مشتری با اشاره به سکوت میراث فرهنگی در قبال وضعیت نابسامان گنبد کبود مراغه گفت: اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، تمام اختیارات اداره میراث فرهنگی شهرستان مراغه را گرفته است.

محمد مشتری مدیرعامل انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه، در خصوص وضعیت فعلی گنبد کبود مراغه به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: پول اخذ پروانه ساخت مجتمع تجاری که در حریم گنبد کبود مراغه ساخته شده، نزدیک به ۷ میلیارد تومان شده است. سهم شهرداری نیز از ۲۳ درصد به ۱۲ تا ۱۴ درصد تقلیل پیدا کرده است که این درصد اگر روی تهاتر بیاید، حساب عظیمی می‌شود و ما از فرماندار تازه شهر مراغه درخواست کردیم که جلسه‌ای با حضور شرکت متخلف و ادارات و دوایر مربوط یعنی آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، اوقاف و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شود.

وی اظهار کرد: قرار بر این است که این جلسه در هفته آینده برگزار شود، اما موضوع اینجاست که تصمیم شورای فنی سازمان میراث فرهنگی به منزله قانون لازم‌الاجراست. متأسفانه هیچ کدام از بند‌های ۵ گانه‌ای که این شورا مطرح کرده، اجرایی نشده است. مخصوصاً اداره میراث فرهنگی استان کاملاً اغماض می‌کند و تعمداً سیاستی را پیش گرفته است که موضوع را تا اندازه‌ای طول بدهد که مدیریت‌ها عوض بشود و نامه‌نگاری‌هایی که در این دوره انجام شده است، باقی نمانند.

مشتری اظهار کرد: یکی از قوانینی که شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد، این بود که باید در حریم گنبد کبود باستان‌شناسی شود، اما متأسفانه اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی اصلاً به این قضیه وارد نشده است. این اداره در خصوص تجدید نظر کلی طرح ساخت پروژه تجاری نیز سکوت کرده است و تمام اختیارات اداره میراث فرهنگی شهرستان مراغه را از آن گرفته است؛ یعنی اداره میراث فرهنگی شهرستان مراغه اجازه شکایت کردن و ورود به موضوع حریم گنبد کبود را ندارد.

گفتنی است؛ در سال‌های اخیر شاهد ساخت مجتمع تجاری در محوطه گنبد کبود مراغه هستیم و این امر گنبد تاریخی کبود را تهدید کرده است و به نوعی تخلف به حساب می‌آید. البته نهاد‌های دوستدار میراث فرهنگی تلاش زیادی برای حفظ حریم گنبد کبود مراغه انجام داده‌اند، اما تلاش‌های آن‌ها هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.