفاده از منابعی نظیر چشمه ها و چاه های آب ناسالم ممکن است یکی از دلایل شیوع بیماری باشد.

مجید عبدالهی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساریگفت: برخی مردم کلاردشت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند و برخی علاوه بر آب روستایی از منابع دیگر نظیر چشمه ها و چاه های آب نیز استفاده می کنند که از سلامت این منابع اطلاعی در دسترس نیست.

ویروسی که به سرعت آمد و آرام آرام می رود

وی با بیان اینکه در این مدت آزمایشات میکروبی و شیمیایی متعددی در کلاردشت انجام شد افزود: فرآیند تصفیه آب در کلاردشت با دقت انجام می گیرد وبرای از بین رفتن ویروس 2 پی پی ام کلر به هر لیتر آب افزوده شد.

کنترل بازار و مواد غذایی در کلاردشت

ایوب صالحی فرماندار مردم کلاردشت در  گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: با حضور ماموران کنترل کیفیت و نظارت بر بازار، مواد غذایی که امکان انتقال ویروس در آنها بود کنترل و جمع آوری شد.

وی اوضاع کنونی کلاردشت را عادی دانست و گفت: انتقال بیماری با تلاش همه مسئولین تحت کنترل قرار گرفت و به طور مثال امروز بر خلاف روزهای گذشته فقط 41 نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

ویروسی که به سرعت آمد و آرام آرام می رود

فرماندار کلاردشت گفت: بر اساس مصوبه کمیته بحران مقرر شده بود جمعه بازار این شهر در هفته گذشته برپا نشود اما به دلیل ناآگاهی برخی فروشندگان این بازار در مقیاس کوچک برپا شد.

صالحی افزود: جمعه بازار کلاردشت برای کنترل این بیماری این هفته بسته خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش : حامد گلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.